Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-05 11:57 | |
![]() | Vårt samhällsklimatet börjar mer och mer likna det efter 9/11-2001. Man får inte fråga varför utan man får bara fråga hur. Vi vet alla att det finns en bakgrund till varför det ser ut som det gör i exempelvis Afghanistan, Irak eller Syrien men det har upphört att vara politiskt eller medialt intressant. Det maktpolitiska spelet som har bedrivits i nästan samtliga de länder som flyktingarna nu flyr ifrån är tydligen preskriberat. Få frågar sig varför de militanta muslimerna vinner stöd runt om i världen och varför Daesh har framgång och om man möjligen gör det så skyller man på Muhammed och Koranen. Det är ett snävt sätt att tolka det hela på och det passar väl in i det alltmer historielösa samhället vi lever i just nu. Jag tycker personligen att vi i Sverige, och säkerligen Europa i övrigt också, dessutom verkar jobba på att få in ett nytt folkslag eller folkgrupp i folks medvetande; nämligen folkslaget "flyktingar". En hopklumpad grupp av människor vars främsta avsikt förefaller vara att snylta på våra skattepengar och vårt samhällsbygge. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:00 | |
![]() | Självklart vill människor ha det så bra som möjligt. Jag kommer aldrig klandra någon som tar sig till Sverige för att skaffa sig ett bättre liv. Det är naturligt. Låt oss vara tacksamma över att vi själva fått chansen att leva ett relativt gott liv, istället för att vara missunnsamma gentemot de som flyr från fattigdom och elände. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:01 | |
![]() | mollee, +1 | |
Triss - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:10 | |
![]() | Jag har ingen koll på flyktingkrisen därför att jag har inte varit i Libanon sedan innan kriget. Här i Sverige är det ingen kris enligt mej, lite knöligt och bökigt ett tag bara. Jag får träffa fler ensamkommande barn och ungdomar, det blir en högre arbetsbelastning men absolut ingen kris. Har funderat på vilken kris TS syftar på: Syrien, Somalia eller Afganistan? Däremot tycker jag att det hela borde gå att organisera så att man slapp sätta upp spärrar vid gränsen. Obehagliga signaler. Hur ska folk kunna söka asyl om de inte kommer in i landet? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:10 | |
![]() | +1 till | |
janne121212 | 2016-01-05 12:10 | |
![]() | Man kan ju också tänka som så mollee att för varje person som med falska asylskäl lurar sig till PUT och försörjning i Sverige, tar du bort möjligheten för en person med verkliga asylskäl att få stanna. Vi har nämligen inte, som många verkar tro, möjlighet att ta emot alla som önskar komma hit. | |
Triss - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:12 | |
![]() | Alla som söker sig till Sverige får inte heller asyl så det problemet är redan löst | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:12 | |
![]() | Ja, så kan man se det Janne. Absolut. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:13 | |
![]() | Är dåligt insatt i flyktingfrågan, så jag borde inte skriva här. Men jag ville ändå berätta hur jag kände i frågan. Alla tycker olika, och ofta finns det inga rätt eller fel. Det handlar väl om perspektiv? | |
Triss - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:18 | |
![]() | Eller människosyn... | |
janne121212 | 2016-01-05 12:19 | |
![]() | Triis om du hade följt med i vår diskussion så hade du vetat att det för många inte spelar någon roll om dom får asyl eller inte. Visserligen går dom miste om en massa pengar, men dom stannar kvar ändå illegalt och försörjer sig på andra sätt. Jag tror att även du förstår vad detta kan betyda för vårt samhälle. | |
janne121212 | 2016-01-05 12:20 | |
![]() | Eller kvinnosyn... | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:24 | |
![]() | +1 till Triss. - 1 till janne12 som alltid generaliserar och grupperar och använder tillägg såsom "de flesta", "nästan alla", "för många" och andra små utvägar. En argumentationsteknik som till inget förpliktigar. | |
Triss - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:27 | |
![]() | För mej finns det ingen anledning att svartmåla framtiden i det svenska samhället. I den här tråden har vimlat av tyckande och troende och länkar till AB och e-kuriren som för mej inte alls är några trovärdiga källor. Kan du Janne 121212 berätta för mej vilka som stannar som gömda (dvs de som nekats asyl och lever under utvisningshot), varför och hur många, från ett trovärdig källa? Annars är det ju bara ytterligare en myt som förs vidare. | |
Triss - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:28 | |
![]() | * EN trovärdig... ska det stå | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:32 | |
![]() | Jag ogillar också allt svartmålande. Självuppfyllande profetia är det ord som då dyker upp i min lilla hjässa Bättre att göra det bästa av situationen och se positivt. Kanske naivt, men ändå. | |
Rhotheta | 2016-01-05 12:35 | |
![]() | Liminal. "Så här såg i alla fall fördelningen ut för asylsökande ensamkommande barn (det vill säga personer under 18 år som söker asyl utan sina föräldrar eller annan legal vårdnadshavare) under 2015: 0–6 år: 155 pojkar, 157 flickor (312) 7–12 år: 1 830 pojkar, 421 flickor (2 251) 13–15 år: 14 1818 pojkar, 1 057 flickor (15 238) 16–17 år: 16 356 pojkar, 1 212 flickor (17 568) Totalt 35 369 personer." Om 14.000 16-åriga pojkar uppgivit 15 i stället för 16 år, något jag själv skulle ja gjort utan att blinka eftersom jag då har ett år extra på mig att få hit min familj, ändras statistiken. Då har du plötsligt 30.356 pojkar i ålder "16-17" år, utan att ens gå in på siffran 17. Vad har du för indicier för att detta ytterst rimliga scenario inte är ett faktum? Vilken idiot till 16-åring skulle missa chansen att kapa åt sig ännu ett år om man redan tråcklat sig hit med hjälp av diverse skumrasktyper till människosmugglare? Det låter för mig helt orimligt. Alla vet ju att Sverige tar den sökande på dess ord. Denna beredvillighet att utan att blinka tro på vad någon som har allt att vinna och inget att förlora på att ljuga säger tycker jag är anmärkningsvärd. Har du, liminal någon bra förklaring som jag har missat? Kan det vara önsketänkande, eller sitter du på hårda fakta som jag inte känner till? För mig är det än så länge ett mysterium. | |
Rhotheta | 2016-01-05 12:35 | |
![]() | (Byt punkt mot komma på rätt ställe) | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-05 12:36 | |
![]() | Jag vill även tillägga hur länge en "närliggande" kris kan vara närliggande utan att bryta ut ordentligt i det kaos som förespås? Med anledning av att BSB satte igång denna domedagsåskådning redan i slutet på 70-talet och då rörde det sig om bara några år innan Svensken var i minoritet. Fortfarande är alltså slutet nära men hur länge kan det fortsätta "vara nära"? | |
janne121212 | 2016-01-05 12:37 | |
![]() | Från migrationsinfo.se "Enligt ungefärliga beräkningar från 2010 uppehåller sig mellan 10 000 och 50 000 papperslösa personer i Sverige varje år och av dessa är uppskattningsvis 2-3 000 barn." Alltså som en medelstor svensk stad, Tror du det blir fler eller färre efter den senaste tidens rekordinvandring med mestadels unga män? | |