Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 507

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sarra8712008-11-07 14:55
Antal inlägg: 5

Haha :) Nej men om man ska återgå till allvaret så tror jag som Voldermort78 att ett fängelsestraff kan vara långt värre än döden, iallafall om man är en normalt fungerande msk. Tänk dig själv att sitta inne i 10 år o tänka på vad du har gjort. Även om du inte tänker på det varje minut i 10 år lever du ju med faktum att du är inlåst för att du har tagit ngns liv och det måste innebära att man tänker på det X antal timmar varjedag. Bara en gissning jag vet inte eftersom jag inte har suttit inne

trashone - Ej medlem längre2008-11-07 14:59
Antal inlägg: 18678

Det tror inte jag. Vi är ganska anpassningsbara och inte alla som tar någons liv har samvetskval för det.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-07 15:24
Antal inlägg: 6214

Swempa... mina frågor till dig var bara för att förstå hur du tänkte när du började med pedofiler (en sexuell läggning) och våldtäktsmän (inte kvinnor). Börjar man i den änden som du gjorde känns det ju som att man skulle behöva lägga till dett antal brott av samma kaliber... Men du summerade det ju fint - att du ville säga att du är för dödsstraff. Good for you.

SämstpåBeta2008-11-07 15:39
Antal inlägg: 1761

Dudeniro: Många som har varit utsatta för våld (alltså inte alla) är för dödstraff. Respektera det. Respektera deras emotionella inställning. Vår grannes dotter blev våldtagen och nerstycken till döds bara 50 från våra hus. Att resonera med honom om dödstraff går bara inte. Tro mig, jag har försökt. Han är alldeles för låst i sin emotionella upprördhet över att några idoter tog bort hennes dotter. Jag säger till honom att jag inte är för dödstraff i ett civiliserat samhälle men jag kan sannerligen förstår hans inställning till att införa dödstraff!

SämstpåBeta2008-11-07 15:40

...idioter tog bort hans dotter...ska det ju vara

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-07 15:46

självklart respekterar jag det. Och vill jag försöka förstå så tänker jag ställa frågor. De flesta har ju inte utsatts för det något så hemskt, oavsett om de är för eller emot dödstraff. Din ärlighet om vad du har varit med om ger ju ett annat perspektiv som jag respekterar kanske mer än de som bara kommer in och skriver saker som "rada upp dem och skjut dem".

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-07 15:47

(Ovan var ett svar till dig SämstPåBeta)

SämstpåBeta2008-11-07 15:51

jag hoppas du förstår mig rätt, jag är inte för dödstraff men jag kan förstå min granne och människor i liknande situationer som propagerar för det!

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-07 16:00

jag förstår dig, tror jag. Det finns väl många sätt att reagera på en sådan sak, den ena inte mer rätt än den andra. Tror jag nämnde det tidigare, att det finns ju dem som utsätts för de grymmaste övergrepp och som fortfarande är emot allt som handlar om hämnd.

Jag respekterar folks åsikt, även om jag inte delar den. Om någon säger "så här känner jag" så är det för mig något annat än om någon säger "så här skall det vara" eller "om ni inte fattar så är ni dumma i huvudet". En del tenderar att diskutera så, och jag har svårt att hålla mig undan. Att försöka blanda in någon form av "logik" i känslomässiga reaktioner blir fel, och jag kan lugnt säga att jag ibland går igång på det. Att känna och tycka är skilt från att försöka övertala andra om vad som är rätt och fel i min värld.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-07 16:03

att jag sedan inbillar mig att jag kan övertyga andra om mitt perspektiv är helt och hållet mitt problem... jag har mina bestämda övertygelser, som jag kanske skall säga att jag lyckligtvis har kunnat stå fast vid - fast något så hemskt har ju inte hänt mig och jag tänker inte låtsas som att jag vet på förhand hur jag skulle reagera i en annan situation. Så länge jag har fötterna på jorden så är jag emot dödsstraff, t.ex..

SämstpåBeta2008-11-08 06:13

Bra sagt Dudeniro, kunde inte ha sagt det bättre själv. I´m with u totally! jag har min åsikt men jag lyssnar gärna på andras, för kommer det något vettig kan det ju förändra min. Allt hänger på respekt, lyssna och vara mottaglig. Det kan man ju inte skryta med att man altid ha men med åren har jag insett att that´s the only way to go!

Pliten2008-11-08 08:49
Antal inlägg: 63

Mycket intressant tråd! Jag jobbar innom kriminalvården och vistas väldigt nära dessa brottslingar. På en avdelning har vi intagna med straff på ett år till livstid så det är väldigt blandat.
Innan jag började min karriär som kriminalvårdare var jag för dödsstraff och det var lixom inget mer med det. Men nu när jag har några år på nacken innom verket, arbetat nära dessa mördare och haft möjlighet att läsa mig till deras bakgrund och uppväxt så har jag ändrat min uppfattning.
Kriminalvården i Sverige håller väldigt hög klass om man jämnför med resten av världen vad det gäller återfall i brott. Jag vet inte många mördare som blivit dömda till ett långt fängelsestraff som kommit ut och mördat igen.
Men jag såg på Efterlyst i onsdas om den här unga killen som dränkte sin kompis i en liten damm, eldade upp hans tillhörigheter och dumpade honom i en gödsel brunn. Detta fick han 7 år för vilket jag tycker är väldigt lite. Mord i sverige brukar ge ett straff på antingen livstid, 10-12 år eller som minst 8 år om jag inte helt missminner mig.
Så i det fallet så hade ett hårdare straff varit lägligt.

lindim2008-11-08 09:57
Antal inlägg: 17

dödstraff fungerar ju uppenbarligen inte. Folk kanske inte ens är rädda för att dö, det kanske inte avskräker de alls? De kan ju inte avskräcka människor när folk ändå hela tiden begår brott, jag tror inte direkt man tänker att nu kommer jag få livstid om jag gör si eller om jag gör så. Det är ju bra att kolla på länder som redan har dödstraff.

Pliten2008-11-08 10:27

jag tror att med dödsstraff så skapar man sig själv ett farliga samhälle.

Snoosy2008-11-08 10:38
Antal inlägg: 4273

Pliten, håller med dig. Och vill man ha det, så är man ju inte riktigt klok.
Det är som att först säga hur fel det är att döda. Sen begår staten samma gärning själv. Vansinnigt korkat.

Pliten2008-11-08 10:50

Allt som anses farligt blir automatiskt spännande för vissa individer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?