Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-06-30 09:20 | |
![]() | Nej siwu, det är ju solklart pga människans synd... (Vems är dock väldigt oklart - jag väntar fortfarande på svar på det för Gud hämnas väl inte Eva längre va?) Däremot vinst i melodifestivalen eller att Anton slutat missbruka alkohol - det är guds under det! ;) Hilarious! | |
| siwu | 2013-06-30 09:48 | |
![]() | Olyckor och naturkatastrofer sker. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 10:00 | |
![]() | Och då återkommer jag igen till den största frågan som ingen kan (vill?) svara på; varför, när Gud är allsmäktig och skulle kunna förhindra det? Ingen ursäkt om människans synd för evigheter sedan eller ens någons idag kan på något vis ursäkta detta. Att det accepteras som en sanning är ju bara beklagligt... | |
| kajix | 2013-06-30 10:08 | |
![]() | gud skapar olyckor och naturkatastrofer. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 10:16 | |
![]() | Ja, så måste det ju vara. Och då är han inte längre så särskilt trevlig. Men å andra sidan - människan är ju skapad till hans avbild så varför skulle han? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 10:26 | |
![]() | Å andra sidan - Om tankar bara är en biokemisk signal så finns det ju ingen verklig ondska heller, då är det ju bara hjärnspöken?? | |
| Bob100 | 2013-06-30 10:42 | |
![]() | Bibeln skulle kunna ses som en nedteckning av den tidens goda - eller vägen dit - i en värld som lämnade lite grand att önska. Att ta fasta på att vi är syndiga kan vara ett sätt att se på hur vi ska nå framåt. Det kanske kan hjälpa en samling människor att komma överens. Liksom få oss att känna oss lite bättre till mans. Eller att enas mot det som står ivägen för vår strävan. Kul med människor som tänkt till och bemödat sig. Även om det var ett tag sedan. Nu hädar jag säkert, men mitt sinne är rent. Skulle önska att psykologin fick ett starkare fäste. Anledningen till att det inte är så kanske Jesus har något att säga om. PS. Kom att tänka på handlingarnas betydelse, som i Islam, när jag läste startinlägget. Buddhism och Hinduism känns lite modernare. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 10:45 | |
![]() | Porla; "Om tankar bara är en biokemisk signal så finns det ju ingen verklig ondska heller, då är det ju bara hjärnspöken??" - så tramsigt det blev nu... | |
| kajix | 2013-06-30 10:54 | |
![]() | ondska finns inte. nej. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 10:57 | |
![]() | gunilla. Har du något annat alternativ? Du säger att en god gud skulle inte skapa ondska. Du säger att ondska finns. Vem skulle ha skapat onskskan då enligt dig? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 11:46 | |
![]() | Porla; Som jag ser det så finns det två alternativ; * det finns ingen gud öht * det finns en gud, han har skapat världen, det goda OCH det onda - och därmed är han inte bättre än de människor han skapat till sin avbild Skulle det finnas en gud så har han gjort galet för många misstag för att vara dyrkansvärd. (Bara det att han låtit människorna tro att det finns ett otal fler gudar än [vem det nu är som är den rätta] är väl höjden av klavertramp?). | |
| Rultatultan | 2013-06-30 12:18 | |
![]() | @Gunilla och alla andra intresserade Ponera att det första alternativet gäller:det finns ingen Gud. Finns det öht något gott och ont i så fall? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 12:26 | |
![]() | Rultatultan; Det är väl ändå uppenbart? | |
| Salka1 | 2013-06-30 12:26 | |
![]() | Ja, det gör det absolut! Kristendomen har inte monopol på detta. Människor har i alla tider gjort varandra gott och ont oberoende av religion. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 12:28 | |
![]() | Dom flesta religioner har väl någon form av en skapare som man för enkelhetens skull kallar gud? | |
| Rultatultan | 2013-06-30 12:28 | |
![]() | @Gunilla Är det? Alla fruktansvärda saker som sker; tsunami-katastrofer som skördar massor med liv, våldtäkter och spädbarnsdöd, mordbrand och etnisk rensning. Är inte det något ont? Begår inte människor onda handlingar? Är naturen inte grym? | |
| Rultatultan | 2013-06-30 12:31 | |
![]() | @Salka1 Så tänker jag också. Men vad är det då som är gott respektive ont? Vem håller i den moraliska kompassen? Är ondska subjektivt? Och i så fall: vem har rätt att bestämma vad som är ont och gott? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 12:40 | |
![]() | Porla; "Dom flesta religioner har väl någon form av en skapare som man för enkelhetens skull kallar gud?" - precis. Hur kan då din gud vara den rätta? Eller Mohammeds? Eller Patchkarins? Rultatultan; jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Måste det finnas en gud för att människan ska förstå/besitta godhet och ondska? Eller för att det händer naturkatastrofer? Det är väl snarare tvärtom - det påvisar ju i högsta grad avsaknaden av en gud. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 12:44 | |
![]() | Rulta. (Nu kommer nåt väldigt spontant här) Om man leker med tanken att vi bara har en biokemisk hjärna som utvecklas enligt evolutionens lagar, då skulle det som räknas som gott och ont kunna ändras över tid. Det som för gott med sig för hela mänskligheten skulle leva vidare och det skulle då kunna vara den moraliska kompassen. Men ändå så kvarstår frågan vem som startade evolutionen. | |
| Rultatultan | 2013-06-30 12:52 | |
![]() | @Gunilla Jag har alltid sett Gud som en kompass. Men ser jag på det filosofiskt så är svaret på din fråga nej. MIN fundring är dock vad onskan är och kommer ifrån ifall vi utesluter någon form av gudomlig överhet. Varför sker hemska saker? Varför utsätter människor varandra för grymheter? Och intressantast av allt: vem sätter gränserna för vad som är rätt och fel och vad ger den/de personerna rätten att göra det? Du nämnde två alternativ. Om det första är rätt - det finns ingen gudomlighet av något slag, det finns inget högre stående än människan - hur kommer det sig att ondskan efter alla dessa miljoner år liv har existerat - fortfarande finns i form av hemska saker som händer och hemska saker vi gör mot varandra? Det är lätt att se det ur den protesterande icke-troende personens synpunkt. "Gud är orsaken till allt ont. Och även om han inte är det så är han en elak jävel." Så. Vi plockar ut Gud ur kortleken - men ondskan finns ju där ändå? | |