Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-02 19:57 | |
![]() | Janne, Du har gravt missförstått det förslaget men det hör inte hit. Du skulle nog prova att läsa förslaget i sin helhet istället för att gå till en andrahandstolkning av en politisk motståndare. Skit samma. Jag tror att din syn på hela samhället i många fall är alldeles för dystopisk och att din roll i de flesta trådar här på Betapet är att ta fram de dåliga exemplen. En inte så tacksam roll, men du verkar inte ha något emot den. Ta dock i beaktande att det endast är exempel du tar fram. Inget mer och inget mindre. | |
TotteBakar | 2015-11-02 20:10 | |
![]() | Luther bröt 500 års kontroll av romöver Sverige. ( Han bröt ner katolska kyrkans hårda syn, hårda kontroll över Sverige.) 500 år är lång tid. Han, ensam, fixade att folk inte behövde betala avlatsbrev till påven i Rom för att få syndernas förlåtelse samt proklamerade att tron kom innifrån, att man inte skulle prata om helvetet utan det glada budskapet om nya testamentet. Luther har gjort något positivt, inte negativt för Sverige. Luthers katekes har grundlagt den svenska, i grunden kristna moralen och således öppnat för demokrati och modernt tänk, detta kopplat med att tillgångarna stannade i Sverige och man byggde upp en välfärdsstat via industrialismen. En välfärdstat som nu hotas av Turkiet. Googla ISIS Europa | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 20:18 | |
![]() | janne. Du pratar om assimilation och jag pratar om integration. | |
janne121212 | 2015-11-02 20:33 | |
![]() | Kan du "integrera dig med", som du kallar det, en grupp människor som förespråkar sharialagar, Nora? | |
ingson | 2015-11-02 20:37 | |
![]() | Nora Är det inte så att integration över tid blir assimilation? | |
janne121212 | 2015-11-02 20:39 | |
![]() | Jag kan lova att det är många som inte skulle vilja "integrera sig med dig" bara därför att du är kvinna, om nu ditt namn leder mina tankar rätt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 20:50 | |
![]() | ingson. "Med integration menas den process som människor från andra kulturer genomgår för att anpassa sig till majoritetssamhället, t.ex. när en människa kommer från ett annat land till Sverige. I motsats till assimilation, där minoriteter helt överger sin gamla kultur, sina traditioner och sitt språk, handlar integration om att få en plats i samhället och samtidigt kunna behålla sin kulturella identitet. För att integration ska fungera krävs att även majoritetsbefolkningen anpassar sig till minoriteterna, t.ex. genom att tillåta andra religioner, traditioner och seder. Det är med integration som man uppnår ett mångkulturellt samhälle. " skola.expo.se/integr...io n_91.htm | |
ingson | 2015-11-02 21:10 | |
![]() | Jo, jag känner till språkskillnaden. En intressant fråga är om det finns tredje generationens invandrare som läser tråden. Dessa kan gärna skriva här om vilka traditioner , seder som de de upprätthåller efter sina far- och morföräldrar. Ber om ursäkt för sanslösa OT kapningsförsöket. Kanske spelvärd bör radera direkt | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-02 21:50 | |
![]() | ingson, Det hade varit intressant. Vad gäller religionsutövning så sker det enligt en färsk undersökning en snabb sekularisering av de som invandrar till Sverige. Det är redan i andra generationen en avsevärd skillnad mot den första generationen. Jag hittar inte undersökningen nu men jag kommer ihåg den från en diskussion i en annan tråd. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 21:58 | |
![]() | Nja, det är kanske inte OT ändå. Vad är skillnaden mellan att ta efter seder via invandrare och via tv, film och annan media? Världen krymper. Vi reser utomlands ofta och bara på några timmar. Vi jobbar utomlands osv osv. Vi firade Haloween i helgen. Hur ska vi kunna bevara Sverige "svenskt"? Tanken känns out. | |
janne121212 | 2015-11-02 22:15 | |
![]() | Jag vill inte att Sverige ska var "svenskt". Men jag vill att Sverige ska vara sekulärt, jämlikt, demokratiskt, fredligt och säkert med ett minimum av brottslighet. Tyvärr går detta landet i en icke önskvärd riktning, därav min dystopi. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 22:19 | |
![]() | Jag rekommenderar att ni kollar Vetenskapens värld som gick tidigare ikväll. Det handlade om IS. Speciellt de som lider av Xenofobi borde titta på den och fundera på om det kan vara så ironiskt att de själva kanske har en del i att fenomenet ökar. | |
Rhotheta | 2015-11-03 07:57 | |
![]() | Testfråga: Är Henrik Arnstad en halvgalen förvirrad narcissist? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-11-03 08:19 | |
![]() | Det är lite märkligt hur vissa tror att folk utan uppenbar anledning att fly sitt hemland, utan utbildning (eftersom det klagas på att vi måste bekosta deras utbildning här) plötsligt en dag får för sig att lämna sitt hemland, lämna släkt och vänner, ge sig ut på en svindyr och livsfarlig resa för att ta sig till ett land som är mörkt och kallt halva året, där folk talar ett språk som är bland de svåraste att lära sig, med en ganska sluten befolkning och börja om från totalt noll. Mycket märkligt måste jag säga att någon som inte såg det som den absolut sista utvägen för att överleva skulle göra nåt sånt. Men ändå tyder vissa kommentarer som att man på fullt allvar tror att andra gör... | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-11-03 08:39 | |
![]() | Jag tror på fullt allvar att många asylsökande kan ha ekonomiska skäl att ta sig till Sverige, och inte i första hand söker sig just hit för att de flyr för sina liv. Källa: mental introspektion och sunt förnuft. Skälet till att vi tror olika kan ha att göra med vad vi läser in i det du kallar ''totalt noll''. I Sverige är ''totalt noll'' lika med ersättningen till asylsökande (ej inräknat boende) 5 gånger högre än BNP per capita i Afghanistan. För de som beviljas asyl är upp till 50 gånger högre om man bara går på etableringsersättning, och upp till 84 gånger högre om du får ett normalavlönat jobb. Jag förstår att det från ett svenskt perspektiv låter helt sjukt att man kan vilja företa sig något om man inte blir piskad till det, men många människor har faktiskt en vilja att per egen maskin förbättra sin tillvaro. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-03 08:45 | |
![]() | "där folk talar ett språk som är bland de svåraste att lära sig" Trams. Det är inte svårare att lära sig svenska än något annat språk. Jag vet, eftersom det inte är så länge sedan en person i min egen bakgrund kom till Sverige. (Det där har för övrigt gett mig min oerhörda respekt för Sverige och de värderingar och sedvänjor som en gång, för inte alls många år sedan, präglade det här landet. Och det är också därför det är så sorgligt att se vad som händer med Sverige nu.) Här får du en bra länk: www.expressen.se/kro...an -provet/ Märkligt att den här mannen lyckats så snabbt med att lära sig svenska, tycker du inte? När det aldrig tycks funka för vissa andra? KAN det vara så att det beror på vad som finns i skallen, tror du? Apropå mannen i artikeln jag länkar till för övrigt: han spillde inte en sekund för att lära sig svenska och han påbörjade sina studier i språket långt innan han kom hit (det framgår inte av länken, men det finns fler artiklar skrivna om honom). Han jobbar i dag som läkare i Sverige och hans familj och barn har också lärt sig svenska. Och jag skulle vilja hävda att risken för att han eller någon i hans närhet börjar självmordsbomba, bränna bilar eller allmänt bete sig som ett svin är minimal. Det handlar om begåvning och det handlar om förmåga. Som alltid med människor. Finns det någon normal svensk som tackar nej till denne man? Naturligtvis inte. Det vi inte vill ha är bortskämda idioter som vägrar kliva av bussar och hålla till godo med de bostäder som erbjuds i ett läge då Sverige gör allt för att möta den här utmaningen. Vi vill heller inte ha kriminella element som förstör för människor i landet de kommit till. Vi vill inte ha latmaskar som lever på bidrag i stället för att ägna varje vaken sekund åt att antingen få ett jobb eller starta eget företag. Men syriska läkare som lär sig svenska på nolltid och gör något fantastiskt för sitt nya land? Ja, tack! | |
janne121212 | 2015-11-03 09:01 | |
![]() | 1.5 miljoner svenskar lämnade Sverige från mitten av 1800-talet till början av 1900-talet. Vad var anledningen tror du Locomondo. Var det krig i Sverige då? Folk flydde och utsatte sig för minst lika stora risker för att komma till USA som de som kommer hit. Den viktigaste anledningen var fattigdom och missväxt. Även då kom man till ett land vars språk man inte kunde och som var svårt att lära sig, fanns inga kurser för nyinvandrade. Fanns inte heller någon garanti om bostad och ekonomiskt bistånd som folk som flyr till Sverige får. Så svaret på din indirekta fråga är ja, det finns folk som är beredda att lämna land, familj, vänner, trygghet i utbyte mot ett bättre liv. Men nu är ju inte ekonomiska skäl nog för att få uppehållstillstånd i Sverige och jag tror att du med hjälp av bara en liten gnutta ansträngning kan förstå varför. | |
Rhotheta | 2015-11-03 09:01 | |
![]() | Locomondo Eftersom de väljer just Sverige framför alla andra länder har det ingenting med landet de lämnar att göra Sherlock Holmes-boken, sidan ett. För mig är det en fullständig gåta att man inte inser det på en sekund. Det finns en könsskillnad på den fronten som matchar tarotkort och healing. Slump? I think not. (Låt mig dock gissa att Lågintensiv och några till inte har så många tarotkort hemma) | |
Rhotheta | 2015-11-03 09:21 | |
![]() | Locomondo Så djävla basic. www.op.se/blaljus/br...ll -sverige | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-03 09:28 | |
![]() | "(Låt mig dock gissa att Lågintensiv och några till inte har så många tarotkort hemma)" Lägg ner larvet - diskutera sak och inte person. Det enda den där typen av kommentarer leder till är att man tycker att du är fjantig. | |