Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 11:44 | |
![]() | sorry. Det var menat till Pugge. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 11:46 | |
![]() | Man kan aldrig bli svensk om man drar med sig en massa konstiga traditioner och åsikter hit. För att bli svensk så måste man anpassa sig och bl.a inte vägra att skaka hand. | |
| micro113 | 2013-05-26 11:47 | |
![]() | Måns_E Det finns en definition för vad som är svenskt. "Svenskar är en germansk etnisk folkgrupp som också är ett begrepp som utifrån skilda utgångspunkter beskriver olika grupperingar med anknytning till landet Sverige. Begreppet kan beskrivas med hänsyn till till exempel etniska, sociala, kulturella, juridiska, geografiska eller språkliga utgångspunkter. [...] Sveriges majoritetsbefolkning härstammar huvudsakligen från skandinaviska stammar som var en del av de germanska folken. [...] Folkstammar av annan härkomst än nordisk, till exempel samer och finnar, räknades dock inte såsom svenskar." sv.wikipedia.org/wik...i/ Svenskar | |
| micro113 | 2013-05-26 11:51 | |
![]() | Pugge33 2013-05-26 11:46 Ja, det ligger faktiskt stor portion sanning i det. Det spelar ingen roll vilken invandrargrupp eller hur många generationer man talar om, om gruppen ställer sig utanför och lever kvar i en annan kultur - de kommer då alltid definieras efter att de själva håller fast vid sitt ursprung/ursprungliga kultur. Se bara på samer och romer till exempel. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 11:54 | |
![]() | "Kulturella". Så man kan alltså aldrig bli svensk så länge man går klädd i slöja eller vägrar skaka hand. Då var det bevisat Måns:) | |
| Minta | 2013-05-26 11:55 | |
![]() | Precis Måns_E. gener har alltid blandats så att vi ursprungligen kom från Afrika t.ex. Det finns en nordisk gen som ger löst öronvax till skillnad från en asiatisk som ger kornigt öronvax. Det finns inga genetiska raser, alltså blir det inte så intressant att dela upp människor på det sättet. Vad människor känner sig som är mycket relevant, fråga många adopterade med asiatiskt eller afrikanskt utseende t.ex. hur det känns att hela tiden få frågan var de kommer ifrån och aldrig betraktas som svensk. | |
| Minta | 2013-05-26 12:09 | |
![]() | Det låter också på dig som svensk är en fast given entitet istället för något som förändras med verkligheten. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 12:15 | |
![]() | micro. Som du förmodligen slagit upp på Wikipedia så står det precis det du säger. "Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper." obs SJÄLVA ANSER SIG. Då måste väl det omvända också gälla. Att om du ANSER DIG vara svensk så är du väl svensk? | |
| Minta | 2013-05-26 12:19 | |
![]() | Det låter annars som one-drop-rule som gällde i USA till för inte så länge sedan. | |
| micro113 | 2013-05-26 12:20 | |
![]() | Minta Trevligt att du konstaterar att adopterade barn inte betrakta som svenska trots att de är uppväxta i Sverige. Det är ju exakt det jag säger. Med utländsk föräldrar är du rent objektivt inte svensk. | |
| micro113 | 2013-05-26 12:26 | |
![]() | Porla Nej, för en turk lär väl knappast passa in på beskrivningen att han anser sig ha ett gemensamt ursprung med svenskarna.... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 12:30 | |
![]() | Men jösses!!!! Hur vet du vad en hel- eller halvturk som bott i Sverige i hela sitt liv känner sig som? | |
| micro113 | 2013-05-26 12:30 | |
![]() | Minta Det blir patetiskt när du traskar tillbaka till teorin att alla kommer från Afrika och utifrån det vill dementera att det finns en folkgrupp som är svensk. Om det nu inte finns något "svenskt folk" varför har du då det kissnödiga behovet att definiera alla som tillhörande detta icke-existerande folk. Dessutom innebär ju det att du anser att turk som kallar sig turk gör fel ... det existerar ju då vare sig ett turkiskt eller annan definierat folk. Alla är ju Afrikaner i grund och botten enligt dig ... Innebär det förresten att Afrikaner är en existerande folkgrupp? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-26 12:32 | |
![]() | Att det i trådar om invandrare ständigt ska återkommas till diffus rasbiologi. Har ni några konkreta förslag på hur man ska förhindra en upprepning av anlagda bränder och våldsamheter? | |
| micro113 | 2013-05-26 12:33 | |
![]() | Porla Jag har både hel och halvturkar i släkten - de definierar som hel eller halvturkar beroende på vad de är. Ingen av dem har behovet av att förneka att de är just hel eller halvturkar, ingen av dem ser "svensk" som något högre eller bättre. Gäller för övrigt samtliga i min släkt med utländskt påbrå .. De har inget behov av att förneka det. Tvärtom - de är stolta över sitt ursprung. | |
| Måns_E | 2013-05-26 12:34 | |
![]() | Jag tror att det finns barn med utländska föräldrar som känner sig väldigt svenska och helt inkluderade i det svenska samhället och vår kultur, liksom det finns barn till utländska föräldrar som inte alls känner sig inkluderade i det svenska samhället. Jag tror även att det finns barn med svenska föräldrar sedan flera generationer tillbaka som inte känner sig inkluderade i det svenska samhället. Att börja prata om genetik och leta orsaker där låter lite väl rasbiologiskt för min smak. Och det låter inte direkt vetenskapligt underbyggt heller. Men visst får du tycka och tro på vad du vill micro, | |
| micro113 | 2013-05-26 12:35 | |
![]() | pink ribbon Den diffusa rasbiologin står väl alla de som har ett kissnödigt behov av att förvandla allt till "svenskar" för. Det anser jag är rasism, att inte kunna acceptera/förlika sig med att andra människor har annat ursprung än svenskt. | |
| Måns_E | 2013-05-26 12:36 | |
![]() | Huruvida man är stolt eller vill förneka något är väl upp till varje individ? Att utifrån smeta på egenskaper är ju något annat, och det tycker jag att man kan låta bli att göra. | |
| micro113 | 2013-05-26 12:36 | |
![]() | Måns_E Genetik i strikt form är det inte jag som hakat upp mig på - det får du ta med andra. Däremot att ha bakgrunden svensk - är det som definierar en "svensk". | |
| Måns_E | 2013-05-26 12:38 | |
![]() | micro, det finns inget direkt svenskt ursprung, varför det blir fånigt att prata om det. Vi är sedan flera generationer tillbaka väldigt uppblandade, om du nu inte talar om samer. | |