Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-27 21:33 | |
![]() | @ingson Både ja och nej. Gud är ingen "klappa-på-huvvet-gulle-p lutte-nutt-Gud." Han är Alltings Skapare, Hämndens- och Vredens Gud och ack så mycket mer ruskiga saker. Ja. Ruskiga. Som Rulta tycker jag det är fasansfullt att någon måste dö öht. Att människor sedan dött med...som någon här uttryckte det...Guds goda minne är svårt att svälja. Som Rulta kan jag inget annat än titta stort och undra - min egen erfarenhet av Gud är tack och lov annorlunda. Kommer att tänka på en berättelse i GT där en hop med barn blir dödade av en björn. Björnen ska vara sänd av Herren då en av profeterna (Elia tror jag) blir ansatt av barnen. Björnen tar livet av alla ungarna. Detta kan jag inte greppa - att Gud är grym. Allt jag kan stötta mig emot känslomässigt (och förnuftsmässigt) är att bibeln talar om att Gud är så mycket mer än jag kan förstå och att hans tankar inte är mina. Varför han hade ihjäl barnen vet jag inte. Overkill imh. Och ja, det skrämmer mig. OCH upprör mig. | |
| ingson | 2013-06-27 21:39 | |
![]() | Men accepterar det? Eftersom gud är mäktig? | |
| Rultatultan | 2013-06-27 21:41 | |
![]() | @ingson Vad tycker du jag ska göra? Säga åt Gud hur han ska bete sig? Gå en protestmarsch? Skriva protestlista och ha namninsamling? Tvivlar på att Gud skulle ändra sin person ;) Så ja. Bara att acceptera. Och hoppas på att jag en dag fattar hela härligheten. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 21:42 | |
![]() | @ingson Och varför jag accepterar? För att jag inte annat kan. Vad jag än tycker och tänker om Guds agerande i det förflutna eller idag...så kan jag inte sluta tro på honom. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-27 21:48 | |
![]() | Det finns väl ingen logik i att använda gott och ont som ett argument till om gud finns eller inte finns. Antingen finns han och har skapat både gott och ont pga att han vill ha det så, eller också finns han inte och då har det onda och det goda skapats av .... ja, vadå tycker ni? | |
| ingson | 2013-06-27 21:49 | |
![]() | Rultatultan, du får givetvis göra som du vill. Att tro att massmördare finns är inget konstigt. Själv har jag svårt för att acceptera och dyrka massmördare även om dom är snälla ibland och jag inte förstår deras motiv | |
| Rultatultan | 2013-06-27 21:50 | |
![]() | @ingson Vrid inte mina ord. Det är DU som implicerar att Gud är en massmördare. Inte jag. Vill bara klarlägga det. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 21:50 | |
![]() | @Porla Jadu...det är ju frågan det :) | |
| ingson | 2013-06-27 21:55 | |
![]() | Seriöst rultatultan, du nämnde själv en björn som jag missat. Och det finns faktiskt nördar som räknat på hur många gud tar livet av i bibeln och det uppfyller med råge antalet för massmördare | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-27 21:57 | |
![]() | i43.tinypic.com/2ldko4h.j pg | |
| kajix | 2013-06-27 21:58 | |
![]() | nu hade ju de flesta som gud mördade ett grumligt förflutet. minst sagt. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 22:00 | |
![]() | @ingson Jupp. Björnen har etsat sig fast. Jag värjer mig ändå vid begreppet "massmördare" i samband med Gud. Människorna är hans skapelse. Likväl som han ger oss livet kan han ta det ifrån oss. Det handlar inte om att mörda. Mord är förbehållet människor (och möjligtvis några andra får djurarter) | |
| Rultatultan | 2013-06-27 22:01 | |
![]() | @nulltj Jag visste det! Mr Tickles finns! <3 | |
| ingson | 2013-06-27 22:01 | |
![]() | Inte alls kajix Googla gud + massmördare En siffra är 24 miljoner | |
| siwu | 2013-06-27 22:05 | |
![]() | Ingson, räknas de med som nobbade räddningen vid syndafloden? Det är ju missvisande, för de hade möjligheten att bli räddade. 24 miljoner?? | |
| ingson | 2013-06-27 22:07 | |
![]() | Så då tycker rultatultan att det är OK att gud i bibeln tar livet av folk utan begriplig anledning ,men ändå är det ruskigt? Obegripligt för mig | |
| ingson | 2013-06-27 22:10 | |
![]() | Vet faktiskt inte siwu, googlade bara som hastigast. Men vi kan väl vara överens om att det är ett ansenligt antal med eller utan syndaflodsantalet | |
| siwu | 2013-06-27 22:10 | |
![]() | Den som vill förstå bibeln fel kan komma fram till vilka slutsatser som helst. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-27 22:12 | |
![]() | Även den som vill förstå Bibeln "rätt". | |
| Rultatultan | 2013-06-27 22:14 | |
![]() | @ingson Ok eller inte. Det spelar ingen roll vad JAG tycker. Eller vad du tycker heller. Gud ÄR och han gör det han GÖR. MEd eller utan vårt samtycke eller godkännande. Vad ska jag säga? Vem kan skälla på himlen för att den är blå och inte randig, liksom? Jag har förövrigt inte sagt att det är ok att någon dör. Det skrev jag i förrförra inlägget om jag inte minns fel. Vrid inte mina ord till något jag inte menar. | |