Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gunilla _ | 2013-08-31 15:50 | |
![]() | le-lou; "Grundar det på det jag skriver. Han är en extremt duktigt och kompetent rektor." - hur vet du det? "Uppenbarligen inte lundbergsbarnens föräldrar? De kanske älskar sina barn mindre än andra föräldrar, vad vet jag." - skulle gissa på att de inte har den möjligheten. Eller så är det kanske så att de älskar sina barn mindre... EvaKson 2013-08-31 12:22 - exakt. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-08-31 18:08 | |
![]() | Ja visst är det tänkvärt att stänga en skola för att den inte är ett föredöme. | |
le-lou | 2013-08-31 19:24 | |
![]() | i text tycker jag att ironi blir glasklart. nån mer? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-31 19:44 | |
![]() | Lundsbergs Räka har fått ganska många varningar,och vad har han gjort åt de återkommande sadistiska nollningen? ingenting som kommit fram iaf | |
Kuralo | 2013-08-31 19:46 | |
![]() | Vill man jobba för ett mer jämlikt samhälle och jämna ut klassklyftorna kan man börja med att sluta gräva ännu djupare diken. Så skrev Nulltj i inlägg längre tillbaka. Det tycker jag också och därför applåderar jag stängningen av Lundsberg. Skulle gjorts för länge sen. Satsa resurser på våra kommunala skolor istället, det handlar inte alls om att stöpa alla ungar i samma form, men det är ett argument som ofta används av bättre bemedlade människor som med alla klor vill bevara sina previlegier för att på så sätt öka chansen för att söner och döttrar skall få studera i en miljö där de bästa kontakter också kan knytas för framtiden. Det handlar inte bara om studier utan också om att bibehålla makt och samhällsstruktur. Det är naivt att se Lundsberg som en vanlig skola med vanliga ungar. | |
EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-31 20:51 | |
![]() | Jag tror du överskattar Lundsberg. Bara medelmåttor har nytta av att gå på där, och då bara nyttan av att få ett hyfsat liv och något förskjuta de gamla släktes nedsjunkande i den nivellerande nytiden. De begåvade (som förvisso kan ha lite nytta av det självförtroende en privilegierad uppväxt kan ge) klarar sig väldigt bra utan Lundsberg, och söker sig (och når framgång!) i kretsar långt utanför det begränsade umgänget från Lundsberg. Men det gör begåvade arbetarpojkar också, den typiska direktören i svenskt näringsliv är från arbetar/lägre medelklass bakgrund i landsorten och är utbildad civilingenjör på Chalmers (som utklassar KTH och Handels, för att inte tala om kombon civilekonom/maskin i Lund). Det är förresten en av de underbara sakerna med Sverige. Det är sant att en medel- eller underbegåvad person från en gammal familj via Lundsberg kan få en lite enklare, och lite skyddad livsresa men om vi tittar på makt och inflytande i det svenska samhället är det totalt irrelevant, Lundsberg är ingen biljett till de mer framträdande posterna. Kanske blir man underbetald allt-i-allo på en degenerad advokatbyrå på Östermalm istället för städare och får klä sig i fransig skjorta istället för städrock, men inte mer än så. Stängningen av Lundsberg är rätt eftersom att skolan har ignorerat alla varningar, och struntat (vilket är hemskt, det är ett oerhört ansvar gentemot eleverna att driva ett internat, och rapporterna från 2011 och 2012 visar klart att ingen i skolledningen kan hävda att dom inte visste) i att se till att organisationen stoppar de många övergrepp som de blivit varnade för de sista åren. | |
EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-31 20:55 | |
![]() | Men som klass- och maktfråga är Lundsberg idag totalt irrelevant. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 21:07 | |
![]() | Jag fick precis en ny idol... | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 21:36 | |
![]() | Min förra idol var MacGyver, EvaKson, så det är ett stort ansvar! | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:03 | |
![]() | "Ja visst är det tänkvärt att stänga en skola för att den inte är ett föredöme." Finns det omständigheter som du tycker skulle räcka för att stänga nämnda skola? Och är det isf viktigt att man stänger alla skolor med liknande/likvärdiga förhållanden? Eller kan det vara bra att bara bli av med en sophög, även om de andra blir kvar (beklagligt, men 1 minus på skitkontot är väl bra?) | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:08 | |
![]() | Minus 1 på skitkontot är bra. Nu ser vi fram emot en konsekvent bedömning av samtliga skolor. | |
fereshte1 | 2013-08-31 22:18 | |
![]() | citerar en vän till mig... Det gör tydligen ont när silverskeden dras ur mun...på frågan om var cirka 200 traumatiserade ungdomar ska ta vägen, kan jag tipsa om att det står en skola tom längst upp på von Rosens väg i Malmö...alla gatorna i skolans närområde bär namn som påminner om ungdomarnas så det ska nog inte vara några problem för dem att acklimatisera sig till sin nya omgivning. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:30 | |
![]() | Ytterligare ett exempel på den oklädsamma skadeglädjen. Tack fereshte1. Det här med solidaritet och tolerans gäller uppenbarligen bara vissa utvalda målgrupper. Barn vars föräldrar är rika är tydligen helt OK att förakta och håna. Dom saknar ju känslor som alla vet. | |
Kuralo | 2013-08-31 22:43 | |
![]() | Fel Bucket! Solidaritet och tolerans gäller för alla, oavsett ursprung. Men det kan ju inte vara fel att se saker och ting i dess rätta ljus, eller? | |
rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:47 | |
![]() | Så fult. Trodde vi alla var överens om att man inte hånar barn för vad de råkat födas in i, men tydligen inte. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:48 | |
![]() | Kuralo>> Jag håller med dig! Men tyvärr har de krafter som kidnappat orden ändrat deras innebörd. De som utger sig för att vara toleranta visar sig ofta vara ytterst selektiva i sin tolerans. Och de som utger sig för att vilja se mer solidaritet visar sig ofta ha blandat ihop ordet med "girighet". | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-31 22:54 | |
![]() | Nytt nick en lördag kväll måste någon använda för att smyga in elakheter. Trist. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-31 23:00 | |
![]() | Om du avsåg mig Pink Ribbon så vill jag opponera mig mot ordet "smyga". Jag är glasklar med vad jag tycker. Om någon uppfattar det som "elakt" att visa på deras brist på konsekvens i resonemangen så må det vara hänt. Faktum är att vänsterkrafterna är precis lika intoleranta som sverigedemokraterna. De är bara intoleranta mot olika grupper av människor. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-31 23:03 | |
![]() | Hinken, jag avsåg inte dig. | |
rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-08-31 23:05 | |
![]() | Fereshte1 har spelat över 2000 matcher. Det är inget troll, det hon skriver är detsamma som skrivs i alla kommentarsfält och facebookstatusar just nu. Barn till välbärgade föräldrar är fritt villebråd. | |