Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 12 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2012-09-20 21:57 | |
![]() | Öh, jo fördomar och stela värderingar kan mycket väl vara skadliga. Varför diskuterar du inte själv i sak istället för att klanka ner på folk som gör det och tycka synd om corlini Sylvia? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-20 22:02 | |
![]() | Därför att sakfrågan hamnar i bakgrunden när ni i masspsykos läser corlinis inlägg som fan läser bibeln. Sånt gillar jag inte. Jag tycker inte synd om corlini, hon har mer stake än de flesta av oss. | |
Måns_E | 2012-09-20 22:06 | |
![]() | Jaa du, vem var det som ö h t kom in på könsroller och hur en "riktig" man och en "riktig" kvinna skall vara? Läser du inläggen selektivt Sylvia? | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-09-20 23:30 | |
![]() | Jag är bara orolig att ttiittii verkar ha så mycket jobb att göra när hon är hemma, helt oavlönat. Hon kämpar på och ska ha en eloge för det! Men visst är det synd att någon annan säkert hade gjort jobbet bättre, mot pensionsgrundande lön dessutom. | |
Gautama | 2012-09-21 00:02 | |
![]() | Jag antar att ttiittii och corlini inte tycker det är ok att bögar å flator skaffar barn? Hur går det då med mjuka, varma omhändertagande mamma å råbarkade bilmekanikern till pappa? | |
corlini | 2012-09-21 07:33 | |
![]() | slånbär, du tycker det är skrämmande att "överhuvudtaget tänka så om sina barns val..." ?? jag tror du ljuger lite för dig själv nu. visst har väl alla föräldrar en önskan och ett hopp kring sina barns framtid och då även en vision om hur de hoppas att barnens liv skall bli? mycket av dessa "drömmar" uttalas aldrig i direkta ord till barnen och många många gånger slår de heller inte in i verkligheten. är det inte så? men föräldrar älskar ändå, respekterar ändå, finns där ändå eller hur? vilket bevisar att vi människor hoppas saker men finner oss i det som sker eftersom vi respekterar andras och våra barns val, det gör oss inte skrämmande att vi hade en vision. det som skrämmer dig är att en mor vågade sätta ord på sina tankar. Gautama, det där är en känslig fråga eftersom det är enda kategorin föräldrar som samhället sjukt nog för debatt kring föräldraskap om. alla andra får skaffa barn hur de vill med vem de vill. jag tycker inte den sexuella läggningen har med föräldraskapet att göra och sätter många tusenlappar på att det finns väldigt fina homopar som är betydligt bättre föräldrar än många andra. sen finns det andra aspekter att väga in och det är tex förmedlandet av kvinnligt-manligt-föräldr aroller osv. behovet av en kvinnlig gestalt (resp manlig) och omgivningens misstänksamhet, risker för utanförskap, mobbing osv. som sagt en känslig fråga jag idag inte kan ge ett ärligt svar på eftersom hjärtat och förnuftet inte är överens. någon påpekade mina arbetstider. bla gällande att då inte vara hemmafru utan karriärkvinna, någon ang förummelsen att barnen blir själva? JA jag jobbar mycket, ja jag är hemma, ja barnen är hemma, ja jag reser mycket och då är barnen med eller hemma med pappa eftersom han jobbar hemma om jag reser i mitt jobb. vi har ju djur vilket gör att vi ytterst sällan är iväg ihop. djur finns inte bara mellan 7-16 vardagar varför det blir luckor att som nu tex sitta och ta en kopp kaffe och betapetta med er :) | |
corlini | 2012-09-21 07:44 | |
![]() | Limpan, jag har aldrig sagt att jag ser ner på dem som jobbar 7-17. det jag sade var att jag tvcker inte de äger rätten att beklaga sig över att de jobbar så mycket och hårt och att jag ifrågasätter arbetsmoralen, driften, envisheten och viljan och att jag ibland kallat det lat och "halvtid" och det för mig är halvtid med dessa 40 timmars veckor. vad ger det för signal till barnen ang arbetsmoral att komma hem efter några timmar och pusta, klaga, vara heeeeelt slut osv när det fortfarande är eftermiddag och skolan slutade för bara 2 timmar sedan? det har vi inte diskuterat ännu :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-21 07:53 | |
![]() | Gautama,Bögar och flator vet inte du vad jag tycker om dom?Har jag inte varit tydlig nog?Nu kommer hat pm hagla för detta inlägg men ok,Jag har ingenting imot Bögar eller flator och har aldrig haft och kommer aldrig ha,Jo ett problem har jag,och det är att mina barn har lite bögfobi,jag växte upp i Stockholm och där var många Homosexuella,Det har alltid bara funnits och varit en natulig del i sammhället,eftersom det inte är lika naturligt här så har det inte blivit så för mina barn,det sörjer jag lite, jag har aldrig skrivit att kvinnor INTE ska stå på huvudet i en bilmotor,jag skriver att jag inte gör det och det är skillnad,jag tycker att bögar och flator ska skaffa barn om dom vill,därimot vet jag inte om jag tycker att bögar och flator ska adoptera,och om jag nu inte vill att dom ska adoptera så beror det inte på deras sexuella läggning,utan på att barn som blir adopterade är det oftare problem omkring,och att ha bögar eller flator till adoptivföräldrar kan bli ennu ett problem för barnen,I min tro älskar Gud alla människor för Gud är inte sexuell läggning ett problem ,det är för människor som sexuell läggning är ett problem,jag har en provokativ tröja med texten Gud älskar Bögar mest! | |
limpan__2 | 2012-09-21 08:50 | |
![]() | "att beklaga sig över att de jobbar så mycket och hårt och att jag ifrågasätter arbetsmoralen, driften, envisheten och viljan och att jag ibland kallat det lat och "halvtid" och det för mig är halvtid med dessa 40 timmars veckor." Det är att se ner på dem som jobbar under alla sina timmar och inte som du kan ta en paus när du känner för att skriva ett inlägg på valfritt nätforum. Men att du inte förstår hur vanliga människor lever sina liv var ingen överraskning. För övrigt undrar jag om du inte tycker din man är patetisk som tar han om barnen medan du åker iväg med jobbet? Just sådan män som tar ansvar för familjen medan kvinnan jobbar har ju varit paria i en rad av dina inlägg? Eller är det återigen en logisk lucka à la corlini du presterat? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-21 08:57 | |
![]() | och vad har du fått ifrån att Corlini inte vet hur "vanliga" människor lever sina liv?det | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-09-21 09:12 | |
![]() | Ts har i alla fall klart uttryckt att hon tycker att män kan ta hand om barn lika bra som kvinnor bortsett från när det gäller amningen. Det är lite som att Corlini och Titti har "kidnappat" ts: tråd. Många utvikningar från ämnet och fokus på hur förträffliga de själva är och hur dåliga andra är. Kryddat med fördomar, trångsynthet, logiska kullerbyttor och feltolkningar av begrepp och ord. Ska denna tråd ligga kvar i seriöst kan man undra. | |
slånbär | 2012-09-21 09:32 | |
![]() | Corlini-Jag har svårt att tro att dina barn inte är medvetna om ditt sätt att se på omgivningen och att dina åsikter kring just detta ämne hålls hemligt. Dom är nog väldigt medvetna om förväntningarna du har på deras ev val och barn är väldigt duktiga på att tolka sina föräldrar överlag. Om man då är så övertygad i en sådan fråga så speglar det naturligtvis sig ofta även i barnens egna åsikter och många gånger så tänker dom i samma banor även om en och annan gör helt tvärtom. Men just dessa barn som då väljer att göra tvärtom är i princip alltid medvetna om att deras val är just tvärtemot och hur mycket man än vill dölja sina känslor inför barnen så är dom oftast mycket medvetna om detta. Och om man lyssnar till personer som har gått sin egen väg så är en gemensam nämnare väldigt ofta att dom har mått väldigt dåligt av just bristen på förståelse och faktiskt även känt sig ganska oälskade av sina föräldrar. Det är min uppgift som förälder att faktiskt försöka se till att oavsett vilka åsikter jag själv har kring div frågor göra fullständigt klart för mina barn att dom har rätt till sina egna åsikter och sina egna val oavsett vad jag som förälder anser om detta. Just där tycker jag att du Corlini faktiskt brister när du gör dina uttalanden. Huruvida du är så kategorisk på riktigt vet jag ju inte och du kanske klarar av bra att inte visa alltför tydligt för dina barn hur du känner och då är det ju jättebra. | |
Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-21 10:51 | |
![]() | +1 | |
blue_moon | 2012-09-21 12:31 | |
![]() | corlini 2012-09-21 07:44 "... jag har aldrig sagt att jag ser ner på dem som jobbar 7-17. det jag sade var att jag tvcker inte de äger rätten att beklaga sig över att de jobbar så mycket och hårt och att jag ifrågasätter arbetsmoralen, driften, envisheten och viljan och att jag ibland kallat det lat och "halvtid" och det för mig är halvtid med dessa 40 timmars veckor." Är det inte en väsentlig skillnad mellan att vara anställd och att driva eget framgångsrikt företag? Motivationen att jobba blir så mycket starkare när man själv fattar alla beslut och kan påverka sin arbetssituation. För en driftig egenföretagare kan nog 40 timmars arbetsvecka kännas som halvtid, men för en anställd i produktionen som jobbar under tidspress och med föga att säga till om, är det mer än tillräckligt. Maktlöshet och stress tröttar! | |
Gautama | 2012-09-21 13:02 | |
![]() | Okej, om jag förstår corlini rätt så är en 40-timmars vecka en halvtid i hennes värld och man har ingen rätt att vara trött och känna sig utarbetad? Jag förutsätter att du jobbar ca 80 timmar i veckan då eftersom du jobbar heltid har jag läst mig till. Hur hinner du då vara denna omsorgsfulla mamma som hinner med dina barn också? Har ditt dygn mer än 24 timmar som vi andra dödliga får hålla till godo med? Hela resonemanget haltar kan jag tycka. Jag tycker att både du och ttiittii ser ner på en hel massa andra föräldrar här i samhället, de som är ensamstående t.ex. De är ju tvungna att lämna sina barn på förskola när de inte har en man som försörjer dem. Och vad du än säger så kan ju inte homosexuella få den klassiska könsrollerna i hemmet som ni eftersträvar och ser som så viktiga för ett barns uppfostran. Så en hel drös av ungar som inte växer upp som ni förespråkar är helt förlorade enligt ert sätt att tänka. Jag har inga problem med att respektera hemmafruar, man väljer det sätt som passar än själv om möjligheten finns. För ni förstår säkert att det för de flesta är helt omöjligt i dagens läge att leva på en lön. Men jag tycker att ni slår ner på väldigt många människor som lever annorlunda än ni gör, och det är jävligt sorgligt. | |
Porla - Ej medlem längre | 2012-09-21 13:36 | |
![]() | Håller med Gautama. Vill också tilläggaa att så länge man kan bestämma själv och allt fungerar efter dessa riktlinjer är det ju lätt att säga att man har den bästa lösningen. Men om tex barnet mår dåligt av att vara på dagis eller tvärtom att barnet kanske skulle må bra av att vara bland andra barn. Då kanske man kommer till en punkt där man måste prioritera vad som är viktigt. Sitt eget välbefinnande eller barnets. | |
slånbär | 2012-09-21 15:52 | |
![]() | Håller med Gautama fullt ut. Jag har påpekat samma sak i tråd efter tråd och frågat och ifrågasatt utan att direkt få några begripliga svar. Skulle vara intressant att få Corlinis syn på hur homosexuella ska göra med det här med kvinnligt och manligt och barn , hem,arbete försörjningsansvar och allt som hör till. Ttiitii har redan gett ett svar vilket jag tackar för. | |
Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-21 15:56 | |
![]() | Jag försökte ställa samma fråga för ett par sidor sedan. | |
Triss - Ej medlem längre | 2012-09-21 16:11 | |
![]() | För mej verkar det konstigt att män inte skulle kunna ta hand om spädbarn. I familjer där mamman avlider vid förlossningen tar ju pappan hand om barnet. Det är bra att ha en anknytning till någon, strunt samma om det är en man eller en kvinna. Jag ska snart få en hemmaman och det ska bli helt underbart! | |
hemmafrau | 2012-09-21 16:59 | |
![]() | Härligt Triss! :) | |