Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-06-24 12:16
Antal inlägg: 9699

NOUBA, hur tänker du dig att de fattiga bönderna skulle ha råd med en mindre effektiv produktion om alla köttätare började ställa krav? Och då inte exportera allt kött istället. Vilket förmodligen skulle varit oerhört olönsamt med tanke på konkurrensen från andra länder där djurhållningslagarna inte alls är lika hårda.
Att köpa kravmärkt kött innebär ju bara enligt din egen logik att importen av billigt kött ökar. För det var väl ändå så att bojkott inte hade någon effekt på den punkten?

Du vill göra väldigt stor skillnad på åsikterna "jag äter inte kött pga den vidriga köttindustrin" och "jag äter inte plågat kött pga den vidriga köttindustrin". Varför skulle dessa åsikter ge helt skilda resultat?
Borde man inte i båda fallen komma fram till att det inte är så lönsamt att sälja plågat kött?

En vegetarian bidrar ju med att inte köpa det plågade köttet, det gör ju enbart köttätare.
Att djurrättsrörelsens åsikter skulle vara oviktiga tror jag inte. Hade det inte spelat någon roll hade knappast den här diskussionen ägt rum.
Köttproducenterna har väl absolut ett intresse av fler köttätare. Alltså borde deras önskan vara att de som inte äter kött idag börjar äta kött.

Det ligger närmare sanningen att köttätare äter upp svältande människors mat.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-24 12:18
Antal inlägg: 4050

Nouba: Det finns en stor efterfrågan på ekologiskt griskött idag. Man kan inte producera tillräckligt inom landet för att möta efterfrågan på krav-kött i Sverige som jag förstått det.
I Europa finns det också efterfrågan med den skillnaden att ekologisk märkning inom EU inte alls har samma krav på att djuren ska ha det bra.
Så nu kan fler svenska bönder ställa om till att producera EU-ekologiskt fläsk och det kan exporteras.
Samtidigt har inte konsumtionen av vanligt griskött minskat, trots avslöjanden om dåliga förhållanden (rätta mig om jag har fel).

apbur2010-06-24 12:32

Ja, djurrättsrörelsen och folk som tagit ställning mot industrin reagerar ju på samma saker som nån som säger att de inte vill äta kött som inte kommer från lyckliga djur.

Utan djurrättsrörelsen tror jag inte vi hade haft lika många med den sistnämnda åsikten.
Lite ogenomtänkt att då säga att vegetarianers åsikter är oviktiga.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 12:40
Antal inlägg: 2212

Apbur: Det låter väldigt bra och riktigt det du säger. Men tyvärr så ser det inte ut så irl.
Att vissa bönder säljer sitt kött som kravmärkt är en bit på vägen, det är dock fortfarande under förutsättning att vi äter kött annars är det denna verksamhet som avstannar först, med tanke på mindre lönsamhet. Det är även det hela mitt inlägg går ut på om du läser det ordentligt.
Kravmärkt kött innebär även att man faktiskt betalar mer för att man vet att djuren haft en smula innehållsrikare liv. Vilket i sin tur besvarar din fråga angående lönsamhet.
Jag gör ingen skillnad på något begrepp över huvud taget och förstår inte hur du menar?

Jag är nöjd så länge ni inte betar i min trådgård.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 12:47

Larvbrud: Jag är ledsen men det är alldeles för fint väder ute och jag har solen i ögonen. Jag väljer att vare sig fördjupa mina åsikter i frågan eller svara på inlägg jag anser redan besarat sig själva.

Min åsikt är och förblir att vegetarianen handlar utefter sitt eget samvete. Att bemöta en vidrig djurhållning med att sluta äta kött är bara dumt. Sen finns det andra orsaker till att bli vegetarian, tex att man baserar sin vegetarism (eller hur fasen böjningen nu blir) på att man faktiskt finner det äckligt och förlegat att äta av djur.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 12:48

Kajix hahahaha

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 12:52

"Att köpa kravmärkt kött innebär ju bara enligt din egen logik att importen av billigt kött ökar."

Din logik i hur importen skulle öka om vi alla går ihop och ställer krav på köttindustrin vill jag mycket gärna ta del av. Jag återkommer till kvällen och förväntar mig givetvis en redogörelse för detta.

apbur2010-06-24 12:59

Åtminstone exporten. Jag grundade det på att du sa att bojkott av plågat kött enbart leder till att köttproducenterna exporterar det plågade köttet. Alltså gör man inte de djuren nån tjänst genom att inte äta dem. De kommer ju ändå bli uppätna av nån annan.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 13:01

Nej jag skrev att bojkott av kött endast leder till export.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 13:05

För övrigt så skrev jag inte att "det är så" heller. Jag uppskattar inte att du försöker förvränga det jag skriver. Förvisso gör det ingen större skillnad men det blir väldigt tramsigt.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 13:15

Jag lever för övrigt enligt tesen att det är mer meningsfullt att prisa dem som gör ett bra jobb, än att straffa alla för att vissa gör ett dåligt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-24 13:20
Antal inlägg: 4050

Nouba: Vi alla kommer inte gå ihop och ställa några krav. Det är naivt att tro det. I dessa alla ingår ju en stor grupp som inte har råd med ekologiskt kött samt alla som inte bryr sig.

Om man vet hur kostsamt det är att framställa ekologiskt kött jämfört med annat fattar man snart att ekologiskt kött inte är framtidens melodi.
Finns inte en chans i helvete att man ska klara av att tillgodose världens ökade efterfrågan på kött genom ekologisk produktion. Sverige kan ju inte ens producera ekologisk gris till svenskar som vill ha.

I framtiden kommer kanske ekologiskt kött även konkurrera med odlat kött där man kan vara säker på att inget djur har farit illa :)

apbur2010-06-24 13:37

-NOUBA-, jag försöker bara förstå vad du menar för att sen avgöra om det du säger är av vikt.

Jag tycker fortfarande att du försöker göra skillnad på två ganska lika företeelser. Nämligen djurrättsrörelsen, vegetarianer och folk som inte vill äta plågade djur. Står inte dessa oftast för ungefär samma sak? Hur många vegetarianer fanns det innan köttindustrin? Hur många som vägrar äta plågat kött fanns det innan?

Sen har ju de som vill äta glada grisar vegetarianer att tacka till viss del eftersom det inte vore en möjlighet såvida inte en andel drog ned den väldigt höga köttkonsumtionen.

Det största problemet är inte att folk inte börjar bråka om att de vill äta glada grisar. Det största problemet är att folk äter för mycket kött. Det är oerhört naivt att tro man kan äta lika mycket kött som man gör idag men då enbart från glada grisar och kycklingar.

Där gör ju vegetarianer helt rätt medan de som vill ha oplågat kött på tallriken fem dar i veckan inte inser problemet.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 14:18

Jag står fortfarande för att jag finner det mer meningsfullt att prisa dem som gör ett bra jobb, än att straffa alla för att vissa gör ett dåligt.

Viktor_M - Ej medlem längre2010-06-24 14:28
Antal inlägg: 1637

Nouba:

"Ni vegetarianer och veganer är i dag inte konsumenter av kött alltså är ni i det stora hela ganska oviktiga och era åsikter likaså.
Ni får för mig dock gärna leva i illusionen att ni gör någon skillnad, om ni mår bra av det."

Hur skulle inte en lägre efterfrågan påverka tillgången? Det måste det göra. Allt annat är absurt.

Vet inte om jag köper "bojkott av kött endast leder till export." heller. Det är inte så att exportländerna äter mer kött så fort Sverige äter mindre.

är du verkligen rätt person att prata om illusioner?

ankanka - Ej medlem längre2010-06-24 14:38
Antal inlägg: 211

jag gillar mitt kött mobbat och misshandlat.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 14:46

"Vi alla kommer inte gå ihop och ställa några krav. Det är naivt att tro det. I dessa alla ingår ju en stor grupp som inte har råd med ekologiskt kött samt alla som inte bryr sig"

Jag tycker inte att det är naivt, det är en bättre lösning än att sluta äta kött av givna orsaker och under förutsättning att alla går ihop vilket jag även skrev. Vad jag däremot finner naivt är att man tror att man endast genom att bli vegetarian gör en större skillnad än att man själv sover godare om natten.

"Finns inte en chans i helvete att man ska klara av att tillgodose världens ökade efterfrågan på kött genom ekologisk produktion. Sverige kan ju inte ens producera ekologisk gris till svenskar som vill ha."

Kan det rimligtis ha att göra med det faktum att oekologisk djurhållning tar upp för mycket plats? Och vem har skrivit att vi måste tillgodose många andras marknad än vår egen? Nej, mycket bättre att vi svenskar börja äta kött i en större omsträckning än vad vi gör idag så vi slipper exportera så mycket. I vissa fall tycker jag att man skall se efter sin egen trädgård.

"I framtiden kommer kanske ekologiskt kött även konkurrera med odlat kött där man kan vara säker på att inget djur har farit illa :)"

Hur tänker du dig det då? Om alla som misstycker till djurhållningen slutar äta kött, så kommer den ekologiska djurhållningen att dö ut.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 14:54

Viktor:

Jag pratar inte om att det inom den närmsta framtiden är genomförbart att endast producera kravkött, min tyngd ligger i att det faktiskt är en betydligt rimligare lösning med ett mycket bättre slutresultat för alla parter än att helt frankt sluta äta kött.
Du måste hålla dig inom ramarna för diskussionen. Det är du för övrigt inte ensam om att inte göra.

kajix2010-06-24 14:58
Antal inlägg: 7767

Det är oerhört naivt att tro man kan äta lika mycket vegetarianmat som man gör idag.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-24 15:14

Det som stör mig med de vegetarianer/veganer JAG HAR TRÄFFAT är att dem faktiskt anser sig vara bättre människor än vad jag som köttätare är. När dem egentligen har så jävla fel.
Det är en smula irriterande att ständigt bli ifrågasatt på ett vis där man VET, att personen anser att man är ett egoistiskt jävla svin.
Jag ifrågasätter inte människor som inte äter kött eftersom det står varje människa att välja fritt (Bortsett i de flesta fall vegetarianers barn)
Men tro för guds skull inte att ni faktiskt gjort någon skillnad för djuren, det är bara dumt!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?