Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 19 215 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vulcan | 2008-04-15 19:50 | |
![]() | Personligen tror jag att Göran Hägg har helt rätt när han i en av sina retorikböcker skriver om svenskar som gör bort sig i TV-intervjuer, genom att komma till soffan i solkig islandströja och jeans med hål på knäna. Bär en prydlig kostym eller dräkt när du förväntas prata om något någorlunda seriöst - det är aldrig fel, oavsett vilka intressen du representerar eller vilka åsikter du har. Säger Hägg på ett ungefär. Och jag tror samma grej gäller för språket. Det är inte fråga om vad som är rätt eller fel objektivt - det är bara ett faktum att många inte kommer att ta dig på allvar om du använder för mycket SMS/MSN-språk, slarvar för mycket med stavningen eller särskriver i var och varannan mening. Och bli tagen på allvar vill man väl oftast om man skriver ett inlägg i Seriöst? Ja inte E Solu då kanske, men resten :) | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:51 | |
![]() | Ordtävlaren, du får ta ut frun och rasta henne lite oftare så att andra kan komma till tals.. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:51 | |
![]() | ordvältaren, ack ack, lite slarvigt jobb där. Du får ge rabatt för några små missar. T ex brukar man i formell svenska föredra att skriva ut till exempel, eller "exempelvis". ;) | |
emman | 2008-04-15 19:51 | |
![]() | Solen_lyser: SAOL 13 är redan i ute i butikshyllorna vad jag vet. | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:52 | |
![]() | E Solu, jag ville påpeka att "tex" inte är ett ord utan en förkortning. Om du vill ha rättningsnyckel får du hosta upp en extra slant. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:53 | |
![]() | emman, ja, men vettu, det har varit på tal om att Akademiska ordlistan ska ges ut igen men med fler ord och där ibland kommer slanguttryck finnas med och så vidare. Det var aktuellt för ett tag sedan, men ingenting har hörts på den fronten. | |
vulcan | 2008-04-15 19:53 | |
![]() | Jag kan gå i god för att Mårten pratar rejäl dialekt. Lika intellektuell som han låter i skrift, lika äktsvensk bonnig framstår han i tal :D | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:54 | |
![]() | Solen, den är utgiven | |
emman | 2008-04-15 19:54 | |
![]() | Du kanske menar SAOB? Bibeln (SAOL) kommer inte ha något nytt releaseparty på många år. | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:55 | |
![]() | Vulcan, om man nu inte är så duktig på att uttrycka sig i tal och skrift men har massor med åsikter som man vill få framföra (pratar om mig själv), ska man då inte skriva i seriöstråden bara för att man inte har lika stort ordförråd som vissa andra? Innebär det att jag har sämre åsikter än de med ett stort ordförråd? | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:55 | |
![]() | emman, jag talar om Saol13, varje Idrottares fundament. | |
emman | 2008-04-15 19:55 | |
![]() | vulcan: och än värr har'de blive sen vi flyttade te åtvi | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:55 | |
![]() | ordvältaren, okej, nyligen? har du inhandlat den och begrundat? (du glömde punkt och Solen är inte mitt nick, men du kanske syftade på någon annan.) | |
emman | 2008-04-15 19:56 | |
![]() | ordvältaren: Jag vet vad du talar om. Mitt inlägg var riktat till solen_lyser ;) | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:57 | |
![]() | zimba, Det är väldigt sällan en människa med fattigt vokabulär och undermålig grammatik har en intressant åsikt att dela med sig av. Det kan låta hårt, men det är tyvärr sant. I de flesta fall höjer man sin bildningsnivå genom att läsa och skriva, följden blir att man då utvecklar sitt språk varpå problemet du tar upp försvinner. | |
emman | 2008-04-15 19:57 | |
![]() | Mer än bara inhandlat och begrundat. Det spelas dagarna i ända här på betapet med SAOL 13 som bibel. | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:57 | |
![]() | Solen_lyser, Jag har läst Saol13, jag tror bestämt jag är en av de få. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:57 | |
![]() | vulcan, jag vill oftast bli tagen seriöst, men jag har inte det som självändamål. Vill man ta det jag skriver oseriöst tycker jag att man får göra det också. Jag har nog inte sett någon vidare bra distinktion mellan vad som är seriöst, och vad som är oseriöst någonstans. Det är väl som man säger: "Om smak och tycke ska man inte diskutera". Tycker någon att jag är oseriös tänker jag inte försöka övertyga denne om att jag visst är seriös. Solen_lyser: Jag skrev sällan okorrekt. De brukade ibland behålla mina uppsatser för att få använda som exempel för nästa årskurs istället. Jag har inte heller något emot att förnya svenska språket med reviderade ordlistor och liknande. Den nya ordboken har jag inte läst, men dom som skrivit den gör det lättare för nästa generation att skriva. Jag önskar icke en återgång till fornsvenskans fcriftfpraac. | |
oceano - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:58 | |
![]() | Tack snälla ordvältaren. Kan jag för en billig penning skicka mina inlägg till dej innan jag publicerar dem här? Så du kan gå igenom dem så det blir korrekt skriftspråk. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:58 | |
![]() | E Solu, det var som jag anade. | |