Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2009-12-07 10:55
Antal inlägg: 5000

Men du kan gå ut med en åsikt utan att du ahr doktorerat i frågan. vad är det här för mesforum. Det är väl genom diskusisonen vi lär oss och tar in nytt. At thela tiden vara så korrekt är inget att sträva efter.

Mamik2009-12-07 10:58
Antal inlägg: 278

Religionsfrihet i all ära, men vi bor i Sverige med svenska seder och uttryck!

Det finns muslimer som anser att vi, svenskarna, ska anpassa oss efter dem och acceptera alla deras seder och bruk. När jag träffar sådana muslimer blir jag nästan rasistisk på kuppen.
Det finns mycket i islam som är lätt att implementera i den svenska kulturen, gör då det och anpassa i övrigt.

Jag har träffat många muslimer, med och utan slöja i sitt liv.

Muslimer är väldigt olika, men samtliga jag träffat som använder slöja, inte heltäckande dock, har förstått att de bor i Sverige och använder slöjan privat. På väg till och från arbetet, men inte på arbetsplatsen.

För de flesta är slöjan inte förtryckande, utan anses snarare ge frihet/trygghet.
När den används för att dölja sig för samtliga män, utanför familjen, så är jag benägen att ge den ett förtryckande värde.

Mamik2009-12-07 11:02

Gällande just denna kvinna och hennes löfte om att säga upp sig om det anställs en man:

För det första hur ska någon kunna veta, säkert, att hon inte ljuger?

För det andra så skulle våra anställningslagar ställas på undantag, är det rätt? Man brukar inte vara tillåten att bryta mot lagen vid andra tillfällen, så varför nu?

devilseye2009-12-07 11:02
Antal inlägg: 224

Magnusito, jag har väl ganska tydligt deklarerat min åsikt kring TS fråga, att ha åsikter om något man inte är påläst i blir ju bara rena fördomar, därför kommer jag aldrig lufta sk åsikter om något jag inte kan. Kalla det fegt eller mesigt om du vill, personligen ser jag det snarare som en smula ointellektuellt att göra det.

caughtbock2009-12-07 11:12
Antal inlägg: 7699

Det känns som att allt är sagt, egentligen.... men jag tycker att hon borde fått fullfölja sin utbildning. Sen tycker jag inte att hon ska garanteras jobb på en vanlig förskola då det helt enkelt inte är lämpligt att ha heltäckande plagg på sig när man arbetar med barn. För mig handlar det inte om att de stackars barnen blir "rädda" utan snarare att det påverkar deras samspel med läraren negativt. Dessutom förstår jag inte heller hur man ska förklara varken niqab eller burka för ett barn så att de förstår. De ska inte ens behöva förstå sånt.

Ett förbjud mot plaggen även på fritiden känns dock helt fel. Man ska ha rätt att utöva sin religion och det finns många kvinnor som säger sig komma närmre sin gud när de har på sig slöja. Vi säger att genom att ha på sig slöja fördummar man mannen och menar på att han inte kan kontrollera sina lustar för fem öre. Det kan jag hålla med om, men tycker även att man fördummar kvinnan om man säger till henne att hon bara har på sig slöja för att hon har fått lära sig det under sin uppväxt och att det egentligen är kvinnokränkande.

lillakia2009-12-07 11:22
Antal inlägg: 849

jag har heller inte påpekat att det är nån "regel" de har på skolan, att ställa allergiker mot muslimer. det har blivit så och naturligtvis HAR jag oxå klagat och det blev bättre. Tog upp det hela pga att jag var oerhört uppretad på att det faktiskt VAR så att muslimerna fick annat och inte min allergiske son - är det konstigt att man reagerar??

lillakia2009-12-07 11:31
Antal inlägg: 849

För min del kan jag dessutom anse att det e löjligt att gå ut i media o beklaga sej om det hela alls.......men det e ju så...

monew2009-12-07 11:35
Antal inlägg: 823

kvinnan i fråga är ju inte född muslim vad jag förstår, det hela känns som ett spektakel och en sexlek inför mannen

micro1132009-12-07 11:48
Antal inlägg: 17542

Mamik
Om hon väljer att säga upp sig, så bryter man på intet vis mot någon lag -- det skulle man däremot göra om man inte anställde män p g a hennes närvaro på arbetsplatsen.

Det är allas fria val att säga upp sig av vilken anledning som helst -- eller av ingen anledning alls.

På samma sätt är det bara att anställa en man om en man söker arbete, helt utan att ta hänsyn till att hon arbetar där -- det finns ingen lagstiftning som utestänger män från arbetsplatser i Sverige, och alltså finns inget bärande skäl till att inte anställa en man på grund av hennes närvaro.

Det blir alltså ingen som helst uppluckring i arbetsrätten av att anställa henne.

devilseye2009-12-07 11:58

Däremot kan man ju tycka att det blir en smula konstigt om man har någon anställd som säger att dom kommer säga upp sig pga att man anställer en man. Det finns ju då en uppenbar risk att om hon är omtyckt som anställd så kommer man ta hänsyn till detta då man anställer en ny. Eller vice versa.
Självklart så är det säkert juridiskt korrekt, men jag hade inte velat vara en arbetsgivare som hade arbetstagare som villkorade sin anställning på det viset.

magnusito2009-12-07 11:59
Antal inlägg: 5000

ointellektuellt baha...
det här är ett forum där man också har full möjlighet att lufta lite mindre underbyggda frågeställningar och genom respons lära sig något. ERller du vill kanske bara komma med färdiga svar och vara bäst i klassen.

devilseye2009-12-07 12:03

Du har din fulla rätt att argumentera hur du vill :-) Och ja, jag vill helst vara bäst i klassen ;-)

devilseye2009-12-07 12:04

Däremot kommer jag aldrig lära mig något om man inte underbygger sina åsikter med fakta.

micro1132009-12-07 12:11
Antal inlägg: 17542

devilseye
Visst kan det kännas som ett konstigt villkor - men det måste ju den enskilda arbetsgivaren ta ställning.

Konstiga villkor kan man ju ställa med eller utan slöja.

Jag som statligt anställd har ju råkat ut för just sådana typer av villkor mellan svenska anställda när det gällt avdelningsförflyttningar, vilket lett till ganska jobbiga situationer för hela arbetsgruppen.

Så det är anser jag är en problematik som man får lov att hantera - endera redan vid anställningen -- att man inte anställer på grund av villkoret, eller när det blir aktuellt att anställa en man.

devilseye2009-12-07 12:13

Ja micro, jag vet också att det inte går att undvika. Känns bara som ett extra märkligt skäl, att villkora sin anställning med ett villkor som innebär att den berör halva befolkningen :-)
Annars brukar det ju trots allt vara något mer specifika villkor...

Mindymoo2009-12-07 12:23
Antal inlägg: 1743

Jag har nu skummat igenom hela tråden. Kan bara citera min muslimska bekanting:
"En del svenskar tror att muslimska kvinnor alltid är förtryckta, och att alla muslimer är terrorister och jag vet inte allt. Det är som att vi skulle tro att alla svenskar är kristna på samma sätt som Ulf Ekman och Livets ord".
Nä, hon har inte slöja. Hon är framgångsrik företagare. Hennes man, lika mycket muslim han, skulle aldrig drömma om att se ner på eller förtrycka kvinnor, fast han ber sina böner och gjort hajj och lite sånt. Och deras barn är lika svenska som alla andra som är födda här.

nettan232009-12-07 12:48
Antal inlägg: 4086

Nej fy ingen ansiktsslöja tack, räcker gott och väl med den vanliga slöjan. Man får anpassa sig efter kulturen i landet man lever.

Mamik2009-12-07 13:24

Micro113: Rätta mig om jag har fel. Om en arbetsgivare skulle skriva ett avtal som säger att personen, ifråga, ska säga upp sig om det anställs en man, så bryter man väl mot anställningslagarna?

Att alla anställda har rätt att säga upp sig av vilken anledning som helst har vi inte diskuterat.

Snoosy2009-12-07 13:46
Antal inlägg: 4273

Att bära slöja är för många troende lika viktigt som det är för en annan att fira högtider.
Det är en knepig fråga.

Om man kunde lita på alla människor så hade folk fått ha på sig vad som helst enligt mig.

Men med tanke på att det finns många som utnyttjar systemet. DÅ menar jag överallt.
Så känns det lite läskigt att en person kan få gömma sitt ansikte på det viset.

Snoosy2009-12-07 13:51
Antal inlägg: 4273

,, så allt handlar inte om religion.

Vad handlar slöjan om egentligen. Varför får inte kvinnan visa sitt ansikte ens ?
Någon som kan förklara för sen som inte är insatt.
Att det är en religion vet vi ju, men det bakåtliggande orsaken vore intressant att veta också menar jag :) ??
För det kan ju inte enbart bero på att mannen vill att kvinnan ska vara helig och visa sig enbart för honom ?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?