Spelrum
Giraffen26
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2014-05-24 22:25
Antal inlägg: 20042

Rumänska staten kanske kunde göra det den svenska staten gjort, sluta diskriminera dem systematiskt. Vi har ju behandlat romer på ungefär samma sätt en gång i tiden, rivit deras bostäder, kriminaliserat deras "lösdriveri" mm. Genom att ge drägliga levnadsförhållanden, möjlighet till bostad och arbete och utbildning, kan situationen förbättras. Men det är de ju inte intresserade av. De vill inte ens se att det är ett problem. Om man inte ser diskrimineringen, ser man dem bara som rumäner vilka som helst.

Minta2014-05-24 22:30
Antal inlägg: 20042

Eller strukturellt kanske man ska säga.

bujum2014-05-24 22:43
Antal inlägg: 1750

Det är möjligt att jag har ett hjärta av sten men jag skulle aldrig ge dem en krona. Har varit runt i världen och sett fattigdom. Har sett en hel familj som bodde på en tidning i en viadukt i Kina t ex. Har rest mycket i Afrika och där försöker de åtminstone att göra något för pengarna. De gör t ex konstverk av colaburkar eller snider saker i trä.
De romska tiggare jag har sett här i Skandinavien sitter ju bara där och ser skamsna ut och räcker fram handen. De kan inte ens se en i ögonen. Skulle de åtminstone virkat grytlappar eller nåt. Då hade jag kanske köpt för jag respekterar folk som gör så gott de kan. Istället visar de ofta fram bilder på 11 barn hemma i Rumänien. Det i sig visar att de har noll ansvarskänsla för man behöver faktiskt inte sätta en massa barn till världen när man inte kan försörja sig själv ens en gång. Nej inte en spänn ger jag men man borde ge dem kondomer.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-05-24 22:50
Antal inlägg: 2999

Japp, nu har inte alla extra pengar att lägga ut på grymma grannar eller tiggare på stan. Den större delen har faktiskt bara så att det går runt. Med den svenska ekonomin i åtanke.
Därför tror jag den större andelen vanliga svensson retar sig inkl mig själv.

Varje dag samma sak, det ynkas fram ett Hej hej, snääälla snääälla.

Nu är jag iofs känd för att vara en okänslig jävel.
Men vi är nog rätt många vid det här laget.

Ogillar svenska smutsiga uteliggare också.
Det är lika synd om dom.

Men tyvärr, jag gillar't inte. Ett dugg.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-05-24 22:56

Jag behöver en ny säng för att inte ryggen ska gå itu.
Jag behöver nya glasögon för att synen har försämrats rejält.
Jag behöver en ny toalettstol för att den gamla e sprucken o det e mitt fel så jag kan inte säga till hyresvärden utan att behöva betala.
Det finns en massa saker, MEN jag har så jag kan betala hyra och äta.
Det har säkert dom också. Egentligen.

Ska jag lägga upp ett konto och börja be om pengar/bli tiggare jag med kanske?

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-05-24 23:30
Antal inlägg: 1268

Det var den frågan romerna i Rumänien ställde sig också: Ska jag kontakta den fria sjukvården eller ska jag åka till Sverige och tigga för att få en korsett eller en operation för min dotters skolios? Ska jag be om ekonomiskt bistånd från kommunen eller ska jag åka till Sverige och tigga för att dra in el i mitt kyffe?

Måns_E2014-05-25 00:34
Antal inlägg: 12023

Precis, och jag ger inte heller tiggarna pengar, men trots det så är jag inte för ett tiggeriförbud. Även om de rumänska romska tiggarna i stor utsträckning är organiserade (vilket på många sätt är uppenbart) så det innebär inte det att det handlar om kriminella nätverk per automatik.

Det är väl i så fall ganska beklämmande att det faktiskt är lönsamt att komma hit och tigga. För småpengar.

meimse2014-05-25 00:39
Antal inlägg: 733

Olika tiggare väcker olika känsor och fantasier hos mej. En tiggerska och jag hade en deal, hon såg till min hund medan jag kilade in och handlade. Hade jag pengar så fick hon, hade jag inte så gick det lika bra ändå. En, (som jag inte skulle anförtro att passa hunden) väckte medlidande. En väckte sympati och en annan obehag. En lämnar mig rätt oberörd, funderar på om hon inte är en vanlig student som vill ha lite extrapengar. För min del så tycker jag nog att lobbyismen i EUparlamentet är en avart av tiggeri och ett större problem.

Sonofthemoon2014-05-25 00:50
Antal inlägg: 2

När jag ser en stackars fan sitta mitt på gatan, stå och prata i mobil, dans, ragla, må bra eller dåligt full på etanol eller påtänd på upp, zonkad på opiater/oider eller fluddrad pga bens....eller någon som verkar ha svårt att orka med att finnas till, när jag ser någon som är utslagen ur spelet, när jag råkar på nån som är illa ute, då mår jag själv jävligt dåligt.

Jag tänker inte; hur bör jag reagera nu, ska man ge pengar etc...men så tror jag många som inte går på magkänslan tänker när de ser någon i rännstenen.

Det pågår en oupphörlig nedbrytande vidrig förnedring och förtryck som så många av oss människor överlag utsätts för varje dag,
Det behöver absolut inte vara hemlösa individer, inte ens fattiga, inte drog-eller alkoholanvändare.

Bara det att plötsligt och ibland sakta kantrar man, folk ramlar och är fullständigt ute till slut, har tappat taget om den förbannade karusellen som snurrar så fort, så väloljat, så satans tokhögerkristet på nåt sätt i sin militaristiskt drillade trippelvridna skitmoral...
mobbning på jobbet eller i skolan, stress på jobbet eller skolan eller vad man nu gör på dagarna, hierarkier tar ut sin rätt överallt, lång väg dit och från..skräpliv i övrigt, kan ej påverka sin sjukvård, sin ekonomi, kan ej leva men hasar fram ändå.

Det här är vanligt folk alltså, för de flesta är ju i själva verket fast som fan i detta helvete de kallar liv, även om många andra samtidigt surfar på vågorna och agerar kallt med nerver i schack likt välstämda svala gitarrsträngar...men givetvis mår ju även dessa "kyliga" typer skit, Om de mår fint och egentligen skiter i alla som behöver hjälp, så behöver de ju inte utgjuta sin aggression så starkt när det gäller sådana här frågor, inte sant? Sen finns det de som är rakt igenom elaka, givetvis... eller snarare - på riktigt saknande det vackra, extremt mänskliga, kristallklara och så viktiga sinne som går under namnet "empati".

Min poäng är den att går man och grunnar på saker som om saken vore den att de utblottade tiggarna har tagit sig hit för att i djupaste förnedring sitta och tigga mynt och svettiga lågvalörsedlar på gatan, då är det ju ingen idé att grunna så mycket mer, för då är tankarna ändå insnöade i förfrysta versioner av hur snacket gick i ölstugorna i München i början av 1930-talet...och alla dessa som känner sig goda men sen skriker ut i etern eller på nätet att "jag försökte minsann bjuda på ett varmt mål mat, men den otacksamme schakalen bet med besmittade betar min välmanikyrerade hand genom att gläfsa att han/hon "inte behövde mat utan pengar", ja där ser man, nu skiter jag i dessa svin, de är lyxturister eller uppkäftiga knarkare och jag ska aldrig mer vara så dum..."

Detta "exempel" ovan är nästan det värsta anser jag, antingen skänker man väl det den hjälpande vill ta emot för att man vill, eller bara glid förbi i era levitiska snöskor...jag menar, vad fan? Men allvarligt, detta är ju så klart om man bara tar det lugnt och ser sig själv i (den imaginära) spegeln lite mer...lev och låt leva.

Döden och dess ändstation kanske väntar i fjärran med nån slags drömsk ro med vatten till den törstige och allt det där, men till dess, skänk pengar och hjälp alla du kan - om du kan hjälpa alltså, du behöver ju inte!
Men klagandet blir väldigt tröttsamt... det finns något extremt jävligt i att befinna sig i fullständig misär;
utlämnad, utslagen, utsatt, bespottad och föraktad.

Lev väl, ha det fint, och tack för ordet!

-FaMo- - Ej medlem längre2014-05-25 09:50

Klagar bäst jag vill.

Nytt nick, präktigt långt första inlägg...

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-25 11:09
Antal inlägg: 2885

Sylvia. Kunde hon prata engelska hyfsat bra? Det är ju faktiskt inte vanligt att någon av de romska tiggarna kan prata engelska. Jag tänker att tomorrow för henne kanske bara betyder senare? Det är ganska vanligt att de som är dåliga på engelska gör så.

Sonofthemoon2014-05-25 11:27
Antal inlägg: 2

-FaMo-:

Ja, givetvis gör du det!
Det vore ju totalitär katastrof om det vore så att man INTE skulle få kverulera över tiggeriet (om det var det du åsyftade).

Jag upplever det bara, personligen, som extremt missunnsamt och fördömande.

För att jämra sig över något i allmänhet är ju en sak, men sker det pga reell misär eller i yttersta nöd syns mig ändå mer än snäppet allvarligare än att som oss klaga över skilda ting vi dryftar här på nätet?

Haha! Ja, det blev en smula långrandigt det första...

le-lou2014-05-26 08:29
Antal inlägg: 17500

Mycket intressant som Satyra länkade till. Här kommer den igen, se den
www.svtplay.se/video...r- utan-mal

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-01 11:31

SVD har ett antal artiklar om tiggare nu också, om någon är intresserad. Väldigt korta dock.

www.svd.se/kultur/ve...vd ?sidan=7

ordspelaren - Ej medlem längre2014-06-01 17:54
Antal inlägg: 433

Undrar hur mkt en yrkestiggare kan få ihop under en månad egentligen?

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-01 18:01

Mellan 496 och 7 751 kr.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-01 18:26
Antal inlägg: 31064

Nora, jag tolkar det som att hon förstod innebörden av ordet. I efterhand tänker jag att hon ville ha snabba extrainkomster den dan för att kunna spendera på sin kommande shoppingrunda.:) Gången innan gav jag henne en hundring, det hade väl passat att få igen tänker jag.

roja c panda - Ej medlem längre2014-06-01 20:10
Antal inlägg: 875

"Mellan 496 och 7 751 kr."

Skämt? Annars källa tack.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-01 22:02

www.dn.se/sthlm/flor...pa -en-dag/

roja c panda - Ej medlem längre2014-06-01 22:17
Antal inlägg: 875

Tack. Fast jag har inte dn plus tyvärr.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?