Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 33 |
Mobilspel
Pågående | 19 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-21 11:36 | |
![]() | Rhotheta Jag tycker jag är mycket tydlig i trådstarten med vad som avses med etnicitet. | |
Rhotheta | 2016-01-21 11:38 | |
![]() | PS Jag tar inte din bild av Soran rakt av. Jag har däremot förståelse för om din bild skiljer sig från min. Jag skriver detta, som borde vara självklart, därför att andra sidan tror att de själva har välgrundade och objektiva åsikter, medan vi tror på lösa rykten vi får höra utan att undersöka saken vidare och att det är skälet till att vi tycker olika. Det och att vi har sämre moraliska egenskaper. Klarsynthet är inget skäl de ens flyktigt överväger :-) Jag kan ha missrepresenterat någon. Det är trots allt en fåtöljanalys. | |
Rhotheta | 2016-01-21 11:40 | |
![]() | Jag tror att du åtminstone bör skriva något om oklara fall, för ditt eget bästa :-) | |
micro113 | 2016-01-21 12:00 | |
![]() | Rhotheta Jag vet inte vad du menar med oklara fall. Vad i etnicitet kan vara oklart menar du? | |
Rhotheta | 2016-01-21 12:07 | |
![]() | Att du frågar så tyder på att du tycker dig ha en glasklar definition. Stämmer det? Har du i så fall möjlighet att mer i detalj beskriva den än "det som finnarna kallar en finne"? (Ber om ursäkt om jag är korkad här) Eller nej. Man får faktiskt vara korkad:-) | |
micro113 | 2016-01-21 12:22 | |
![]() | Rhotheta Finne är annars ett utmärkt exempel. Finnar är en specifik folkgrupp - det är något man föds till för att föräldrarna är finnar, det är inget man kan bli. I Finland har man däremot ett ord för alla medborgare i Finland - Finländare - som inte är kopplat till etniciteten. I Sverige heter motsvarande folkgrupp "svenskar" - etnisk svensk är något du föds till, det är inget du kan välja att bli. Du kan däremot bli svensk medborgare och en del av det svenska samhället. Till skillnad från Finland så har vi inget ord för det - vi använder termen invandrare, andra generationsinvandrare osv .. och svenska medborgare. Svensk är en etnisk folkgrupp helt enkelt. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-21 12:54 | |
![]() | Rhotheta, finne subst. -n 1 person som är finne | |
Rhotheta | 2016-01-21 13:29 | |
![]() | OK. Jag ser liminals poäng med att det tycks dölja sig en cirkelreferens i definitionen. Gissar att du uppfattar en självklarhet någonstans som inte alla andra uppfattar och som upphäver cirkelreferensen. Skall bli intressant att se om den i så fall uppenbarar sig längre fram. | |
micro113 | 2016-01-21 13:44 | |
![]() | Rhotheta Vad är cirkelreferensen i att säga att en finne är en finne? Finnar är en etnisk folkgrupp - vad skall man kalla dem om inte för finnar? Jag kan se att referensen inte säger; en person som bor i Finland. | |
mz_lzrd | 2016-01-21 14:05 | |
![]() | Att säga att en finne är en finne ÄR ett cirkelresonemang: Det är som att säga att en apelsin är en apelsin. Gör det klart vad en apelsin är, vad som skiljer en apelsin från en annan frukt? Får vi någon kompletterande info om den frukten som inte ordet "apelsin" redan ger oss? Nej, och då är det per definition ett cirkelresonemang. Det kan inte hjälpas. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-21 14:36 | |
![]() | Micro: "Jag tycker jag är mycket tydlig i trådstarten med vad som avses med etnicitet." Helt solklar är inte trådtiteln tycker jag. Är det ett påstående? Det slutar inte med ett frågetecken så det kan inte vara en fråga. | |
Måns_E | 2016-01-21 14:45 | |
![]() | Med svensk menar jag enligt den definitionen som svenska akademin har gjort. Och enligt den är Soran svensk. Micro låtsas om att det inte finns någon definition på svensk (utom hennes etniska svensk, som jag däremot inte hittat någon trovärdig källa på) Jag förstår allvarlig talat inte vad det är som är så jobbigt med att kalla svenska medborgare som bor i Sverige för svenskar. Det är ju precis just det de är. Sedan kan man för all del prata om att olika svenskar är olika, eller vad man nu vill. Men svensk är först och främst en nationalitet. | |
Rhotheta | 2016-01-21 15:22 | |
![]() | Så vad jag förstår saknar du helt etnicitet? Du tillhör inget folkslag? Du har bara en bostadsort och ett pass? Skulle du permanent bosätta dig i Tyskland och ge upp ditt svenska medborgarskap kommer du på intet sätt att vara svensk? Den som då kallar dig svensk tar miste? I så fall argumenterar du korrekt utifrån din begreppsvärld. I annat fall hänger inte din svenskhet på ditt medborgarskap. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-21 15:49 | |
![]() | Jag skulle säga att jag var tysk och om det behövdes skulle jag tillägga att jag är uppväxt i Sverige. Har samerna fel? Jon-Henrik kom hit ifrån Columbia när han var 6 månader och blev Årets Same i en omröstning arrangerad av den samiska dagstidningen Ávvir." www.svt.se/nyheter/r...ar ets-same | |
Rhotheta | 2016-01-21 16:07 | |
![]() | Jag tycker inte att samerna har fel. Du skulle alltså säga: "Jag har vuxit upp i Sverige, men jag är inte svenska." | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-21 16:13 | |
![]() | I vilket sammanhang skulle det vara relevant? Väljer man att byta nationalitet så ser jag ingen anledning att kalla mig svenska. Det krånglar väl bara till tillvaron? | |
Rhotheta | 2016-01-21 16:56 | |
![]() | Du undviker frågan. Sind Sie schwedisch? Ja oder nein? | |
Lågintensiv | 2016-01-21 17:03 | |
![]() | Måns. Sen när är det språkvetarnas uppgift att definiera begrepp inom samhällsvetenskapen? Definitionen av "svensk" i en ordbok är simpelt, dess funktion att avgränsa mot andra lika simpla begrepp - en svensk är inte en dansk osv. Däremot får vi ingen djupare information om betydelse, vilket vi behöver för den här diskussionen. En bra definition av etnicitet återfinns i le-lous länk. Kort sagt: var vetenskaplig, eller förstå att du inte gör anspråk på att vara det. Isåfall kan vi gå med på att precis alla är svenska som bor i landet. | |
Lågintensiv | 2016-01-21 17:05 | |
![]() | Nora, du skulle givetvis aldrig säga att du är tysk. Vad är det med folk som inte kan svara sanningsenligt på en fråga av rädsla för att förlora sin poäng. | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2016-01-21 17:07 | |
![]() | Om man är svensk, tysk eller kurd har med identitet att göra. Ni som aldrig har bott en längre tid i ett annat land kan kanske ha svårt att förstå vad det innebär. Vi människor är beroende av trygghet. Identitet är en del av tryggheten. Att säga att det inte spelar någon roll vem man är (svensk, kvinna, mamma, lärare, dotter, vän...) betyder att man inte behöver några mått för att mäta vem man är. Jag känner ingen som inte behöver veta det. | |