Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-04-03 23:33 | |
![]() | Är det något speciellt som har hänt i Rumänien just nu det senaste året eller så som har kraschat deras ekonomi? För det är ju liksom inte bara i Sverige dom helt plötsligt finns överallt. Om det inte är organiserat kan man ju fråga sig hur det kommer sig att alla har börjat tigga på en gång, menar jag. | |
Minta | 2014-04-03 23:49 | |
![]() | De kom när gränserna öppnade. Dvs. när alla EU-medborgare kan resa fritt mellan EU-länder. | |
Minta | 2014-04-03 23:50 | |
![]() | brava, varför fråga du mig vad du ska göra? | |
brava | 2014-04-03 23:51 | |
![]() | Är det inte för att de fick medlemskap i EU då, så att de kan åka utan pass? (Skäms lite för att jag inte vet) | |
Minta | 2014-04-03 23:56 | |
![]() | Jo, och att passtvånget togs bort. | |
brava | 2014-04-03 23:57 | |
![]() | Minta - nej jag frågar dej om du tycker att det skulle kännas ok om t ex jag skulle sätta mig bredvid en av tiggarna och tigga med dem för "nån hundralapp om dan" eftersom det skulle ge mig mer än dubbelt så mycket pengar till mat, kläder, nöjen o dy. Alltså tycker du inte att jag skulle förnedra mig genom att göra något sånt. | |
Minta | 2014-04-04 00:05 | |
![]() | Om du tycker att du gör det, så skulle du det. Jag vet inte vad dessa människor känner och dömer dem inte. Jag säger inte "du måste känna dig förnedrad av att tigga pengar av mig därför utsätter jag dig inte för det." Det skulle kännas oerhört förnedrande för mig och dig, men samtidigt har jag svårt att sätta mig in i deras fattigdom och vad den gör med dem. Långvarig fattigdom och förnedring i generationer av dem som grupp (romer). Man kanske inte har råd att ha någon sådan stolthet om det ger dem mer pengar än i hemlandet och de inte har någon annan möjlighet. En hundralapp låter kanske mycket för dig, men jag tror inte att organiserat tiggeri eller brottslighet ligger bakom sådana summor. Det är tillräckligt mycket för dem för att det ska göra detta. Jag tycker att EU skulle ha krav på Rumänien att pengar som ges till bättre levnadsvillkor för romer, verkligen används till det. Men det kan de tydligen inte. | |
brava | 2014-04-04 00:27 | |
![]() | Det är kanske en pragmatisk syn - så enkelt som att de tjänar mer pengar på att sitta här och tigga än att stanna där och kämpa. Min invändning är att livet handlar om så mycket annat än det. Genom att uppmuntra tiggeriet uppmuntrar vi också att de tar på sig offerkoftan och det är väl egentligen det som berör mig så illa. Jag kan inte tänka mig att någon i längden kan behålla sin självrespekt genom att sätta sig och tigga - lika lite som att en prostituerad kan jobba ihop till en tryggad framtid. De kanske har den inställningen - men jag tror att själva handlingen, tigga eller prostituera sig, har en såpass nedbrytande inverkan att ytterst få klarar att ta sig vidare med självaktningen i behåll. Jag vet inte, men jag skulle nog faktiskt hellre välja att ta livet av mig om det kom till det. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-04-04 00:29 | |
![]() | Okej, för jag läser att även Norge har debatt om tiggande romer och fremskrittspartiet vill förbjuda dom. Fast dom kanske inte jagar papperslösa på samma sätt där, för annars vore ju "problemet" löst. | |
Minta | 2014-04-04 00:33 | |
![]() | Jag tror att ju fattigare du är och ju längre du varit fattig, desto svårare är det att ta sig ur den. De har extremt mycket att kämpa mot i Rumänien. De får inga bostäder, de bygger upp i sitt tycke anständiga bostäder som genast rivs därför att de inte äger marken. De får inga jobb, de får ingen sjukvård utan mutor. Jag tror inte att fattigdom och motgångare får människor att kämpa mer och bli starkare i allmänhet, utan tvärtom. | |
Minta | 2014-04-04 00:34 | |
![]() | Gr3en, de är inte papperslösa, de söker inte asyl eller har fått avslag på asylansökan. De är inte flyktingar. De är europeiska medborgare med full frihet att resa i Europa. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-04-04 00:38 | |
![]() | Okej trodde inte det gällde norge. Dåligt påläst jag ska googla lite. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-04-04 00:40 | |
![]() | alltså för att dom inte är med i eu då. | |
Måns_E | 2014-04-04 00:41 | |
![]() | Nja, de är EU-medborgare, och samma fria rörlighet som gäller inom EU gäller i Norge i o m EES. Så Rumänska romer har precis samma rättigheter i Norge som i Sverige. Även om Norge inte är med i EU. | |
Måns_E | 2014-04-04 00:49 | |
![]() | Apropå tiggare så har i a f jag stött på svenska tiggare i Stockholm som inte har sett oerhört slitna ut, och som har varit nyktra. Jag föreställer mig dock att väldigt få tiggare har ordnad ekonomi och bostad, även om det säkert existerar. Oavsett hur jobbigt det kan kännas att konfronteras med elände, så tycker jag att förbjuda främmande människor att be om pengar känns fel i ett modernt och någorlunda liberalt samhälle. Grundproblemen försvinner ju inte bara för att man förbjuder människor att visa att de lever under svåra omständigheter. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-04 08:22 | |
![]() | måns, ''Grundproblemen försvinner ju inte bara för att man [...]'' känns som ett väldigt utslitet och släpigt argument. Vad ÄR grundproblemet? Att det finns väldigt fattiga människor utanför Sverige? Vi uppfattar ju inte detta som ett problem förrän de sitter på våra gator. ''Grundproblemet'' måste ju i så fall vara att de sitter på våra gator, inte att de finns. Eller menar du att vi inte VISSTE att det fanns fattiga människor förrän de kom hit och tiggde? Det förefaller mer än lovligt naivt. Rumänska romer är knappast de fattigaste i världen. Oavsett så torde ''grundproblemet'' borde i så fall vara fattigdomen i Sydsudan och Tchad, det är för mig oklart varför den sociala misären i Rumänien ska få företräde. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-04-04 08:42 | |
![]() | De visar inte sin fattigdom, de utövar en slags affärsverksamhet som kan legitimeras av fattigdom men inte nödvändigtvis. Hur hjälper vi de individer som inte kommer hit? Pandan skriver tänkvärt här ovan. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-04-04 08:43 | |
![]() | Jag håller med, tänkte just fråga hur mycket man ägnar dom som inte ens tar sig hit en tanke. | |
SirMattBusby | 2014-04-04 08:51 | |
![]() | Ger inte dessa tiggare nånting då jag inte vill uppmuntra organiserad brottslighet... Köpte en cheeseburgare till en som stod utanföpr McDonalds och fick mig en skrapa av vederbörande för han ville ju ha pengar och inte mat??? Kändes bättre förra veckan då det stod en gammal dam framför mig i Kassan på ICA och hade inte pengar till sina varor, där gick jag in med en hundralapp för att täcka upp det som fattades. Den glädjen från henne gav mer än något annat och då gick pengarna till det jag ville oxå. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-04-04 08:59 | |
![]() | Nej men oj så fräckt. Ville han inte ha din hamburgare? Har du funderat över hur många hamburgare han redan har ätit innan du kom? Nu tänker jag på alla fattiga. Nu mår alla fattiga bättre. Tänk så enkelt det blev och nu slipper jag känna empati med någon speciell. Känner mig lite som jesus faktiskt. | |