Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 816 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 23:43 | |
![]() | om samhällets lagar är verkningslösa eller inte ligger väl ändå rätt långt från om alla sorters verklighetsflykter tyder på ett dåligt samhälle? | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-03-13 23:45 | |
![]() | Att då legalisera eller inte legalisera droganvändande blir då en hypotetisk diskussion eftersom samhället inte har resurser, eller kanske ens viljan att upprätthålla lagen. Rekreationsanvändaren drabbas inte av den. Frågan är om lagen behövs för att kunna ta itu med de tyngre formerna av narkotikaanvändande där bruket leder till svåra psykiska, fysiska och sociala problem. Jag skulle vilja hävda att så är fallet. Lagen behövs, men inte för att komma åt "Nisse" som tar sig en "verklighetsflykt" i avskildhet. Den behövs för att komma åt HIV-positiva "Stina" eller "Kalle" som gör inbrott eller rånar någon för att få tag på nästa heroinkick. Det tyngre droganvändandet är fruktansvärt destruktivt både för samhället och för individen. Sedan är det intressant att fundera på hur många av "Nisse" som om ett antal år har gått vidare till att bli som "Stina" och "Kalle". | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-03-13 23:48 | |
![]() | I det perfekta samhället behöver ingen fly verkligheten. Det perfekta samhället existerar givetvis inte. Jag förstår inte parallellen med böcker och film. Det är en viss skillnad på att läsa en bok och röka hasch även om båda kan betecknas som verklighetsflykt om man så vill. Det var haschanvändande som diskuterades. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 23:53 | |
![]() | det var du som sa att verklighetsflykter tydde på ett dåligt samhälle. Om du vill göra det enkelt för dig kan du säga att knark tyder på ett dåligt samhälle, men verklighetsflykter har människan ägnat sig åt så länge att hade det varit ett dåligt tecken så är det kört för oss alla. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 23:54 | |
![]() | som sagt, det var ju haschet vi skulle diskutera. | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-03-14 00:05 | |
![]() | Jag förstår vad du menar nu. Vad jag menar är att det från samhällets sida är ett dåligt tecken att individen måste ägna sig åt verklighetsflykt, och då menar jag inte böcker, filmer etc. Det blir ett slags betyg på hur väl samhället fungerar. Att man då lagstiftar mot detta blir då bara ett tecken på att samhället inser problemet och angriper det på det enda sätt det vet om; genom tvång och våldsmonopol. För att återgå till böckerna och filmerna har det under historiens lopp funnits ett antal samhällen där dessa verklighetsflykter har varit starkt reglerade och censurerade. Vad kan det bero på? | |
| betpungen | 2013-03-14 00:12 | |
![]() | Visst tog du ställning toteavel, med en tydlig naturvetenskaplig syn på forskning. Höjer du diskussionen till en samhällelig nivå när du inledningsvis beskriver samhällsvetenskaplig forskning som värdelös? | |
| pillanlove - Ej medlem längre | 2013-03-14 00:19 | |
![]() | Avkriminalisera innehav av cannabis. Minns inte när det blev kriminaliserat. De blir ju så nu om man verkligen vill ha hjälp. Då blir man ju typ idiotförklarad. Jobb och körkort kan man även förlora. Man är bottenskrapet. Skämmas ska man. Och det förstår jag inte vad ni bakåtsträvare menar, att de på något sätt är skamligt att verklighetsfly. Alla människor gör det dagligen. Kanske jag får uppleva det när nästa kloka generation tar över i riksdagen för att de efter lång tid insett var problemet ligger o sedemera legaliserar det som kan kallas mjuka droger. Heroin o amfetamin finns ju som medicin. Då borde cannabissubstitut komma dit hän. Eller att de kan finnas små butiker typ som teaffärer. Där lokala odlare lämnar in för produkttest osv. Flera nya arbetstillfällen blir det. O alla oskyldiga snälla rökare kan relaxa med en kopp te , joint och filosofera tex istället för o betala dyr öl på krogen o inte kunna höra ett jutta av vad någon säger för alla blarar . | |
| annola - Ej medlem längre | 2013-03-14 00:39 | |
![]() | det är väl inget nytt att auktoriteter döljer sanningen för att bibehålla sina intressen. det samma gäller när vi kommer till cannabisplantan. men för att komma till sakfrågan. om detta förslag går igenom, vilket det också verkar eftersom det finns politiskt majoritet bakom det. hur kommer då fn att förhålla sig till detta ? för inget land under fn kan legalisera cannabis så länge fn:s narkotikakonvention förbjuder detta. idag klassas och jämställs cannabis med bla heroin, och hitils har fn organet incb (international narcotics control board) enbart kritiserat länder som reglerat, men inte agerat med åtgärder. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-14 01:11 | |
![]() | nu hängde jag inte med riktigt, kan du utveckla det där lite annola? det finns väl medlemsstater i fn som har cannabis legaliserat? fn medlemsstater: sv.wikipedia.org/wik...le msstater eller missförstår jag något här kanske? lite trött. | |
| annola - Ej medlem längre | 2013-03-14 03:30 | |
![]() | förlåt, tråden handlade inte om legalisering utan om reglerad försöksverksamhet. men länder som tecknat fn:s konvention om narkotiska preparat www.unodc.org/pdf/co...96 1_en.pdf bryter avtalet vid legalisering. artikel 28 rör specifikt cannabis, artikel 49 tillåter nationer begränsad användning och artikel 23 tillämpas vid produktion osv. incb kontrollerar att avtalen följs och har nyligen skarpt varnat usa efter att delstaterna colorado och washington legaliserat för rekreationellt bruk. | |
| annola - Ej medlem längre | 2013-03-14 04:19 | |
![]() | ingen medlemsstat kan alltså legalisera fullt ut så länge fn förbjuder det. bolivia drog sig ur konventionen för ett par år sedan, men har återigen anslutit efter att ha fått ett särskilt undantag för tugga kokablad. detta i syfte för att skydda landets ursprungsbefolkning som använt det i traditionella syften tusentals år. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-14 10:29 | |
![]() | Intressant, tack för infon annola. - wow, det där var en maffig länk, det kommer ta mig ett tag att läsa igenom. Men om jag förstår dig rätt så finns det alltså inget land under FN som kan legalisera "helt fullt ut", då menas alltså att man kan odla hur mycket som helst och köpa och sälja hur man vill utan någon som helst statlig kontroll eller åldersgränser? Jag har inget emot en gräns på att man inte får bära med sig mer än säg 5g, inte ha mer än två plantor hemma och åldersgräns vid köp från försäljningsställen. Det kan fortfarande få finnas ett totalförbud mot att sälja mellan privatpersoner om dom vill, för att skydda både statens inkomster och för att ta tillbaka handeln från den organiserade kriminella verksamheten som har hand om det idag. | |
| HelgeBuk | 2013-03-14 12:12 | |
![]() | Ett steg i en bra riktning, om det skulle bli verklighet. Men jag tvivlar på att de faktiskt gör det. Det är alldeles för många gamlingar som är politiker, och som glatt sväljer anti-knark-propagandan som om den vore fakta. Om 10-20 år kanske. =) | |
| diffdiff | 2013-03-14 12:13 | |
![]() | galet | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-03-14 12:17 | |
![]() | @ jesus... -Förbud mellan privatpersoner som säljer mellan varandra! Så en F-sedel så är det fritt fram att handla? | |
| mz_lzrd | 2013-03-14 12:32 | |
![]() | drifting, det skulle väl fungera mer som alkoholförsäljning. Man får inte handla med alkohol idag mellan privatpersoner. Jag har så svårt att förstå att så många tror att en legalisering av cannabis skulle göra det lagligt att gå pårökt till jobbet, framföra fordon pårökt eller sälja röka som man säljer grejor på Blocket. Alkohol är legalt men handel och bruk är omgärdat med regler och lagar. Det är inte så att det räcker med en F-sedel så får man kränga sprit hur som helst till vem som helst. | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-14 13:02 | |
![]() | drifting: nja, kanske något mer liknande dagens systembolag, eller i alla fall hårt kontrollerade återförsäljare. Så i viss mån med en f-skattsedel. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-03-14 13:02 | |
![]() | Vilket liv det skulle bli om man fick oregano ist för marijuana... | |
| mz_lzrd | 2013-03-14 13:30 | |
![]() | Ja drifting, men man skulle då kunna gå tillbaka och klaga. Anmäla till KO. Tipsa Plus-redaktionen. | |