Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-07-03 00:33 | |
![]() | Jag har suttit hundvakt åt en rottis..och jag flög som en vante efter den när den fick sina utfall mot folk. Hunden och jag kom överens,men inte hunden med övrigt folk. Sorry,men jag skulle inte orka med en sån hund i längden. | |
| badabing_ | 2009-07-03 00:58 | |
![]() | Och hundägare med anabola pitbulls som säger: -Hunden är inte farlig. Näee inte förrän den biter någon. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-07-03 01:06 | |
![]() | Den hunden jag passade åt inte anabola. Den va som den va. Helt naturlig. Undrar hur Hedman skulle hantera en rottis? | |
| barbi | 2009-07-03 01:16 | |
![]() | nej jag skrev inte fel:( det va den förlöaringen jag fick av både barna o mamman | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 04:39 | |
![]() | Kamphundarna är en myt "Fyra av fem vill förbjuda kamphundar" säger en undersökning. Men det den egentligen visar är att fyra av fem svenskar är tämligen okunniga i frågan. Att vissa raser ger "kamphundar" är en myt. Ryktesspridning. Myter. Förvrängda mediabilder. Detta ligger bakom bilden av att vissa raser ger hundar som är "tidsinställda bomber" och "mördarmaskiner". En kamphund är en hund som tränats att slåss mot andra hundar. Punkt slut. Rasen har inte med att göra om en hund blir en kamphund eller inte. Träningen är allt. Du kan göra en pudel till en kamphund om du vill. Men pitbull då?! De är ju farliga. De hoppar på folk helt utan anledning. Pitbull-hundar är aggressiva och farliga. Så'nt vet man ju! Eller? Det är sant att pitbull ofta tränades till kamphundar... men inte för att rasen är aggressiv eller anfallsbenägen. Snarare tvärt om: det var just på grund av att rasen saknade dessa egenskaper den blev populär i hundslagsmålen. En aggressiv hund blir snabbt trött och därmed ett lätt mål. En arg och anfallsbenägen hund förlorar ett hundslagsmål och är därmed en dålig kamphund. Pitbullterrier som ras visar sig i mentala test och av praktisk erfarenhet ifrån bra ägare ge lugna och stabila individer, mycket långt ifrån allmänhetens och medias bild av pitbulls som dregglande mördarmaskiner som kommer att anfalla människor eller andra hundar. | |
| micro113 | 2009-07-03 09:39 | |
![]() | BiNo Jag har varit mentaltestledare för pitbull -- som för övrigt inte är en homogen ras i sverige. Det du hävdar om mentaltester stämmer inte. Jag har också haft goda kontakter med Svenska pitbull förbundet. Pitbull är avlad för kamp - en kamphundsras - dock inte för hundkamp ursprungligen utan för för kamp mot tjurar. Den egenskap en pitbull skall ha är just sin stridsvilja, att inte ge upp utan att kämpa. Att påstå att pitbulls inte är rena kamphundar från starten är rent trams. Däremot finns det vissa seriösa som försöker avla bort dessa egenskaper, medan otaliga andra försöker behålla dessa egenskaper hos hunden. Pitbulls är fredliga fram tills det smäller, om det gör det är de livsfarliga just på grund av sin stora kampvilja och sin förmåga att eggas av motstånd och smärta. | |
| micro113 | 2009-07-03 09:57 | |
![]() | För att förtydliga vad jag menar: Problemet är egentligen inte hur ofta en pitbull hugger eller får spel -- problemet är vad som händer och vilka skador som blir när en pitbull slår över och vänder sig mot människor eller djur. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 09:58 | |
![]() | Pitbull må vara framavlad till kamp ursprungligen, men det hindrar inte att det kan vara en bra sällskapshund. De jag har stött på som hundägare har varit mycket stabila i psyket - kanske beroende på att ägarna har varit vana hundmänniskor som vet vad de ger sig in på. Jag har ett betydlig större problem med de populära mindre hundraserna där bjäbbande och aggressivitet kan upplevas som "gulligt", vilket får till följd att aveln hos flera raser har gått riktigt snett. Och inte blir det bättre av att ägarna till småhundar ofta uppfostrar dessa helt fel och ytterligare förstärker dessa dåliga egenskaper. Miljön är en betydligt större faktor, för hur en hund ska bli som vuxen, än arvet. | |
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:00 | |
![]() | Varför ens börja diskutera kamphundar/pitbulls i en tråd som handlar om en collie som hugger barn?? Visst kan alla hundar bli kamphund (min minsta har en sån halsduk på sig som hon fått av dottern.. "Kamphund..Kämpar mot övervikten!!) men nu är den här collien säkert ingen kamphund utan en vanlig collie med fel uppfostran. Pitbull-/Kamphunds-diskus sionen är det ingen ide att börja eftersom alla som har en, har haft en eller känner någon som har en hävdar att de är helt ofarliga, medans vi andra döskallar som aldrig skulle ta i en sån hund med tång ens, hävdar motsatsen... och dessa två grupper kommer ALDRIG att komma överens om vad den står någonstans, den hund"rasen"!! | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:04 | |
![]() | Varför? Varför inte! Du börjar ju själv diskutera kamphundar i ditt inlägg. :) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:08 | |
![]() | micro113 det var på 1700-1800 talet den används mot tjurhetsning, men rasens ursprung kan man spåra ända från 1600 talet | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:10 | |
![]() | Myter [redigera] Det finns ett stort antal fördomar och myter om amerikansk pitbullterrier, mycket tack vare sin brokiga historia. Hur dessa myter och fördomar har uppstått är det svårt att sia om. Några av de vanligare myterna är: * Pitbull är inte en renrasig hund.- Den är stambokförd sedan 1898 i UKC. * Termen Pitbull är samlingsnamn för alla bull och terrierraser.- Termen är en förkortning av namnet "American Pitbull Terrier", och avser endast denna ras. * Käkarna låser sig.- Det är en genetisk och anatomisk omöjlighet hos hundar att låsa sina käkar. * Ingen hund biter hårdare än en pitbull.- Det finns ingen vetenskapligt säkerställd metod att mäta hundars bettstyrka. * Man kan aldrig få en pitbull att lyda.- Det finns raser som är lättare att arbeta med, men för den som är beredd att lägga ner tid och arbete på sin hund så finns det alla förutsättningar att lyckas. I Sverige är inte pitbull så vanlig som brukshund ännu men i USA finns det ett stort antal amerikanska pitbullterriers som är framgångsrika inom lydnad och andra bruksgrenar. * Pitbulls är inte rädda för någonting.- Alla hundraser består av många olika individer, temperament och personligheter så alla är inte likadana. Det går inte att uttala sig om en hel hundras med utgångspunkt från några enstaka individer. En pitbull ska inte vara nervös och rädd men den ska inte heller vara alltför dumdristig och självdestruktiv.[6][7] | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:13 | |
![]() | micro113, var hittar du belägg för detta påstående: Om någon bryter sig in i ditt hem och din hund hugger, så är du enligt lag ansvarig för den skada hunden åsamkar, oavsett vad du tycker om det. | |
| Minta | 2009-07-03 10:19 | |
![]() | Jag anser personligen att en hund som provoceras har rätt att försvara sig, det har alla andra varelser. Människor som har problem med empati gentemot mot djur, kanske lär sig något av det. | |
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:23 | |
![]() | Jag diskuterar inte kamphundar E. E, jag säger ju att det inte är någon ide att diskutera det eftersom folket från de två lägren ALDRIG kommer att komma överens om hur den är, och tråden gällde ju inte en sån hund utan en vanligt collie. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:23 | |
![]() | Bakom medias rubriker De hundar som benämnts “kamphundar” av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit “pitbull-liknande” hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös. Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper. De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna “laborerat” med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera. Kortfattad historik Det anses att de första ”Pitbull-liknande” hundarna importerades till Nordamerika omkring 1850 från ursprungslandet Storbritanien. Hundarna hade olika arbetsuppgifter som ex. gårdshund, boskapshund, vakthund, sällskapshund samt “kamphund” (det skall tilläggas att endast en mycket liten del av hundarna såg insidan av en så kallad “pit”, dvs en grop där kamperna företogs). År 1898 registrerades rasen första gången i UKC, den näst största kennelklubben i USA (en kennelklubb vid sidan av American Kennel Club (AKC)). Så påståendet att en Pitbull är en blandras är således inte helt korrekt då rasen finns stambokförd sedan 1898. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:25 | |
![]() | inge-flyt men det är alltid lätt att komma in på sidospår på ett Forum, precis som när man sitter och diskuterar IRL | |
| le-lou | 2009-07-03 10:30 | |
![]() | Det micro skriver håller jag enkelt med om, i denna sid-diskussion om pitbulls. Den som förnekar en ras och dess egenskaper måste ju vara antingen korkad eller i förnekelse. En vallhund får du aldrig bort vallet i, även om en är uppfostrad till tusen och aldrig "vallar" så kan det komma en situation där hundens instinkter tar över och den börjar göra just..det. Är det ägarens fel? Däremot är det lite skillnad på att valla något och att slåss intill döden. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:32 | |
![]() | Håller med micro och le-lou. | |
| micro113 | 2009-07-03 10:33 | |
![]() | Bino Du plockar fram en massa propaganda från folk som gillar "rasen" -- och det är ett dåligt diskussionsunderlag. De pitbulls vi har i Sverige är inte stambokförda. och kolla själv med Svenska pitbullföreningen så får du veta att det är blandraser det är frågan om i Sverige. Amstaff är däremot en rasren hund. | |