Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-19 12:25 | |
![]() | Liftactiv Jag skulle påstå att det är normuppfattningen som är det primära, inte straff implikationen. I andra situationer där människor ställs inför normupplösning agerar de också i enlighet med den - oaktat att deras beteende senare kan bestraffas. Vi ser det hända i ungdomsgäng, out-laws, och i extrema situationer där människor ställs inför krigsliknande tillstånd, upplopp och svält. Man agerar som människorna omkring sig och anammar det man ser och upplever -- utan hänsyn till vilka straff som kan bli påföljden. Fråga 2 - eftersom frågan ställdes till mig, vad jag trodde/ansåg, så har givetvis jag svarat. Med den enklat utgångspunkten att vi bygger våra normer på vad som är mest avskyvärt i andras ögon. Därför har vi också fått en väsentlig attityd förändring i samhället när det gäller rattfylleri, men inte när det gäller fortkörning. De flesta tycker fortfarande att det är rätt okej att köra för fort under rätt omständigheter -- men mycket få människor tycker det är okej att köra med alkohol i kroppen längre. Att hotet om död skulle skrämma som sådant, eller skulle göra det i längden, tror jag inte -- eftersom varje gång man kör för fort leker man med döden, folk röker fast det leder till döden osv osv. Straff som argument är bara påtagligt när man står inför straffet - det styr inte våra handlingar när det inte är närvarande. Jag personligen har aldrig tänkt att jag skall inte köra på fyllan för då kan polisen ta mig -- jag kör inte på fyllan för man utsätter inte andra för den risken det skulle innebära. Om dödsstraff var ett så starkt argument för att avstå brott - hur kommer det sig då att folk i länder med Sharia lagar begår äktenskapsbrott -- trots att de vet att det är förenat med dödsstraff? | |
| Liftactiv | 2009-12-19 12:47 | |
![]() | Tack för svaret. Jag kan dock inte alls förstå jämförelsen med att köra för fort med risk för dödsstraff och att köra för fort med risk att krocka och dö. Den haltar alldeles oerhört. Visst, normer och fostran styr naturligtvis till stor del - det du skriver om rattfylla är ett utmärkt exempel. Grejen är dock den att du vänder allt åt "fel" håll. Det är inte strafflindringen som är rätt, utan en ökad påföljd. För att minska brotten. Och att folk reser till andra länder för att utnyttja barn och narkotika är för att de där "får" det. Straffet här (som ändå är för lågt) är tydligen hyfsat skrämmande ändå. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:02 | |
![]() | jag tror inte att straffets "hårdhet" är avgörande för at förebygga brott. (är principiellt emot straff, men tycker samtidigt att när vi nu har dem är det en bra ide att fortsätta med dem, eftersom vi är så vana vid dem att vi antagligen behöver dem). det avgörande är den inre förståelsen för brottets möjliga konsekvenser. återigen är det kontakten till det egna inre som är avgörande för hur kapabla vi är till att förstå de verkliga konsekvenserna av ett brott. de flesta kriminella är antingen psykopater eller har dålig kontakt till sitt inre. straff är mycket klumpiga verktyg när det gäller att hjälpa till med att etablera den kontakten, som styr den inre "moralkompassen". | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:24 | |
![]() | i fallet med pojken som sa gubbjävel är det för mig uppenbart att han inte betraktade gubben som en människa med känslor. hade han gjort det hade han förstått att gubben skulle bli ledsen, arg och rädd. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 13:27 | |
![]() | carlmartin: "hade han gjort det hade han förstått att gubben skulle bli ledsen, arg och rädd." - naturligtvis Vi har aldrig varit och kommer aldrig, komma dithän att folk "förstår" det. Aldrig. Så att vara emot straff är naivt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:32 | |
![]() | jag vill påstå att vi är på väg dit. jag hoppas på det. att våld och aga inte accepteras är steg på vägen. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 13:34 | |
![]() | Kan inte annat än le carlmartin. *Ler* | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:37 | |
![]() | våga tro på det. det är en början. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 13:41 | |
![]() | Har vi inte kommit längre under flera tusentals år så.... nej. Jag skulle inte ens _tänka_ att jag tror på det. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:41 | |
![]() | pessimist? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:42 | |
![]() | nu skriver du realist | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-19 13:47 | |
![]() | om du och jag inte tror på det, vem ska då göra det? | |
| apbur | 2009-12-19 15:25 | |
![]() | "kan ett samhälle straffa sig fritt från brott? kan man slå ett barn till laglydig och respektfull medborgare?" Nej, det tror jag inte. "måste man skadas psykiskt eller fysiskt för att förstå att det gör ont på andra när man beter sig "dåligt"?" Förhoppningsvis inte. "väljer kriminella (flertalet) att bli kriminella, ungefär som man väljer att gå på estetiska programmet?" Förmodligen inte även om det sistnämnda borde vara kriminellt det med. "du får den också apbur - hur hade du betett dig om alla straff försvann?" Jag hade förmodligen blivit mer vaksam och rädd för min omgivning. | |
| catta65 | 2009-12-19 18:16 | |
![]() | JA barn/ungdomar är mer oförskämda mot vuxna idag, och även sinsemellan.. Förr var det många gånger respekt för vuxna med inslag av rädsla , och så ska det heller inte vara. Men man kan lära sina barn att ha respekt mot vuxna/äldre utan att det ska bottna i rädsla. Vi måste i vuxenvärlden inse av vi har en skyldighet att säga till även andras barn om man ser dem göra saker som de inte ska eller som rent av är farliga, det är ett sätt att bry sig, och tyvärr är det många barn/ungdomar som idag inte tror att vuxna bryr sig om dem. (sådan är ju mentaliteten många gånger idag) .Så många barn/ungdomar blir faktiskt glada när någon säger något och kommer fram till dem och ser att man faktiskt bryr sig. Visst i stora gäng är det ju alltid så att trycket att vara "tuff" gör att de kanske inte vågar visa det öppet, men det kanske gör att de lättare står emot trycket nästa gång. Så fram för ett samhälle där människor bryr sig MER om varandra..........:-) | |
| Killingskinn - Ej medlem längre | 2009-12-19 18:26 | |
![]() | Har en gosse på skolan som senast igår fick en reprimand från ett annat barns förälder på vilken han snabbt svarade "Du är inte min fröken, du bestämmer inte över mig". Den ömma modern konstaterade lugnt "Nej, jag är inte din fröken men jag är vuxen". Han tittade storögt på henne en stund tills det hela smalt in och han fann sig i att hon faktiskt hade rätt. Så fortsätt för all del att påpeka även för andras barn vad som är rätt och riktigt. De behöver det! :) | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-19 18:35 | |
![]() | Har aldrig riktigt förstått det här med att barn ska vara respektfulla mot vuxna? Det handlar väl om att ha respekt för alla individer runtomkring sig, ingen hierarkiordning om vem som är äldst och förtjänar mer respekt. Det vill säga att jag tycker det är minst lika viktigt att äldre respekterar barn och ungdomar utan att misstor dom som ofta sker. Tycker det är en intressant reflektion som steve gör att om det vore tvärtom att en tonåring hade gett en äldre en käftsmäll så hade det inte setts med så blida ögon. Det finns många äldre som kan vara nog så otrevliga mot framförallt ungdomar. Respekt åt båda håll är något att eftersträva. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-19 18:42 | |
![]() | om du begår ett brott mot ett barn/ungdom så ska du ställas inför rätta ja, självklart! | |
| catta65 | 2009-12-19 18:56 | |
![]() | Kan tolkas på många sätt...är det samma sak som att barn/ungdomar har fria händer att göra vadsom helst mot vuxna? utan att man ska på något sätt reagera.......och nu menar jag reagera utan våld, så inte det ifrågasätts. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-19 19:09 | |
![]() | "är det samma sak som att barn/ungdomar har fria händer att göra vadsom helst mot vuxna? utan att man ska på något sätt reagera......." det är väl samma sak som att fråga: är det samma sak som att människor har fria händer att göra vadsom helst mot andra människor? utan att man ska på något sätt reagera... svaret är så klart nej men hur du började fundera i dom banorna och vad din poäng är förstår jag inte. f ö håller jag med comeons inlägg. | |
| catta65 | 2009-12-19 20:44 | |
![]() | Ja då så har vi ju samma åsikt om samma sak, men med olika formuleringar. Så kontentan är den samma. Tänk om folk inte hängde upp sig på andras formuleringar, så hade mycket varit vunnet i världen.............. | |