Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade49
Mobilspel
Pågående20 172

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-30 08:32
Antal inlägg: 2385

ja! receptet! ub: du borde sälja sånt!

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-30 08:46
Antal inlägg: 1289

Men jag har ju inte ens provat det än :D Tänk om man blir flintskallig eller något annat mindre önskvärt?

Men jag använde iaf det recept som finns i länken jag postade här för någon sida sedan. Dock tog jag bort Laureth sulfat och ersatte det med hälften så mycket Lauryl glucosid (som enligt flaskan ska vara mycket mildare och därmed godkänt av naturskyddsföreningen), jag blandade också i hälften så mycket sockertensid som lauryl glucosid. Som örtavkok använde jag samma ingredienser som i receptet, men skojade till det med lite honung. Dofterna tillsatte jag sist, alltså de eteriska oljorna - som man själv får välja efter eget tycke och smak och beroende på om håret är torrt eller fett.

Det var inte alldeles enkelt. Jag fick göra om skiten en gång, för att man får vispa för kung och fostervatten i vissa lägen, annars skär det sig som en dålig bearnaisesås :)

Jag gjorde en hårinpackning också - för knastertorrt hår, när jag en gång var igång. Receptet på det återkommer jag med, annars blir inlägget så jäkla långt och sövande.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-30 08:49

Således: Ett schampo som inte är fullt lika naturligt som enbart örtavkok och äppelcidervingäger. Men jämför man med ett vanligt schampo så blir innehållsdeklarationen en fis i rymden. Sen om det fungerar....?

Det får jag alltså återkomma om.

Sotfinger2009-05-30 09:33
Antal inlägg: 22361

OK, vi inväntar din rapport om eventuella håravfall! Men var fick du tag på alla de här ingredienserna då, Lauryl glucosid finns väl knappast på ICA?

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-30 10:06

:D Nej, ingredienserna beställde jag via crearoma (Som förvisso låter som ett dotterbolag till scientologrörelelsen).

Sotfinger2009-06-04 13:03

Nu har det gått 14 dar sen min första bikarbonattvätt. Sen dess har jag sköljt en gång med kallt äppelcidervinägervatten samt tvättat med balsam ett par tre gånger. Det lustiga är att det inte längre känns som att mitt hår blir smutsigt överhuvudtaget... Jag måste alltså påminna mig själv att hallå, kanske dags att fräscha till sig lite! Så idag ska jag ta bikarbonat igen, känns som att det borde vara dags för en grundligare genomkörare.

Hur går det för er andra? Är det några fler som har fortsatt?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-06-04 13:09
Antal inlägg: 1005

Jag fortsatte med bikarbonat. Det tar minst 5 dagar innan det börjar kännas aningens fett. Upplever det exakt som du, Sotfinger, jag får påminna mig om att tvätta håret.
Bytte till schampo nyss eftersom jag inte hade bikarbonat hemma. Hårbotten kliar och känns ofräsch :(

Mitt enda problem är att håret blir mattare än med mitt schampo/balsam som gör det jätteblankt och tar fram färgen. Vinägerskölj hjälper inte.

Sotfinger2009-06-04 13:15

Jag kan också tycka att mitt hår känns aningen mattare. Kanske det finns ytterligare tips om vad man kan göra åt det? Det är i alla fall tydligen viktigt att man sköljer med _kallt_ vinägervatten för att få lyster.

lolinonek2009-06-04 13:34
Antal inlägg: 416

Jag fortsätter att bara tvätta med balsam, det har gått drygt två veckor nu och konstigt nog känns håret fräscht utan schampo. Jag använder coop x-tra som tvättbalsam, det är godkänt enligt balsammetoden.

le-lou2009-06-04 14:32
Antal inlägg: 17496

ja samma som mig då lolinoek, kör ocksp med coop. Det jag kan sakna är lukten av schampo liksom, coops luktar ju typ ingenting. Dessutom har jag fått knasig hårbotten nu det sista, funderar på att hålla upp ett tag nu.

Sotfinger2009-06-04 14:47

Le-lou: testa bikarbonat innan du går tillbaka till schampo!

Tello692009-06-04 16:16
Antal inlägg: 30

har kört nu i tre veckor med bikarbonat och barnängensbalsam och balsam från lidl....mmmm......underba rt. kommer aldrig mer börja med schampo. = )

LisaE0 - Ej medlem längre2009-06-04 16:24
Antal inlägg: 675

Era experiment låter verkligen uppmuntrande. Måste börja snart jag med....

lolinonek2009-06-04 19:39
Antal inlägg: 416

le-lou : Du kanske skall testa med ett dyrare balsam om hårbotten är knasig, kanske änglamark sensibel. Det är visserligen parfymfritt men du kanske kan ha annat luktagott på dig istället.

BorderBeta2009-06-05 13:54
Antal inlägg: 233

Hej alla. Kul att se att flera av er inspirerats att prova. Det är som sagt en liten utmaning just ATT fortsätta, att se vilka fördelar det faktiskt ger. Hårbotten kan bli lite mysko första veckorna, för vissa blir den inte det alls.

Glansen i håret (det som lägger sig från schampoot) försvinner initialt. Håret blir lite "mattare" men tjockare och mer kvalitativt. Efter ett tag får man dock en naturlig glans, man kan också förstärka den genom att"borsta ut"fettet ur hårbotten med en tät, mjuk hårborste före tvätt.

Det vanligaste glansmedlet brukar vara ägg, det misslyckas sällan. Jag använder hellre balsam och det rekommenderar jag. Coops använder många, även jag, men sista åren har jag kört med Urtekrams Aloe Vera-balsam. Den kostar 79 kr men räcker för mig i ca 3 månader.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-14 12:41
Antal inlägg: 213

Hello systrar

Det här kan bli intressant;

SVT24 ikväll klockan 19.20, programmet heter STRÖMSÖ, örtterapeuten Alexandra de Paoli visar Lee hur man producerar sitt eget schampo.

(visserligen repris från 12/06, så några har kanske redan sett det)

Billy Rubin2009-06-14 14:46
Antal inlägg: 214

Hårvårdsprodukternas historia:

www.shenet.se/ravaro...me del.html

Själv tvättar jag håret med tallsåpa. Billigt och bra och luktar gott också.

utifuse2009-06-14 15:15
Antal inlägg: 23

Mycket intressant tråd. Jag har periodvis använt olivtvål till håret och tycker att det fungerar helt ok. Hur "värderas" den metoden gentemot balsam/bikarbonat?

Billy Rubin2009-06-14 16:46
Antal inlägg: 214

Den mest ultimata lösningen är att raka av håret. Miljövänligt, enkelt och snyggt?!

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-14 16:51
Antal inlägg: 213

Jaja, med tallsåpa lär du nog bli flintis snart i vilket fall som helst, så....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?