Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bortsch2012-02-04 11:00
Antal inlägg: 19

Ursäkta hårda ord, men måste vara uppriktig: Det här duger inte!

Vad tillför app:en som Wordfeud inte redan har? Rating? Den enda spelare jag har mött som har kunnat spela färdigt ett parti inom åtminstone två dygn är Radagast. Nu har jag fyra spel aktiva, där tre av motståndarna väntar minst ett dygn mellan speltillfällena. Och avslutar jag spelet tappar jag 100-150 p i rating. Nej, ni har tappat identiteten i den här app:en och kikat för mycket på vad som gjort Wf framgångsrikt. Tyvärr räcker det inte att göra en app som är aningen bättre, för det här handlar om Path Dependence, dvs Wf har redan passerat den kritiska massa användare som gör att alla nya spelare hakar på Wf istället (eftersom alla deras kompisar redan har det). T o m jag som spelat Betapet sedan 2004 tvingas spela Wf för att det är det enda mina bekanta spelar. (Jämför det klassiska exemplet VHS vs Betamax, där det senare var ett bättre videosystem rent tekniskt men där VHS nådde den kritiska massan först).

Vad jag försöker säga är att ni (som utvecklar Betapet) måste tro på och hålla fast vid er EGEN idé! In med standardbrädet. Återinför spel med tidsbegränsning per drag som ett spelalternativ. (Och inför även möjligheten att spela utan rating). Annars tror jag ni hamnar i Wf:s kölvatten som enbart en blek kopia. Sorry, ni har alltid gjort ett FANTASTISKT jobb. Men den här gången är jag rädd för att ni satsar fel.

Tekniskt har ni gjort ett kanonjobb, grafiskt tilltalande och allting. En stor eloge för det. Men ni är lik förbannat tvåa med just det här konceptet :/

Guldplate2012-02-04 12:13
Antal inlägg: 1212

Bortsch:
Rent spontant så tänker jag bara att allt kanske inte handlar om att bli nummer ett. Det kan helt enkelt bara handla om att ge en större service till sina vanliga medlemmar, som om jag inte minns fel från någon annan forumstråd ökat i antal pga wordfeud.

Annars kan jag hålla med om att det kan vara en idé att införa alternativet att köra utan rating. Då kan man både tipsa vänner om appen och börja spela mot dessa utan att riskera ratingpoäng. Tar ju ett tag innan folk nått sin rätta nivå.

Sen är det väl tekniska problem med att köra tidsbegränsat men det hade varit ett välkomnande inslag att kunna begränsa matchtiden till åtminstone en dag. Bland annat för att obegränsad tid leder till att turen med bokstäverna avgör matchen ökar och sen blir jag personligen även en sämre spelare när matchen hållit på i några dagar. Fokusen och intresset försvinner med tiden.

Annars har jag nästintill helt lämnat wf till betapets fördel. Det är bara mot iphone-motståndarna som ännu behålller wf. =)

snabbsång - Ej medlem längre2012-02-04 12:14
Antal inlägg: 1

1)
Jag tycker det är mycket beklagligt att man väljer att fjärma sig från det som de flesta känner som klassiskt Scrabble. För många är det den enda riktiga formen av Scrabble - inte "hardcore". "Hardcore" skulle i sammanhanget snarare vara att laborera med diverse oortodoxa avarter av bräden likt de vi ser nu.
Jag förstår att det finns ett vinstintresse, men det känns oerhört sorgligt att det som skulle kunna bli en riktig Scrabblevår inte riktigt kommer att ta fart på samma sätt, när man inte kan spela reguljärt Scrabble.
Special är väl mer likt Wordfeud och erbjuder tydligare möjlighet till "brakdrag". Särdeles poänggivande drag som inte kräver vare sig särskild svåra passningsmöjligheter och/eller ordlängd. Förmodligen är det en del av lockelsen. För många är det precis tvärtom.
Slumpat är ju oerhört populärt här. Men att bara ha dessa "lukrativa" spelformer som om grundScrabble finge stryka på foten därför känns som en trist kompromiss.

2)
Särskilt besynnerligt ter det sig för mig att med sådana bräden erbjuda obegränsat antal omförsök vid dragogiltighet under praktiskt taget obegränsad dragtid.
Spelaren behöver ju "bara" (ur ordkunskapssynpunkt) vid ett bra läge centrera sitt drag kring att inkludera en honnör samt utgå från att ordet måste vara av en viss längd, kanske med en viss bokstav på en viss plats, och oändligen testa bokstavskombinationer av denna ordlängd tills något funkar.
För mig är inte det en hörnsten eller ens en byggsten i spelets idé.

Skjutarn2012-02-04 12:48
Antal inlägg: 5

Vilket antiklimax! Här har man länge väntat på betapets app med förhoppningen att få spela ett så scrabble-likt spel som möjligt. Men vad händer, man tar bort den klassiska scrabbleplanen!! Besvikelsen är total! Vad är anledningen?

tilduskan - Ej medlem längre2012-02-04 14:13
Antal inlägg: 1208

jag har alltid varit betapetfan framför andra men jag håller med. Härma inte WF för mycket. håll er till standardplanen. Det scrabblespelare spelar är scrabble inte något annat och det är för att ni har scrabble som de hänger här. Det är scrabble som älskas inte namnet betapet. Wf är en fluga som fick mycket god kritik eftersom de faktiskt lyssnade på spelarna i forum på facebook och annat. Om ni också försöker er på någon ny spelplan så lockar ni inga nya för de har wf redan lockat till sig. Håller ni er däremot till Scrabble så kommer de som är trogna just Scrabble kanske faktiskt att lockas spela på er app.

Radagast2012-02-04 14:42
Antal inlägg: 782

Bugrapport: Om man under Topplistor väljer "Betapet i mobilen" så får man ett 404.

odin1999 - Ej medlem längre2012-02-04 15:27
Antal inlägg: 6

Tilduskan, senaste jag kollade lyssnade vi på våra spelare. Därav denna tråd. Så förstår inte kommentaren, menar du att wf skulle lyssna mer på sina spelare?

Det finns en anledning till att vi har annorlunda spelplan, från Scrabble, och den får ni räkna ut själva. Varför tror ni WF har annorlunda?

Sen delar jag inte er negativa uppfattning att vi inte har något nytt och att vi inte kan locka några nya spelare. Vi inser också att vi arbetar i uppförsbacke men jag tror att det finns plats för fler alternativ.

Alla härmar alla men inför förbättringar. Det kallas utveckling och konkurrens är bra.

odin1999 - Ej medlem längre2012-02-04 15:31

Snabbsång, vissa tycker si andra så. Vi inför det vi tror de flesta gillar. Men vi ändrar oss om vi tror att majoriteten vill ha något annat. Man måste tänka på att appen spelas på en telefon och inte framför dator eller riktigt bräde.

Bortsch2012-02-04 15:46
Antal inlägg: 19

Guldplate, det handlar inte om att vara nummer ett eller nummer två. Det handlar om att finnas till alls. Betamax försvann ju i princip helt.

Min huvudpoäng är att Betapet-app:en måste bli tydligare differentierad från Wf så att man inte konkurrerar om exakt samma användare. Eller åtminstone utökar målgruppen. Och vad är väl då en tydligare differentiering än att man håller fast vid sitt grundkoncept: Scrabble-spelplan, bättre möjlighet att välja/neka motståndare, rating (inkl. möjlighet välja bort rating), tidsbegränsade drag så att ett spel hinner avslutas inom ett rimligt tidsspann, m.m. Här har man redan en stor, nöjd användarmassa från datorvarianten av Betapet, så konceptet är redan beprövat och accepterat. Jag begriper inte varför man plötsligt ska släppa de delarna.

Om jag ska kunna övertyga mina Wf-vänner om att testa Betapet också/istället så måste jag kunna peka på något som gör Betapet-app:en bättre eller på spännande funktioner som Wf inte har. Tyvärr saknar jag de argumenten i dagsläget, och det är för j-a tråkigt! Och som jag tror: direkt avgörande för Betapet-app:ens ev. framgång.

Alla ungdomar vet vad Wordfeud är. Knappt en käft har hört talas om Betapet. Så varför skulle de ens vilja testa att byta? Personligen tror jag att just ett snabbare avslutat spel skulle vara det som lockar mest.

odin1999 - Ej medlem längre2012-02-04 15:53

Riktig Scrabbleplan drar inte många fler personer. Vi har dessutom redan provat det konceptet i en app.

tilduskan - Ej medlem längre2012-02-04 15:54
Antal inlägg: 1208

odin om jag svarade på dina frågor här i forum är risken rätt stor för banning eller att svaren tas bort. Sen kanske det är så att ni lyssnar på det ni vill lyssna på och att du kanske inte är alla i detta fall. själv har jag inten större lust att gå in i diskussion på detaljer det är därför jag hållt mig från forum rätt länge. min åsikt har redan sagts och jag anser det oklokt att förklara detaljer då jag som sagt älskar att spela scrabble inte att småbråka om foruminlägg. och det är scrabble jag vill ha på mobilen inte ännu fler nya ordspel. Det är som om orginalet glöms bort och det är tråkigt.

monk - Administratör2012-02-04 15:55
Antal inlägg: 2379

Medan WF är på engelska och riktar sig mot en mängd länder är Betapet-appen mer anpassad mot Sverige. Att exempelvis att kunna söka motspelare utefter en viss bostadsort, eller visa topplistor om vem som är högst rankad i respektive kommun är något som vi tror att många tycker är kul..

Vilket guldplate skrev är vårt mål inte att bli störst utan att ge våra medlemmar en extra service. Precis som det finns ett stort antal poker- och bingo-appar så finns det säkerligen plats för flera ordspels-appar.

odin1999 - Ej medlem längre2012-02-04 15:59

Tilduskan, ditt inlägg är inte ens värt att bemöta när du inleder det som du gör. Om du inte har något mer konstruktivt att tillägga så ber jag dig att inte göra fler inlägg i denna tråd då den inte är till för att diskutera dina åsikter om forummoderering.

Verbum Lupus2012-02-04 16:03
Antal inlägg: 36

Det låter i tråden som att Betapet _inte_ kommer att ha en mobil spelplan som exakt motsvarar den klassiska Scrabble-planen?

Anledningen är höljd i dunkel åtminstone för mig eftersom jag inte räknat ut den själv men har admins nu bestämt att det är en väg som man inte tänker vandra så är det bara att acceptera faktum. Därmed fortsätter jag med Wf vid de tillfällen jag känner för att slöspela några drag på ett scrabbleliknandne ordspel på mobilen, f ö det enda som funkar på just min mobil.

För mig hade det känts intressant att ladda ner appen bara om den klassiska spelplanen hade funnits med som ett av spelalternativen.

Beklagar men lycka till med appen ändå! Själv håller jag mig till Betapet på datorn, åtminstone så länge man kan spela klassisk Scrabble. :)

monk - Administratör2012-02-04 16:13
Antal inlägg: 2379

Vi är medvetna om att det finns många spelare som föredrar original-brädet, men faktum är att de allra flesta inte bryr sig så mycket om spelplanens utformning eller ens förstår skillnaderna mellan Alfapet och Scrabble. WF är ett ganska bra och tydligt bevis på detta.

När vi införde slumpat bräde för några år sedan var det många som beklagade sig, samma sak när böjningslistan infördes. Men idag är det just kombinationen av slumpat bräde med böjningslistan som står för 90% av alla spel.

Jöhnk2012-02-04 16:53
Antal inlägg: 181

Det är stor skillnad på att tillföra mot för att ta bort monk...

odin1999 - Ej medlem längre2012-02-04 17:00

Jag tror vi diskuterat spelbrädet tillräckligt? Vi vet vissas åsikter men vi kommer tyvärr inte ändra det, dvs diskussionen går i cirklar.. Vi tycker dock det är trist att vi inte kan uppfylla era önskemål, för tro mig, det hade vi gärna gjort om vi kunde.

Lill-IT2012-02-04 17:31
Antal inlägg: 31605

Idag fungerar det både att göra inlägg från mobilbeta och från internet i mobilen. :-)

Loozer2012-02-04 17:39
Antal inlägg: 556

hur stor procent av spelen på beta är av bräde special då?

Jöhnk2012-02-04 18:01
Antal inlägg: 181

"Jag tror vi diskuterat spelbrädet tillräckligt?"
Nej, ni har bestämt att standard inte ska finnas. Punkt. Det är ingen diskussion vad jag kan se?
Jag är, tyvärr, helt övertygad om att ni inte kommer att locka någon från Wf genom att, i princip, köra samma race.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?