Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 358

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zagg - Ej medlem längre2009-12-04 20:24
Antal inlägg: 298

Det finns annat i en utredning som tar lång tid, speciellt SGI om man har otur, men det mäts överhuvudtaget inte och påverkar inte verkningsgraden.

Att bestämma att vi ska komma upp till fem avslag per månad i snitt tycker jag är att uppmuntra till avslag.

Vid vårt kontor fick vi alla skriva på ett avtal, där vi LOVADE att under 2009 arbeta för att bl.a. ÖKA andelen avslag. Detta gällde alla utom en person på min avdelning, som redan hade tillräckligt många. Det kallar jag oxå att avslag uppmuntras, eller till och med krävs.

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 20:50

Jag skulle vilja veta vilken beräkning de baserar sin fem avslag per månad på.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-04 20:52
Antal inlägg: 2521

"Vid vårt kontor fick vi alla skriva på ett avtal, där vi LOVADE att under 2009 arbeta för att bl.a. ÖKA andelen avslag. Detta gällde alla utom en person på min avdelning, som redan hade tillräckligt många. Det kallar jag oxå att avslag uppmuntras, eller till och med krävs."

Detdär är ju fullständigt groteskt. Så cyniskt.
De sjuka får verkligen hela min medkänsla.
Sådär borde det väl ändå inte få gå till...
Det är ju mänskor det handlar om i varje enskilt ärende, mänskor och folks liv...Många gånger står ju stora delar av någons exitens i spel i och med beslutet från FK.

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 20:59

Ja, precis MIss Yoco. Jag klagade på formuleringen och sa jag inte tänkte kova något. Sen klagade någon mer på detta om avslag. Till slut grep facket in och FK fick skriva nya papper som vi skiva på, där hade de strukit om detta med avslag.

Jag tycker att det ska bli avslag för att man i utredningen kommer fram till att det blir så. Inte för att jag som handläggare ska få ihop min statistik som ska se bra ut och i slutänden ge mig högre lön. Helt barockt.

BCS2009-12-04 21:13
Antal inlägg: 31

en ja vet fick veta att hon hade ca 3 månader kvar att leva den tiden ville hon tillbringa med sin man och barn.men hon fick svaret att hon kunde jobba för hon skulle inte dö förrens om 3 månader..hon bad dom dra åt helvete sen ägnade hon sista tiden så mycke orkan fanns för familjen..hon dog i juni..

Minta2009-12-04 21:19
Antal inlägg: 20042

Jag blir mållös....

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 21:21

Nice arbetsplats va??!

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-04 22:16
Antal inlägg: 634

zagg: Men är du verkligen säker på att du måste uppnå fem avslag i månaden exakt? Att det är en riktlinje för hela myndigheten -- baserat på vad man kan förvänta sig om svenskar sjukdomar, kanske, baserat på en internationell jämförelse eller något -- låter ju inte helt orimligt. Men jag tycker det låter mycket underligt att man går ned på handläggarnivå och kräver en avslagskvot.

För att ta ett kontrasterande exempel: På mitt jobb förväntas vi enligt bolognaprocessen ge en viss procent högsta betyg och kugga en viss procent. Det betyder inte att jag varenda termin måste ge högsta betyg åt en viss procent studenter och kugga en viss procent. Men eftersom det sker en glidande betygsinflation hela tiden så får vi ''uppmuntrande'' brev från prefekten att kugga mer lite då och då. Det är aldrig något som vare sig jag eller han skulle ta upp när vi löneförhandlar dock.

Jag tolkar det här med verkningsgrad på fk som att man schablonberäknar hur många arbetstimmar ett ärende som slutar i ett avslag kräver jämfört med ett ärende som inte gör det. När man sedan skall redovisa hur man arbetat för sin chef så skulle alltså fler avslag innebära att det ser ut som om man arbetat hårdare. Men detta är ju ett rättvist system i den mån att avslagsärende faktiskt ÄR förknippat med en högre arbetsbörda, rent statistiskt. Jag får för handen att du tycker att det stämmer -- att det krävs mer underlag för ett avslag, etc. -- men att vissa av dina medarbetare fuskar genom att göra enkla, ogenomtänkta avslag för att ge sken av att arbeta hårt. Är det korrekt uppfattat?

elbin12009-12-04 22:43
Antal inlägg: 135

Som sagt, jag känner inte alls igen den bilden du ger. Du låter väldigt bitter - kanske det är dags för dig att söka dig bort från FK för din egen skull om inte annat.

stol2009-12-04 22:50
Antal inlägg: 1015

Parkeringsvakt och händläggare på F-kassan är likartade jobb. Parkeringsvakten måste lappa ett visst antal bilar precis som handläggaren måste neka sjuka sjukpenning.

stol2009-12-04 22:56
Antal inlägg: 1015

Undrar om en handlägare på F-kassan sover gott om natten. Det verkar vara en övertro om att det Svenska folket bara fuskar och fejkar sjukdom. Visst det finns en del som fuskar, men det är inte så många som det ges sken av.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-04 23:04

Jag tror inte heller de fuskar, lika lite som Freuds ''hysteriska'' kvinnor fuskade. Däremot verkar det vara lite enklare att ''känna efter'' i Sverige än i andra länder.

Globularis2009-12-04 23:09
Antal inlägg: 153

vet inte vad byggfacket har för hållhakar på politikerna, mer gynnat arbetarkollektiv får man fan leta efter. Alla djälva ROT-avdrag m.m som jag skall bekosta via min skattsedel. De som innehar en villa eller bostadsrätt att ta me fan rätt råd att bekosta renovering själva. Jag kan bekosta övervakare mot svartjobb istället. Vid upptäckt 10 år på kåken.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-04 23:19

Globularis: Lite ot, men jag skulle nog tro att övervakare skulle kosta mer än rot-avdraget och dessutom inte ge så många integritetspoäng.

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 23:31

Nej, Jaap, jag menar absolut inte att vissa av mina medarbetare fuskar genom att göra enkla, ogenomtänkta avslag för att ge sken av att arbeta hårt.

"Men jag tycker det låter mycket underligt att man går ned på handläggarnivå och kräver en avslagskvot."
Fem avslag är ett av våra s.k. mål som vi har. Och detta gäller på individuell handläggarnivå. Som duktig medarbetar försöker du naturligtvis nå detta mål. För alla utom en handläggare på min enhet om ca drygt 20 personer, är det mycket mer än vi hittills i snitt producerat. Hur väl du klarar dina mål har en (nästan helt) avgörande betydelse lönesättning. Så om du klarar fem avslag per månad och dina andra mål har du större chans till högre lön. Detta är en direkt uppmuntran menar jag till att vi ska göra fler avslag än vi tidigare gjort. Minns inte när detta kom, men är relativt nytt. När facket opponerat sig för deras tidigare mål om att öka antalet avslag, har de stöpt om det hela i denna form, som inte syns hos facket och inte sticker i ögonen lika mycket.

Flera av oss menar att vi ska bedöma varje ärende förutsättningslöst, det kan resultera i avslag, men det ska inte finnas press på att det ska göra det. Nu har vi en press bakifrån att det måste bli avslag sisådär minst en gång i veckan.

Varje månad tar chefen ut statistik, där det framgår hur du nått dina mål presenterat i excelkolumner. En kolumn heter avslag. De kolumner där jag uppnått mitt mål lyser grönt. Så diskuterar vi reslutatet, om det varit dåligt, bra, varför osv. Så avslagskvoten är i högsta grad på individuell nivå. Fem avslag per månad I SNITT under ett år, alltså ibland mer ibland mindre är ok.

Hur de ledningen kommit fram till just fem avslag, det vet ingen av oss utredare. Det är för mig inte klart vad som händer om vi inte kommer upp till den nivån. Jag vet bara att om vi inte klarar vår totala "verkningsgrad" där alla mål ingår, och som SKA vara minst 100 %, så kopplas huvudkontoret in.

Med detta sagt, så innebär det att de flesta handläggare behöver öka andelen avslag ganska rejält för att nå sitt mål. Och då kan man tänka sig att det blir större risk att det blir avslag i ärenden där det egentligen inte ska vara det. Och det är här som handläggarens egen integritet kommer in menar jag.

Jaap, du verkar ha en vettigare arbetsplats.

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 23:32

Men Elbin, jag som tänkte föreslå en träff med dig!

YamahaJet2009-12-04 23:35
Antal inlägg: 2239

Alla jag vet och hört talas om som är långtidsfinansierade av F-kassan fuskar. Såtillvida att ingen har 100% nedsatt arbetsförmåga, vissa har snarare 100% förmåga för alla sorters jobb, andra 100% förmåga för icke-fysiska jobb, och de mest sjuka (jag känner) skulle åtminstone klara ett enklare jobb på åtminstone deltid.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-04 23:52

zagg: det låter helt sjukt såtillvida inte fem avslag i månaden är en så låg siffra och inte kan bero på slumpen. Men jag blir lite misstänksam då den här Elbin inte verkar tycka att det är så här på hennes försäkringskassa...

zagg - Ej medlem längre2009-12-04 23:54

Du verkar känna till många långtidsjuka Yama...how come?

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-04 23:56

YamahaJet: Ja, utan att nämna några användarnamn så är det slående hur många personer här i forumet som är sjukskrivna men som skriver så många inlägg i forumet att de utan tvekan torde kunna arbeta som korrekturläsare eller sekreterare eller något dylikt. Med internet skulle många arbetsuppgifter skötas från sängen. Fast de kanske har arbetsfobi, vad vet jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?