Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-30 13:00 | |
![]() | @Porla Typ...scenario "två grottmänniskor nån gång i urtiden". Om jag klubbar ner min kompis och dödar honom för att han stal mitt äpple så dör han. En kompis mindre att hjälpa till med äppeljakten. Konsekvensen blir negativ för mig.Alltså låter jag bli att slå ihjäl honom för att det är mest fördelaktigt för mig. Är det någonstans därifrån den moraliska kompassen har kommit? | |
| Salka1 | 2013-06-30 13:07 | |
![]() | Jag tror att man får den moraliska kompassen genom bröstmjölken; värderingar grundläggs mycket tidigt. Man får den också genom att stötas och blötas mot andra människor, genom kunskap och genom att själv ta ställning till hur man vill leva sitt liv. Det finns många goda människor som inte är religiösa, likaväl som det finns riktiga elakingar som är religiösa. | |
| BayerM | 2013-06-30 13:08 | |
![]() | Meningen med livet är nog att ge livet mening. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 13:12 | |
![]() | Rultan. Nu var det som sagt var inte helt genomtänkt det jag skrev. Det du beskriver känns lite futtigt:) Det ska väl i det långa loppet i sånt fall visa sig att det blir fördelaktigt för hela mänskligheten. Att evolutionen pågår är väl ett faktum? Att den starkaste överlever är väl också ett faktum? Det är iof inte snällare än att man klubbar ner sin kompis? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 13:15 | |
![]() | Rultatultan; "MIN fundring är dock vad onskan är och kommer ifrån ifall vi utesluter någon form av gudomlig överhet." - Och jag frågar - hur skulle en gudomlighet förändra saken? Är det inte rätt naturligt att människan är både god och (mer eller mindre) ond, beroende på de olika situationer vi befinner oss i? Religiös eller inte. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 13:20 | |
![]() | rultan. Jag måste tillägga att jag inte utesluter en intelligent designer, Gud då. | |
| Rultatultan | 2013-06-30 13:50 | |
![]() | @Porla Jo, jag tänker så också. Grottmänniskorna bidde en hel civilisation till slut - som handlar efter hur det är fördelaktigt i första hand för dem själva och sedan för hela gruppen. Lite så tänkte jag. Nä...jag kan nog tycka att evolutionen är lite småtaskig den också. @Gunilla Jag säger inte att en gudomlighet förändrar något. Jag undrar varifrån det onda (både det onda generellt och det onda vi msk gör) har sitt ursprung om jag plockar ut Gud ur ekvationen. Jo, jag tror också det är naturligt att msk är god OCH ond. Det är nog det som kallas att vara mänsklig. Men det jag inte förstår är vart det onda har sitt ursprung (eller det goda för den delen). | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 14:03 | |
![]() | * finns det en gud så är han orsaken * finns det ingen gud så kommer ondskan från samma ställe som godheten. Inifrån människan (till stor del) påverkad av utanför liggande orsaker | |
| Rultatultan | 2013-06-30 14:07 | |
![]() | @Gunilla Varför skulle en gud vara orsaken om han funnes? Om godhet och ondhet ursprungligen kommer inifrån människan själv (då lägger vi naturkatastrofer och dylikt åt sidan, sådant som människan faktiskt är oskyldig till), vad är det som bestämmer vad som är ont och gott? Och vem har rätt att göra den distinktionen? | |
| Rultatultan | 2013-06-30 14:07 | |
![]() | "Ondhet"...menade ju ondska. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 14:13 | |
![]() | Varför skulle han inte? Om han är allsmäktig - då är han även den som skapat ondskan. Självklart! Meen... Jag tror ju inte på honom - försöker bara få er som gör det att se lite nyanserat på det hela ;) | |
| Rultatultan | 2013-06-30 14:17 | |
![]() | @Gunilla Fast det tror ju inte jag ;) Att Gud skapat ondskan. Eller...säg så här: han har skapat förutsättningarna för ondskan, men det är människan som använder sig av de förutsättningarna. Typ. Men tillbaka till det jag tycker är intressant: Vem bestämmer vad som är ont och gott? Och vem har rätt att göra den distinktionen? | |
| Rultatultan | 2013-06-30 14:19 | |
![]() | @Gunilla Och jag tackar dig och alla andra som hjälper till att nyansera" stackars troendes" tankegångar :) Det är berikande! <3 | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-30 14:24 | |
![]() | :) | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 14:32 | |
![]() | Rultatultan; "Vem bestämmer vad som är ont och gott?" - det får nog var och en personligen avgöra. Förmodligen är vi på det stora hela överens, men inte alltid. "stackars troende" - det är dina ord. Men att tro att allt gott kommer från Gud, men att det genast är männniskans fel då det handlar om det mindre goda, det är åtminstone rätt tragiskt... Och mycket onyanserat! | |
| Rultatultan | 2013-06-30 18:05 | |
![]() | @Gunilla Stackars troende sades tounge in cheek ;) Så...var och en bestämmer vad som är gott eller ont. Min moral är alltså det som avgör hur jag kan behandla andra människor. Om jag säger att något är gott - så är det okej att göra. Vad händer när min syn på vad som är gott, rätt och riktigt inte stämmer överens med andras syn på det som är gott, rätt och riktigt? VEM bestämmer vad som är ok moraliskt? Du skriver "Att tro att allt gott kommer från Gud, men att det genadt är människans fel då det handlar om det mindre goda..." VEMS fel är det då? Gud finns inte längre med i ekvationen. Vi antar ju att han inte existerar. Vem eller vad kan klandras för att människor tex startar krig då? Är det liksom ingens fel? Både sida A och sida B i kriget har ju rätt att själva bestämma vad som är gott eller ont...eller? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 19:28 | |
![]() | Rultatultan; De flesta människor vill leva i fred och harmoni (även utan gudars inblandning) och den moraliska kompassen kommer, som Salka1 skrev, med modersmjölken. Djupare än så tror jag knappast att vi behöver gå. Troende människor i alla religioner tolkar skrifterna efter sina egna huvuden (uppenbarligen så även betapetarna) - ni, liksom jag, hör och ser väl sådant som i religionens namn åstadkommer elände här i världen? Dagligen. Jag får känslan av att Gud bara blir en jäkla usel ursäkt ("några böner och jag får syndernas förlåtelse"). Bah..! | |
| kajix | 2013-06-30 19:56 | |
![]() | God is not a christian. Säger Desmond Tutu. m.huffpost.com/us/en...tr y/869947 The chances are very great that if you were born in Pakistan you are a Muslim, or a Hindu if you happened to be born in India, or a Shintoist if it is Japan, and a Christian if you were born in Italy. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 20:01 | |
![]() | Nej, han var ju jude ;) www.alltombibeln.se/...rj esus.htm | |
| siwu | 2013-06-30 20:11 | |
![]() | Sedan kallades han Kristus..... efterföljarna blev kristna. Om du vuxit upp i djungeln kajix hade du kanske blivit schaman! Gunilla, du har rätt att de finns som syndar lite för att sedan be några böner o tycker att allt är okej. Gud vill inte att vi ska synda medvetet, blir lite att leka med nåden. Nä, inte bra. | |