Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lenni2009-01-15 18:46
Antal inlägg: 65

Varför bry sig om att det dör untermench , det är något som är tydligt i den Israeliska mentaliteten och politiken, herrefolkstanken. ûbermench och untermench om man så vill. Att alla länder förutom USA fördömmer vår politik betyder inte att vi har fel. Vi är de utvalda, vi är värda mer. Detta är något man märker om man saknar förmågan och se det i deras politik och de rasistiska lagar och ideer som hela staten bygger på så när man träffar Israeler. Ingen annan betyder något. Sitter resten av backpackersen och ser på film kan man likväl ställa sig mitt framför TV:n och prata med en vän. Vi andra är bara luft. Har varit med om det mer än en gång. också därför som Israeler är hatade var dom än reser i världen.

Som tur var har jag fått äran att även träffa schyssta Israeler. Oftast de som väljer att resa ensamma eller i grupper om två.

trashone - Ej medlem längre2009-01-15 18:49
Antal inlägg: 18678

lenni: Jag tävlar inte här, och förstår inte varför någon skulle vilja kasta sig in i en "debatt" med dig, du verkar inte vilja ta in någon info. No offence, det är bara som det ser ut iaf.

lenni2009-01-15 19:46

Jag tar mer än gärna in ny info, väntar på "bosättningsförklaringen"

Om du skall förstå min utgångspunkt så är den som följer. Sitter hemma läser, ser på nyhterna och blir bara mer och mer förvånad arg och upprörd över hur det går till. Detta byggs sedan på hela tiden då världen ser ut som den gör. Israel lyssnar inte på någon. jag inser då att Israel kommer att lyckas med sitt mål, utöka Israel göra det större och mer livskraftigt med mer naturresurser på bekostnad av grannländernas civilbefolkning. Palestina är fortfarande inte ens erkännt som land. När det då skapas en tråd och all denna frustration får utlopp så kan det verka mycket och i överkant. Speciellt om man själv inte är speciellt engagerad utan mest tycker att "båda är dumma". En ytterst vanlig och iofs korrekt uppfattning. Dock helt felaktig om den leder till att man stannar där

lenni2009-01-15 20:22

För tro mig båda sidor var väldigt dumma under andra världskriget, att stanna där och inte fördömma Nazityskland utan säga att båda är dumma blir som sagt helt felaktigt...

Knevertism - Ej medlem längre2009-01-16 02:30
Antal inlägg: 1032

>> "Det finns bara en enskild person som jag känner som jag bedömer har tillräckliga kunskaper i detta ämne OCH förmåga att hantera det objektivt (många skulle dock förmodligen se honom som pro-palestinsk). Han skriver tyvärr inte i det här forumet."

Den jag helst skulle vilja se registrera sig på betapet är den enda journalisten som uttalat sig vettigt om Israel/Palestinafrågan: Andreas Malm.

Värst är som alltid LUF och Folkpartiet som de anti-demokrater de är uppmanar Palestinierna att lägga ner sina vapen och kapitulera inför den Israeliska mördarapparaten, på samma sätt som de 2006 ogillade det DEMOKRATISKA valet och lobbade för strypt bistånd som straff för att Hamas vann valet.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-16 08:58
Antal inlägg: 3069

lenni, du kan väl vaar vänlig nog att låta bli att använda tyska ord på nazistiska tankesätt såsom über/untermench? det finns säkert Hebreiska ord för det som bättre lämpar sig i den här frågan. Tyskland har gjort upp med nazismen men det har inte Israel, de har snarare annamat den.

lenni2009-01-16 10:51

Knevert, är lustigt det där. Folkpartiets totala stöd för Israel. Förstår inte hur det stämmer med deras värderingar alls. De lever väl kvar i den gamla svenska bilden av det underbara landet Israel som får öknen att blomstra. Som tur var börjar det svänga även i medierna. Dom är inte fullt så Israelvänliga längre

Risotto - Ej medlem längre2009-01-16 14:09

Folkpartister är värsta sortens kappvändare! det är min fulla och fasta övertygelse.

lenni2009-01-16 14:56

Undrar var det kommer av bara. KD förstår man ju, dom utgår ju från en över 2000 år gammal skröna och det har vi sett vad det kan få för konsekvenser men folkpartiet. Liberaler, mänskliga fri och rättigheter borde värderas högt! En besvikelse.

Rent ideoligiskt skulle jag gärna se Sossar folkpartister och miljöpartister i regering. Men med den borgerliga uppfinningen med block och medias totala anamning utan ifrågasättande så har vi väl snart två partival...

micro1132009-01-16 15:05
Antal inlägg: 17542

lenni

Såsom jag ser det har vi haft tvåpartival sedan jag var liten -- en röst på högersidan har alltid varit en röst på moderaterna, och en röst på vänster sidan en röst på sossarna.

Ny demokrati och miljöpartiet rörde väl om lite i ordningen -- men det var kortsiktigt ..... en tvåpartistat är vi alltjämt.

nilsse2009-01-16 15:19
Antal inlägg: 29

jag å min sida köper israeliska varor som aldrig förr, älskar landet, älskar människorna, älskar varorna. Fantastiskt land, Israel!

lenni2009-01-16 15:40

inte i nuvarande utsträckning. Miljöparitet har alltid klagat på sossarna, vänstern likaså. Folkpartiet har tyckt till om Kd, centern har avikit i många frågor. Nu sitter dom bredvid varandra och har inte en enda avvikande åsikt... Där har du förändringen

Det är lite som i USA, genom att disskutera hur eniga respektive block är kommer fokus flyttas från politiken. Sossarna har klarat å styra i alla år, nu låter det på media och borgare som att de tinte går för dom har inget gemensamt valmanifest. Ne tacka tusan för det. Röstar jag på vänstern eller vilket parti som helst vill jag att den politiken skall föras av det partiet inte bara i förhandlingar bakom stängda dörrar.

lenni2009-01-16 15:41

USA parallelen kanske inte är tydlig för alla, men tänk på flipflop unpatriotic etc, genom att uppfinna begrepp kan man flytta fokus, då behöver inte angripa själva politiken utan bara kunna få in motståndaren under rätt label. Did he flipflop?

lenni2009-01-16 15:42

men men inte i denna tråd antar jag

lenni2009-01-16 15:43

nilsse, vad tycker du om deras agerande då?

Knevertism - Ej medlem längre2009-01-21 02:26
Antal inlägg: 1032

nyheter24.se/nyheter...al sk-flagg

Kräk.

bove2009-01-21 03:27
Antal inlägg: 1333

Mm konstigt, Lidl och Ica brukar ju alltid sköta sig efter regelboken.

Risotto - Ej medlem längre2009-02-20 14:33

Jag har en fråga som kanske någon kan svara på.
Jag tycker att pomelo är en väldigt god frukt, har provat torkad sådan som finns att köpa i Hötorgshallen i Sthlm.
Men som jag förstår det så odlas den mest i Israel vilket gör att jag inte vill köpa den.
Någon som vet vart jag kan få tag på torkad pomelo som med säkerhet inte kommer från Israel? eller hur jag kan veta vart den kommer ifrån om jag köper den i hallarna?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?