Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| YamahaJet | 2010-07-21 20:01 | |
![]() | Jag bryr mig inte nämntvärt om dessa som inte dricksar, folk får väl sitta och vänta på sina 7,50:- på en trehundrakronorsnota om de så önskar. Däremot mår jag smått dåligt av argumenten för detta som framförs - "varför ska dom ha pengar??" samt "dom skattar ju inte för dricksen!" Föga förvånande är det forumets vänsterväljare som missunnar serveringsadeln dessa monstruösa belopp, men tydligen har man inte samma moraliska invändningar mot ens statsministerskandidats förflutna vad avser hantering av allmänna medel. Trots att många uppfattat mig som ond så mår jag faktiskt bra av att göra andra människor glada, och jag vurmar starkt för människor som arbetar hårt för löner som inte ligger alltför långt från bidragsalternativet. Restaurangpersonal - i synnerhet dessa som driver verksamheten i egen regi - är bland de hårdast arbetande människorna i vårt land, och jag tycker att de dessa extratior. PS: Skatten på dricks hade varit 60-65% om den togs upp som inkomst av tjänst. Hade ni deklarerat den om ni slet häcken av er när alla andra är lediga för extremt låga grundlöner? | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:02 | |
![]() | remvanrijn: Jag tycker en gåva till fröken i form av en present jämfört med dricks är en mycket dålig jämförelse. Men du kanske vill ha din lön i apelsiner framöver. | |
| Gautama | 2010-07-21 20:04 | |
![]() | Haha,,det var faktiskt kul af81:-) | |
| le-lou | 2010-07-21 20:05 | |
![]() | ja gudars ja, för vem har nånsin betalat svart för nåt eller tagit emot svarta pengar?!! skandal är vad det är. go figure it out. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:06 | |
![]() | Gautama: :o) | |
| Strawberry83 | 2010-07-21 20:10 | |
![]() | Ja... då förstår jag.. ni stackare som har sparat i ett helt år för att gå ut EN gång, klart ni ska sitta och vänta på att servitören lämnar tillbaka 6,50kr när ni sträckt fram er 500-lapp.... Man kanske skulle göra som i USA, där sätter de dricksen på notan, så det är säkert att servitören får dricks... själv gillar jag inte idén, då man inte kan bestämma hur mycket man vill ge eller om servicen var dålig kanske man inte vill ge... men de som jobbar hårt och förtjänar lika mycket som de som har välbetalda dagjobb kanske skulle gilla det. | |
| Gautama | 2010-07-21 20:12 | |
![]() | Jag har inte pratat om att jämna ut strawberry. Vi pratar inte kronor. Att ge dricks handlar väl ändå om bra mycket mer än några kronor. Har man ätit för 600 så borde dricksen i så fall ligga på ungefär 60 spänn. Det kan vara mycket för en del. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:14 | |
![]() | Wikipedias syn på dricks: sv.wikipedia.org/wiki/Dri cks | |
| Gautama | 2010-07-21 20:14 | |
![]() | Om dricks handlar om att jämna till närmaste tiotal så ger jag också dricks tydligen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:17 | |
![]() | Yamaha - exakt så! Argumenten irriterar mig - konstruktioner som antyder att det skulle finnas något rättmätigt och "rakryggat" (som i "jag tänker minsann inte delta i spelet", nähä slipp då - vem bryr sig) i att systematiskt inte ge dricks. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:19 | |
![]() | Ger du plötsligt dricks nu, Gautama? Vad trodde du dricks var för något när du startade tråden? Enorma summor kastade över servitrisen? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:20 | |
![]() | Men om man äter för 600kr så bör man väl ha råd med en 50-lapp extra eller liknande? Inte för att jag säger att man absolut måste betala det - men liksom... vadå inte råd om man kan slänga ut 600 på att äta? Är det allt man äger, så är det kanske ganska många som hoppar över ett sådant restaurangbesök? Men visst är 60 kr en hel del pengar - bara inte så galet mycket i just det sammanhanget enligt mig då... | |
| Gautama | 2010-07-21 20:21 | |
![]() | Ja inte trodde ´jag att dricks innebär typ 3.50 som är det som fattas möjligtvis till jämn summa. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:23 | |
![]() | Jag går på billiga restauranger för att jag tycker de är mysigast. Dricker inte särskilt mycket alkohol. En nota för mig handlar max på ... säg 300 spänn, vanligen. 30 spänn extra svider inte. Folk som lider av dricksande borde kanske sluta gå på flotta restauranger. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:24 | |
![]() | 3 kronor är dricks - liksom 30 och 300 kronor är det. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:24 | |
![]() | Det är det väl :) Det är ju trots allt 3,50 utöver vad det kostade | |
| PowerYoga | 2010-07-21 20:24 | |
![]() | Bra service, dricks (gäller både i Sverige och utomlands), dålig service, absolut ingenting! Jag tycker att det är mer skäligt att ge drick utomlands än i Sverige, även om jag alltid rundar av uppåt, förutom om det är riktigt bra service då ger jag mkt mer. I USA t.ex. där jag tidigare bodde är det självklart att dricksa då servitörerna-/triserna har så urusel lön (jmf vis med i Sverige) så skulle de inte få dricks så skulle de knappt klara sina fasta månatliga kostnader. | |
| Gautama | 2010-07-21 20:26 | |
![]() | Men vadå lider? Det var fan vad det ska överdrivas!! Det är en debatt som förs i samhället just nu enligt nyheterna på tv:n som var upphovet till denna tråd. Jag lider då rakt inte om folk får dricks. Blir inte avundsjuk heller eftersom jag inte vill ha ett sådant jobb. De är säkert värda pengarna, jag betvivlar inte det! Det jag snackar om är alla andra underbetalda jobb som aldrig får något extra. de som inte sysn i samhället men ändå gör att vi alla trivs. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 20:27 | |
![]() | Gautama, om det nu är princip (och inte snålhet) som gör att du aldrig ger dricks (vilket du först hävdade), hur förklarar du då att du avrundat uppåt. Då faller ju din princip? | |
| YamahaJet | 2010-07-21 20:27 | |
![]() | Problemet med just 600-kronorsmiddagarna är att man oftast ändå går hungrig därifrån och att maten inte var riktigt så kvalitativ som man kan vänta sig. Oftast ofärskt, smått dåligt tillagat kött osv. Jag har svårare för att dricksa på detta än att justera en 170-kronorsmåltid till 200 kr på en bättre köttrestaurang, eller betala 100 kr för något som kostade 80 kr på en avsides thai-restaurang där personalen tillika ägarna sitter tolv timmar om dagen, alla dagar i veckan, väntar på kunder och anstränger sig maximalt med tillagningen samt serveringen i hopp om att bygga upp en kundkrets. | |