Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-10-10 22:38 | |
![]() | Tja man kan ju säga att socialdemokraterna bäddade för det själva när de emot praxis började plocka ur delar ur en fastslagen budget och i efterhand med hjälp av SD röstade ner dessa förslag. Lövéns sammarbetsvilja verkar mest vara viktig när den gynnar socialdemokraterna. Jag tror att de kommer att bli ett extraval före eller senare. | |
Minta | 2014-10-10 22:48 | |
![]() | Carlmartin, förstår du inte varför man avvisar samarbete med SD eller deras förslag? Allt samarbete kräver eftergifter och saker i utbyte. Det SD kräver vill de övriga partierna inte ställa upp på. Inget konstigt. | |
Minta | 2014-10-10 22:49 | |
![]() | Moose 72, ja de är ju störst på landsbygden. | |
kovikstippen | 2014-10-13 14:34 | |
![]() | Jaha...... så gick det med "hur får vi invandrar mer välkomna"............ | |
jellyflower | 2014-10-13 14:56 | |
![]() | Kanske fler än jag som anser att Sverige har vänt in och ut på sig för att välkomna invandrare/flyktingar. Det räcker uppenbarligen inte, de vill ha mer. Kanske är man lite trött på den inställningen. Kanske skulle man vilja se lite tacksamhet. Jag vet att det är liksom järnrörs-SD-vulgo att bara nämna nåt sånt, men jag vet också att känslan av tacksamhet är en livskvalitethöjare av format och något som man bör uppmuntra hos både sig själv och andra. Och nä, det är inte ens i närheten av att känna tacksamhetsskuld. | |
limpan__2 | 2014-10-13 15:10 | |
![]() | Har du verkligen missat hur tacksamma många är för att Sverige tagit emot dem när de behövde fly? Bli vän med en flykting och jag lovar dig att du många gånger kommer få höra hur tacksam denne är. | |
Sote | 2014-10-13 15:47 | |
![]() | Jelly- det verkar ju inte som att det handlar så mycket om vad flyktingarna/invandrarna själva vill utan mer om vad såna som du och andra vill. Det är inte många flyktingar som uttalar sig i dom här frågorna i debatter i olika media utan mest svenskar som " inte är rasister men...." Håller med limpan fullständigt. Den bild som vissa här vill ge av flyktingar är en negativ medial bild som tex SD gärna framhåller men som stämmer dåligt med verkligheten. Min erfarenhet är att många är oerhört tacksamma över att ha fått en fristad här och gör allt dom kan för att vara så liten belastning som möjligt och är det några barn som sköter sig i skolan så är det ju dessa. Dom har fått en chans till en framtid och den tar dom så gott dom kan. Att folk som flytt krig är traumatiserade, lider av hemlängtan och stor oro över tex barn eller andra nära släktingar som försvunnit är ju inte mer än mänskligt. Det tar självklart längre tid att landa i ett nytt och så annorlunda liv som det som erbjuds här. | |
skrutta00 | 2014-10-13 15:52 | |
![]() | Igen...skilja på flyktningar och invandrare...de är inte likeställda!!!! | |
jellyflower | 2014-10-13 16:43 | |
![]() | Sote, det mänskliga genomet är identiskt till 99,9%. Om man vet det är det svårt att vara rasist. Det finns nog de som klarar av det, men de har särskilda förutsättningar som jag saknar. Folk har utvandrat/flytt från sina länder i alla tider. Skillnaden mot idag är att man har fått bryta sin egen väg där man hamnade. Man har fått skapa sig ett nytt liv, och de som inte kunde lämna det gamla livet bakom sig klarade sig väldigt dåligt. Men idag erbjuder flyktingar att både äta kakan och ha den kvar. Det funkar inte så bra. Skrutta, de som invandrar till Sverige idag är anhöriginvandrare och det är ofta f.d flyktingars anhöriga det handlar om. De får omedelbart tillgång till hela det svenska socialförsäkringssystemet . | |
Minta | 2014-10-13 16:44 | |
![]() | Men båda är invandrare. En flykting är en invandrare med flyktingstatus. Självklart är man oftast tacksam och mycket glad att ha kommit undan svåra förhållanden. De som inte får asyl är oftast förtvivlade och inte sällan desperata. Men människan är komplex och vill ha kvar en känsla av sin egen kultur och sitt eget land och egna sedvänjor. Det betyder inte att de inte också tar till sig svenska eller uppskattar Sverige. | |
limpan__2 | 2014-10-13 16:57 | |
![]() | Det är väl i grunden en fantastisk utveckling vi har haft som tillåter människor att röra sig över gränserna utan att man måste klippa alla band med det gamla. Det viktiga är inte att alla invandrare klipper banden med det land de flyttat ifrån utan att de knyter starka band med Sverige och ser en möjlighet att skapa en framtid här. Och ja, man kan ha fler starka band knutna samtidigt! Tyvärr är dock framtidstron hos många grupper, infödda såväl som invandrare, låg idag vilket inte på något sätt behöver ha med mängden invandrare eller flyktingar att göra. Däremot har inte framlingsrädsla eller socialkonservativ inskränkthet någonsin presenterat långsiktigt konstruktiva förslag som skulle bättre den heller. | |
jellyflower | 2014-10-13 17:01 | |
![]() | I väldigt många fall betyder det just det, Minta. Sote, ämnet för tråden är inte vad flyktingarna/invandrarna själva vill att vi ska göra för att de skall känna sig välkomna. "Såna som jag" - människor sedan lång tid bosatta i Sverige - tillhör väl i af de som TS riktar frågan om vad vi ska göra för att invandrare ska känna sig välkomna till. Att fråga nytillkomna flyktingar/invandrare om hur de vill att de redan bofasta svenskar ska anpassa sig efter dem är ju absurt, och jag tror att Sverige är det enda land i världen där man på fullt allvar kan tänka sig att ställa en sån fråga. | |
skrutta00 | 2014-10-13 17:02 | |
![]() | Håller till viss del med dig Minta....jag skär inte alla över en kam.Vi är individer...med olika måtta att vilja tillpassa oss va det än måste vara.Va jag reagera starkt på är de hållningar och människosyn en stor grupp av våra invandrare tar med sig in i Sverige.Där borde vi satt stopp för länge sedan va som är acceptabelt...om du går tillbaka i tråden redogör jag väldigt tydligt mina åsikter och mening i den frågan. Jag vill inte att det blir sett på som normalt att tex tjejer och kvinnor har mindre värde än män....med ursäkten att så är det i denna människas land och kultur...Det är ett inte acceptabelt sätt här i Sverige att se på våra kvinnor. | |
jellyflower | 2014-10-13 17:07 | |
![]() | Ja, limpan, det är sannerligen HELT fantastiskt att man kan flytta till Sverige och fortsätta ägna sig åt barnäktenskap och kvinnlig (även manlig) omskärelse och hedersbrottslighet och andeutdrivning med mycket ringa risk att behöva stå tills vars för dessa faktiskt enormt allvarliga brott. Helt lagligt kan man åka till hemlandet och delta i jihad som terrorist och sen komma tillbaka och börja hämta ut bidrag igen som om inget hade hänt. Man får betalda semesterresor till hemlandet som man flydde ifrån för att ens liv var hotat =) | |
limpan__2 | 2014-10-13 17:11 | |
![]() | "Att fråga nytillkomna flyktingar/invandrare om hur de vill att de redan bofasta svenskar ska anpassa sig efter dem är ju absurt" Är det något du ofta hör att samhället frågar om eller är det något du har hittat på för att få en anledning att känna dig upprörd? Att man frågar hur samhället kan underlätta deras anpassning hoppas jag du inser är en helt annan och betydligt mer relevant frågeställning. | |
limpan__2 | 2014-10-13 17:21 | |
![]() | Det är lika olagligt för en invandrare som för en infödd svensk att begå ett brott och dina exempel är ingenting som samhället uppmuntrar till eller bör uppmuntra till. Inte heller är det särskilt vanligt med barngiftemål eller kvinnlig omskärelse men jag håller med om att varje fall skall fördömas. Vilket som sagt görs. Inte heller får någon en betald semesterresa men de har såklart rätt att använda sina pengar till vad de vill (avsett om de fått dem genom socialbidrag), detta inkluderar att åka tillbaka till ett land som man en gång flyttat ifrån. Länder utvecklas och konflikter försvinner, det är inte alls konstigt att idag åka på semester till exempelvis Kroatien. | |
Rhotheta | 2014-10-13 20:14 | |
![]() | Tror du verkligen att någon ifrågasätter att man åker tillbaka till en region när hotet neutraliserats, eller varför svarade du så? | |
Blindhund - Ej medlem längre | 2014-10-13 21:22 | |
![]() | Jellys inlägg är värda en eloge, det ÄR absurt att ställa den frågan . Och endast i Sverige kan man komma på något sånt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-13 21:40 | |
![]() | Att vara trevlig (i motsats till fientlig och misstänksam) är väl det allra bästa sättet att få en invandrare att känna sig välkommen. Det tär inte särskilt mycket på mig, tvärtom så berikar det min tillvaro. Det kanske räcker. | |
limpan__2 | 2014-10-13 23:22 | |
![]() | Rhoteta, om det var mig du frågade så tror jag absolut det. Det finns väldigt många som inte förstår att personer som flytt hit under ett krig och sedan rotat sig i landet, fått uppehållstillstånd och medborgarskap inte blir "hemskickade" när konflikten är över. Det är ofta samma personer som raljerar över att personer åker tillbaka till hemländerna, oavsett skäl. Man kan mycket väl ha flytt Libanon på 80-talet, man får ändå åka till Beirut imorgon om man vill det. Blindhund, det är ingen fråga som ställs direkt ofta. Det är snarare en fråga som folk hittar på för att bli upprörda över något och kunna visa hur "konstigt" Sverige är. Eller har du bra exempel på när den frågan på allvar ställs och diskuteras? | |