Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-30 21:11 | |
![]() | @Gunilla Jo, jag tror också vi har en slags moralisk kompass. Saken är den att den inte ser lika dan hos varenda människa. Så. Vem eller vad bestämmer vad som är rätt eller fel, ont eller gott? | |
| Rultatultan | 2013-06-30 21:11 | |
![]() | @siwu Nä, att synda på nåden är inte att leka med. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 21:18 | |
![]() | Rultatultan; Jag tror inte "någon" (dvs Gud) behöver bestämma det. Det är nedärvt (utifrån den, i just det syftet, skrivna bibeln) och styrt med hjälp av lagar (det känner du kanske till? ;)). | |
| Rultatultan | 2013-06-30 21:54 | |
![]() | @Gunilla Så det onda och goda är nedärvt i oss. Lite som någon sa om evolutionen några sidor bort. Jo, det skulle nog kunna stämma. Men vart kommer det ifrån? Det kan lika gärna vara ett VAD som ett VEM i frågan jag ställer: Vem eller vad bestämmer vad som är rätt eller fel, ont eller gott? Blir det inte lite godtyckligt. Jag tycker si och du tycker så. Det som är gott för mig är inte gott för dig? Hur menar du att det skulle vara nedärvt ifrån bibeln? Författarna av boken kan ju knappast vara det första snubbarna som funderat över rätt och fel? Visst, lagarna sätter upp gränser för hur människor bör bete sig, (och tack och lov för det får man väl säga) men lagarna är ju stiftade av människor som helt i naturens ordning (Gud utesluten i det hela) var och en har sin syn på det goda och onda. Om vi utgår ifrån Sverige och den demokrati vi lever i så är lagarna en produkt av den demokratin. Är skillnaden mellan ont och gott alltså en fråga om vad en grupp individer tillsammans kommer fram till? | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 22:10 | |
![]() | Det mesta är subjektivt och godtyckligt. Från att tolka bibeln till vad som anses vara gott och ont (även om inte jag ser det som något större problem - gör du verkligen det?). Avarter av alla slag har och kommer alltid att finnas (finns en tidigare diskussion nånstans här på beta om huruvida man föds ond eller blir ond t ex), svårare än så är det inte. Och just därför finns det lagar som inte tillåter oss att göra vad som helst - även om vi själva anser det vara okej. (Geez, nu känner jag mig som på jobbet, förklara för en grupp förskoleklassare liksom...) Men nej - jag kan inte förklara jordens uppkomst, men jag är tryggt förvissad om att det inte är någon gud som har skapat den. För återigen; finns Gud så har han misslyckats kapitalt och är därmed inte allsmäktig (vilket vär en förutsättning). "Hur menar du att det skulle vara nedärvt ifrån bibeln? Författarna av boken kan ju knappast vara det första snubbarna som funderat över rätt och fel?" - det var det där med bl a tryckarkonsten vettu... (Gud fixade ju inte det direkt ;)) | |
| Rultatultan | 2013-06-30 22:23 | |
![]() | @Gunilla Sorry att jag tog upp din tid. Du får återgå till att göra något som inte påminner så mycket om jobbet. | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 22:28 | |
![]() | Jag förstår bara inte vad du är ute efter - "Vem eller vad bestämmer vad som är rätt eller fel, ont eller gott?" Jag antar att du tycker att jag ska svara Gud där? Det kommer liksom aldrig att hända. | |
| Rultatultan | 2013-06-30 22:31 | |
![]() | @Gunilla Jag funderar mycket över ondska, godhet, livet och döden. Du verkade vara ett bra bollplank. Ledsen att jag tog upp din tid. Ha det gott! | |
| Gunilla _ | 2013-06-30 22:34 | |
![]() | Ingen fara alls - jag trodde du bara var provokativ :p | |
| Göran A | 2013-06-30 22:39 | |
![]() | Gud har inte misslyckats med någonting. Han har 100% kontroll... va så säker! | |
| kajix | 2013-06-30 22:56 | |
![]() | är det ett hot eller ett löfte? | |
| ingson | 2013-06-30 23:11 | |
![]() | Kan någon visa hur bibeln skulle vara en särskild och lyckad moralisk vägledning? Det är ju bara struntprat | |
| Claysune | 2013-07-01 10:49 | |
![]() | Göran A. skrev att Gud har full kontroll, Och det tror jag också. Guds Ord är inte en produkt av människors förmåga: "Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud" ( 2.Pet.1:21). Detta är Bibelns vittnesbörd om sig själv. Som andedräkten är i en talares ord, så är Guds Ande och Guds andedräkt i Skriftens ord.. Folkbibeln sid 1551. | |
| siwu | 2013-07-01 10:59 | |
![]() | Moralisk vägledning.... Vad tror du Ingson? Om alla följde budet du skall icke dräpa, tror du inte världen skulle va lite skönare då? | |
| ingson | 2013-07-01 12:33 | |
![]() | Siwu Dels är det inte exklusivt för bibeln, snarare allmängods Dels är det tydligt i bibeln att det inte är ett absolut imperativ | |
| Gunilla _ | 2013-07-01 18:22 | |
![]() | Göran A; vad är det du tycker han har kontroll över? | |
| Göran A | 2013-07-01 19:40 | |
![]() | Gunilla: Allt såklart. | |
| Gunilla _ | 2013-07-01 19:47 | |
![]() | Ok, skrämmande. Om än icke förvånande... | |
| Göran A | 2013-07-01 19:59 | |
![]() | Ja, förstår att du tycker det. Inget eller ingen skrämmer en ateist så mycket som Gud. Är ju därför du är så flitig att hitta ursäkter för att förneka Honom. | |
| Gunilla _ | 2013-07-01 20:08 | |
![]() | Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag skulle vara rädd för något som, för mig, inte finns. (Jag är inte rädd för spöken heller.) Men jag erkänner att jag är lite rädd för människor som tror på honom (eller andra gudar) så starkt att de tappar omdömet. Framförallt de som predikar om sin tro - och fördömer andra (oavsett om de tror på andra gudar eller inga alls). | |