Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:03 | |
![]() | "Jag har inte ens sagt _hur_ dålig man är om man väljer att inte avstå alkohol" Nattens LOL. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:07 | |
![]() | Det tycker jag är ojuste. Jag vill gärna veta exakt _hur_dålig jag som framtida förälder kommer att bli om jag inte avstår alkohol helt och hållet. Det vore ju guld att få reda på! | |
| Måns_E | 2011-04-19 01:07 | |
![]() | Apbur, nej men det är fel. Du kan inte koka ner ett ickeproblem till en gradskala över hur god gärningen eller ickegärningen är. Det har inget med godhet eller egoism att göra. | |
| le-lou | 2011-04-19 01:10 | |
![]() | javisst. jag menar bara att det handlar inte om för/emot så att man kan kategoriskt bara kan säga att någon är oansvarig för att denne har barn i samma miljö där det dricks alkohol. Det blir ju helt galet. Allt handlar om vilka det är- var - mängden alkohol. Jag ska ta med dottern tex på fest till valborg. Helstekt lamm ute i trädgården, och öl eller vin till maten. Stort partaj med mycket folk och barn. Jag känner människorna som är med där och jag vet hur det dricks - det dricks med måtta. Precis som jag inte har problem med att min vuxna kompis kan vara barnvakt åt henne och kolla på en film med ett glas rött till. Jag kommer däremot inte ta med henne till en av våra vänners inflyttningsfest eftersom att jag vet att det finns folk där som inte dricker - de super sig helt redlösa. Det är en klassisk suparfest och går inte ens att jämföra med det jag skrev ovan. Vill man vara spiknykter med sina barn så fine, det går fint det med. Jag är nykter jämt och klagar inte, men jag gillar inte att folk kastar ur sig okvädesord bara för att andra inte lever likadant. Du apbur - du skriver gärna om ordet egoism, du syftar på något dåligt? Egoister är per automatik sämre föräldrar för att de under några timmar en kväll tar en öl eller två och riskerar att skada sina barn? Får man sminka sig som förälder eller är det egoistiskt också eftersom man lägger 2o minuter på något för en själv, när man kunde ha lekt med barnet istället? Ge dig med det där. Du skriver för att provocera enbart och det är synd om du lyckas (igen). | |
| le-lou | 2011-04-19 01:15 | |
![]() | apbur, vill du inte att folk ska försvara sig? du försvarar ju dig när du skriver. hur det nu kan komma sig att folk gör så mycket fel när du gör allt rätt? förstår inte vad det är du vill. Kasta ur dig provokationer och sen gnälla över att folk blir kränkta och skriver tillbaka? Du är det klassiska exemplet på när jag vill säga: återkom tillbaka till debatten när du själv blivit förälder, jag kan i det närmaste garantera dig att dina snäva ramar för vad som är egoistiskt och oansvarig som förälder kommer att ha blivit ofantligt mycket vidare. Och det är riktigt skönt, tro mig. | |
| Gautama | 2011-04-19 01:18 | |
![]() | Word på båda le-lous inlägg! | |
| apbur | 2011-04-19 01:21 | |
![]() | le-lou, en sak som är säker är att det är en mer egoistisk handling att sminka sig i 20 minuter istället för att leka med sitt barn. Måns, vad är ickeproblemet? Att dricka sig berusad inför sina barn? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:22 | |
![]() | haha ^^ Relativt meningslöst att säga emot faktiskt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:24 | |
![]() | Gulp. Skulle inte låta mina barn se ett helstekt lamm. | |
| apbur | 2011-04-19 01:24 | |
![]() | Man är inte per automatik en sämre förälder för att man är egoistisk. Man är däremot mer egoistisk än någon som inte är egoistisk. Sen tror jag att egoistiska människor generellt sett är sämre föräldrar än icke-egoister. | |
| Måns_E | 2011-04-19 01:24 | |
![]() | Ickeproblemet är att dricka alkohol framför sina barn ja. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:25 | |
![]() | Jag tror inte barn skadas av att se glimtar av en porrfilm men jag anser att det är ett vuxennöje och att man därför får göra en övervägning om det är bra att lägga filmen framme eller gömma den. | |
| le-lou | 2011-04-19 01:27 | |
![]() | det intressanta är inte handlingen , apbur. Att föda barn, sätta barn till livet är ju egoismens krona för övrigt. Hur bra det nu är i det stora hela, men vi vill ha, och då skaffar vi. Det intressanta är konsekvenserna utav av en handling. Om du inte har något annat än IOGTS foldrar att kasta upp på bordet, så skulle jag försöka ta lärdom också av vad flera här i tråden vittnar om - dvs att de inte såg det som speciellt obehagligt när det dracks omkring dem som barn. Att barn till alkoholister inte känner samma sak, är väl självklart. Men handlar tråden verkligen om alkoholister och barn? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:27 | |
![]() | "Ickeproblemet är att dricka alkohol framför sina barn ja." Du har ju själv sagt att barn inte ska se sina föräldrar fulla (vilket jag inte tycker behöver vara farligt om de sker en gång eller föräldern är alkis). Sen har du sagt att folk klarar av att dricka måttligt. Måttligt enligt vem blir ju frågan. | |
| Måns_E | 2011-04-19 01:29 | |
![]() | Jag tror inte heller att barn tar skada av det, när de har kommit till puberteten så letar de ju rent av själva upp porren. Vad nu det har med saken att göra. | |
| le-lou | 2011-04-19 01:30 | |
![]() | "Sen tror jag att egoistiska människor generellt sett är sämre föräldrar än icke-egoister." och jag tror snarare tvärtom. Även här kan man försöka lägga in en nyansering i begreppet känns det som. Jag tänker på främst att många egoistiska handlingar ofta ger en person välmående, och det gynnar def. också barnet. Jag hade problem med långvarig mammaledighet och blev deppig till slut. Tog tag det och det och drog och målade 2 dagar i veckan, ett egotänk ja men det hjälpte mig att må bra igen. | |
| Måns_E | 2011-04-19 01:32 | |
![]() | Larvbrud, ja det har jag sagt jag ser ingen motsättning i mina resonemang. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 01:32 | |
![]() | Måns_E: Att man själv gömmer sitt vuxennöje eftersom det är lite egoistiskt att låta en femåring titta på porr istället för bollibompa. | |
| apbur | 2011-04-19 01:33 | |
![]() | Ok, Måns. Det du egentligen säger är att du anser att mitt påstående om att det är sämre att dricka framför sina barn än att avstå är felaktigt eftersom att dricka framför sina barn inte är något problem. Fram till att det enligt din godtyckliga mening är ett problem. Då är det dumt att dricka framför sina barn. Vi kommer nog inte så mycket längre där. | |
| Måns_E | 2011-04-19 01:33 | |
![]() | Nej precis Apbur, jag har ju rätt så vi kommer inte längre. | |