Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:54 | |
![]() | Minta, jag upplever det inte som "jobbigt" att höra detta sägas, utan "en smula provocerande ", om du läser innantill. Jag anser helt enkelt inte att det kan vara sant. En person som skaffar barn är för det mesta 30 eller yngre. Därefter kommer en lång och viktig period i livet, medelåldern, då de flesta fokuserar på sina barn. Då barnen är vuxna fortsätter oftast en förälder att fokusera på barnen och deras liv. Min förhållning är att utan egna barn finns tid, korrelerad med mognad, att gå djupare i sin utveckling och förståelse för världen och och det ovärdsliga. Vad jag vill få fram är att barnlösa inte missar något. Lika lite som föräldrar gör det. Finns de en "extra dimension" för de med barn så finns det en för barnlösa. | |
| Minta | 2009-05-19 20:54 | |
![]() | Jag vet att inte alla känner samma drift att få barn. Jag har haft flera kompisar som valt att inte få barn. Jag hade en kompis som gjorde abort när hon var 42 år och hon hade inga barn. Hon hade haft en så fantastisk barndom att hon inte ville ha barn om hon inte kunde ge dem samma fina barndom. Hon ville bara ha barn om hon träffade en lika fantastisk man som hennes far annars fick det vara. Jag känner en som inte vill ha barn helt enkelt och en som inte träffat en man att få barn med. Om man känner att man verkligen inte vill ha barn, tror jag inte det tillför en extra dimension bara för att andra säger det. Det kanske blir ett elände istället. Man ska nog känna denna längtan helst. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:55 | |
![]() | Sylvia, jag är helt övertygad om att den djupare känslan av mening kommer till var och en som är mogen nog att känna den. Barn eller inte. | |
| Minta | 2009-05-19 20:55 | |
![]() | Katalias, jag skrev också provocerande om du läser. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:58 | |
![]() | "Om man inte kan få barn förstår jag att det kan vara jobbigt att höra detta sägas hela tiden, men inte om man självmant avstått? " | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:00 | |
![]() | katalias, det är möjligt och det får vi hoppas - men jag tror kanske att vägen till livets mening blir krokigare. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:00 | |
![]() | Jag tycker att man har rätt att vara egocentrisk och forma sitt liv som det verkar bäst. Mycket värre är de som bildar familj och fortsätter att vara egocentriska eller rent hänsynslösa gentemot sina familjemedlemmar. Det är inte så ovanligt och skänker nog knappast meningsfullt liv åt uppväxande släkte. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:04 | |
![]() | Självklart har man rätt att vara egocentrisk. Folk är olika och skall välja den väg som passar dem själva - inte rådande konventioner. Jag menade bara att människan är ett socialt djur och att det (som jag ser det) inte kan vara lika meningsfult att utvecklas ensam som att utvecklas tillsammans med andra. Det naturligaste sättet att göra det på är genom att bilda familj. Att se livet ta form och utvecklas i någon annan. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:08 | |
![]() | Sylvia, jag utvecklas inte i ensamhet. Bara för att jag inte har barn betyder det inte att jag inte har en stor familj och många vänner. Och detsamma gäller säkert många andra barnlösa. Jag är övertygad om att min väg till livsmening inte är ett dugg krokig. | |
| Minta | 2009-05-19 21:08 | |
![]() | Katalias, jag använde jag både ordet provocerande och jobbigt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:10 | |
![]() | katalias, vi har alla oss själva som måttstock och jag talar ur mitt eget perspektiv bara. Jag är glad att du känner annorlunda, good for you! | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:15 | |
![]() | Jag misstänker lite att ju mer man måste försvara sitt sätt att leva sitt liv på för andra, desto mindre nöjd är man. Jag har en känsla av att den som är helt nöjd inte bemödar sig med att gå in i en argumentation om livets små dimensioner hit eller dit. Alltid missar vi något, något annat vore en omöjlighet. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:17 | |
![]() | uisge beatha, jo, så kan du ju tänka. Nu stämmer det inte på mig i alla fall, eftersom jag är synnerligen nöjd med mitt liv. Att jag gick in i diskussionen har mest att göra med att jag gillar att diskutera. Och jag försöker heller inte "försvara" mitt sätt att leva. Upplever inte någon här som inställd på att försvara, utan helt enkelt att delge sin syn. Hur är det själv? Deltar du i diskussioner endast när du inte är nöjd med din egen situation? | |
| Minta | 2009-05-19 21:19 | |
![]() | Om man inte tyckte att det gav en extra dimension eller vad man nu vill kalla det som går utöver de praktiska olägenheterna, hade det nog inte fötts så många barn. Det måste ju vara någonting i den upplevelsen som vi är "ämnade för". Att förlora ett barn anses också vara något av det svåraste man kan vara med om. Detta betyder inte att människor naturligtvis har rätt att skapa mening i sitt liv som man själv vill göra det. Varje individ måste göra det valet och har rätt att göra det valet. Driften att få barn är antagligen så stark att människor som inte borde ha barn, för att de är så trasiga själva, ändå får det. | |
| le-lou | 2009-05-19 21:24 | |
![]() | "Vad jag vill få fram är att barnlösa inte missar något. Lika lite som föräldrar gör det. Finns de en "extra dimension" för de med barn så finns det en för barnlösa." Om vi snackar friheten att välja bort barn ur livet, självmant och friheten att kunna göra det utan att bli ifrågasatt hela tiden är en sak. Men det där du skrev är en helt annan fråga - som jag inte skriver under på. Att ta del av barn, och barns liv är något helt annat än att faktiskt bli förälder och jo - barnlösa missar faktiskt något. Att försvara ett beslut att inte vilja ha barn med att säga att "man inte missar nåt" är bara dumt. Jo katalias, det gör du - missar något... det vet ALLA som är föräldrar. Men det är däremot inte vår sak att övertala dig till att faktiskt skaffa barn bara för den saken, det är ju ditt beslut och ingens annans. Men snälla, skriv inte att de som väljer bort barn inte missar nåt för det kan ni inte veta någonting om, oavsett om ni levt nära barn eller inte. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:26 | |
![]() | Jag skrev utifrån mig själv så klart. Det är extremt svårt att tala om för andra hur de tänker. Jag skrev "jag misstänker" för att jag bara misstänker. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:27 | |
![]() | Minta, jag håller med. Men jag vill inte kalla det för en extra dimension, utan helt enkelt en naturlig drift. Fortplantingsdrift. Den finns inbyggd i oss för artens överlevnads skull och handlar till största delen om biologi. Jag tycker förstås att människan i dag är såpass utvecklade psykologiskt att vi kan styra våra handlingar utifrån annat än ren drift. Exempelvis är ju inte människan precis utrotningshotad, alltså är det inte livsviktigt att följa fortplantningsdriften. Vi ger den i stället utlopp genom skyddat sex. De som faktiskt skaffar barn och upplever detta som det mest meningsfulla har också stigit en grad från den rent instinktiva impulsen (eller de borde ha gjort det) och faktiskt tänkt sig att "detta är det liv jag vill leva ". Att det föds barn tror jag fortfarande beror mest på normer och förväntningar. Ett slags grupptryck i stor skala. Åtminstone är det känslan jag får. De som inte skaffar barn ... ja vi har så olika anledningar till det. Några kan helt enkelt inte, andra gör ett aktivt val. Och så finns det vi som helt enkelt aldrig känt någon längtan efter barn och därmed har det inte blivit några. Precis som jag sagt tidigare i tråden, precis som många andra sagt, livsmening har nog inte ett jäkla dugg med barnfrågan att göra. Alls. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:28 | |
![]() | Och de med barn kan inte veta något om hur det är att leva ett liv utan barn. The end. | |
| le-lou | 2009-05-19 21:29 | |
![]() | trashone - jo eftersom vi alla en gång faktiskt levt utan barn. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:29 | |
![]() | Det kan vi ju iofs. Vi föds ju inte med barn utan har levt olika länge innan vi fick våra barn. | |