Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:06 | |
![]() | Gud har ju visat vem han är. Ända sedan världens skapelse har människorna kunnat se Guds oändliga makt och förstå att han verkligen är Gud. Man kan inte se hans egenskaper, men man kan förstå dem genom att titta på allt han har skapat. Därför finns det ingen ursäkt för dem som inte vill lyda Gud! Rom 1: 20 | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:08 | |
![]() | Men om människor ska kunna tillbe Kristus, måste de först tro på honom. Och om de ska kunna tro på Honom, måste de först få höra om Honom. Och om de ska få höra om Honom, måste någon sprida budskapet till dom. Och den som sprider budskapet, måste vara sänd av någon. Rom 10:14 | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:09 | |
![]() | Rom 10:17 Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:12 | |
![]() | Tron är en övertygelse om ting man inte ser. (Hebr. 11:1) Tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. (Rom. 10:17) Guds ord åstadkommer tro | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:20 | |
![]() | www.youtube.com/watch?v=1 p1mDPQw1Yk Intressant debatt, (tror jag åtminstone, har inte kollat igenom hela än) mellan journalisten Christopher Hitchens och John Lennox som är professor i matematik på Oxfords universitet. Om inte länken funkar sök bara Christopher Hitchens debate john Lennox | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:27 | |
![]() | Angående vad jag läste tidigare med bevisbördan. Ni har helt rätt, den som ska bevisa att något finns har bevisbördan gentemot någon som ska bevisa att något inte finns. Men jag är av åsikten (och många med mig) att huruvida Gud existerar inte är någon vetenskaplig fråga och därmed inte går att bevisa åt något håll, varken att han finns eller inte finns. Däremot, vilket jag tidigare tydligt påpekat, kan man istället prata om huruvida det i vår värld med alla vetenskapliga upptäckter är plausibelt att tro att Gud existerar, vilket är min hållning. Men att vetenskapligt bevisa något som är metafysiskt (vilket Gud är) anser inte jag är meningsfullt. | |
| Sote | 2013-08-19 17:05 | |
![]() | Men snälla ordminna. Spamma inte sönder den här tråden också!! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-19 18:12 | |
![]() | roskoe. Mycket riktigt, anledningen till att diskussionen om bevisbördan kom dock till genom att kristna förespråkare argumenterade att eftersom man inte kunde bevisa att Gud inte fanns så var han på riktigt. Därav, "burden of proof". Inte att man på något sätt skulle kunna bevisa Guds existens, förutom om han uppenbarade sig själv då. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-19 18:17 | |
![]() | Stuvelsberg. Jag kanske drog lite för snabba slutsatser. Jag tänkte att eftersom du uttryckte vad jag uppfattade som en negativ åsikt om att Åke Green blev friad i domstolen. Eftersom han blev friad just för att han endast läste och tolkade bibeln som han ville så drog jag slutsatsen att du inte tyckte man skulle få göra det. Jag hade kanske fel i det, men hur menade du i så fall? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 18:58 | |
![]() | Men SOTE, det är SVAR på några av era frågor, bland annat ang. Mose lag och sen förklarar Guds ord ang tro. | |
| Gunilla _ | 2013-08-19 19:09 | |
![]() | ordminna; varför svara med bibelcitat då frågorna ställts av de som allra minst tror/vill höra dem? Det är DINA åsikter som är av intresse. Bara som ett tips... :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 20:20 | |
![]() | Gunilla, Min åsikter och tankar kommer från Guds ord, eftersom dom ger mig liv. Det måste ni förstå :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 20:21 | |
![]() | Guds ord ger liv! | |
| Måns_E | 2013-08-19 20:22 | |
![]() | Så då skall man alltså tolka bibeln bokstavligt enligt dig ordminna? | |
| Gunilla _ | 2013-08-19 20:28 | |
![]() | Och du tänker inte själv ordminna utan är styrd av guds ord? | |
| Sote | 2013-08-19 20:48 | |
![]() | Men dåså ordminna. Dina tankar är guds ord. Bibeln är Guds ord. Du återger ordagrannt bibelcitat då du anser att det är det som är det rätta och ditt styrmedel genom livet. Ok . Jag köper det men då kommer ju det stora problemet, du tycker ju uppenbarligen inte att allt ska tolkas ordagrannt, bara det som passar in i sammanhanget. Ställs det frågor så svarar du med ett bibelcitat för det är för dig klockrent. Men hur är det då med homosexualitet tex. Bara som ETT exempel men dock ett väldigt väldigt aktuellt sådant. Är deten styggelse? Detstår ju i bibeln att det inte är ok enligt Gud . Hur kommer det sig att just det exemplet går att förvise medans andra kan du dra i långbänk? Abort? Då har jag betydligt större respekt för såna som Göran även om jag tycker att hans åsikter är rent åt helvete. Men han är åtminstone konsekvent. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:05 | |
![]() | Vår uppgift är att älska ALLA människor, även homosexuella. Men vad säger Guds ord om det? Vi människor har ingen rätt att döma någon även om dom gör fel. Här kommer ett svar. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. 26Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. 28Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, 29uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. 30De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, 31tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:07 | |
![]() | Gud skapade man och kvinna att ingå en HELIG UNION inför Guds ögon. Gud skapade inte man och man, eller kvinna och kvinna. Alltså behagar homosexualitet inte Gud, men den gör heller inte otrohet och andra synder. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:14 | |
![]() | Homosexualitet kan alltså bli ett hinder i sökandet efter Gud, liksom andra synder kan stå i vägen för Guds närvaro i ens liv. | |
| Sote | 2013-08-19 21:21 | |
![]() | Alltså är homosexualitet en synd ordminna. Enligt Gud, och dig. För dina tankar är ju Guds ord. Varför inte bara säga det rakt ut istället för att komma med en massa undanflykter och ordvrängerier. Din Gud säger det , alltså är det så. I din värld. Stå då för det du anser är rätt och håll inte på och hymla med det. | |