Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:22 | |
![]() | Sote, Har jag sagt nåt annat? Guds ord är mitt bröd. | |
| Sote | 2013-08-19 21:30 | |
![]() | Tja, du har ju inte vågat svara rakt på den frågan tidigare i tråden i alla fall. Undanflykter om att Gud älskar alla och sånt har det ju varit mest hela tiden. Så då kanske du kan ge lite rakare svar nu då. Skippa bibelcitaten och sbåbara bara rakt av Ja eller nej. Abort, synd? Skilsmässa, synd? Sex före äktenskapet, synd? Evolutionen, villfarelse? Kvinnliga präster, ok? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:40 | |
![]() | Sote, det är ingen undanflykt att Gud älskar alla :) Oj nu kom det massor med frågor på en gång :)) . Jag skulle råda dig att läsa Romarbrevet, apostlagärningarna och efesierbrevet! Jag skriver bara det jag känner att jag är manad att skriva. Speciellt om skilsmässa, sex står det om i romarbrevet. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 21:41 | |
![]() | Det orkar ni väl, att ta fram bibeln och läsa lite själv också :) God natt på er. | |
| Gunilla _ | 2013-08-19 21:42 | |
![]() | ordminna; "Det orkar ni väl, att ta fram bibeln och läsa lite själv också :)" - frågan är bara varför..? | |
| dinodog | 2013-08-19 22:32 | |
![]() | Nej jag äger ingen bibel. Även om jag ägde en så skulle inte den få låta styra mitt liv. Om vi drar det hela till sin spets, tänk om det skulle stå i bibeln att mannen äger rätt att aga sin hustru eller att kvinnan bör tiga Skulle det vara helt i sin ordning bara för att det står i bibeln? | |
| Sote | 2013-08-19 22:38 | |
![]() | Ordminna. Enkla frågor , bara att svara ja eller nej. Det kan väl ändå inte vara svårt för dig som har facit i din bok. Frågan är väl hur du väljer att tolka det och om du törs stå för det fullt ut. Det är ju lite obekvämt och omodernt att vara kristen och mot homosexualitet idag när man faktiskt kan vigas i kyrkan oavsett kön. Anser du då att ditt sätt att tolka bibeln står över svenska kyrkans? Kommer du lättare in i himmlen än en homosexuell, frånskild kvinnlig präst tro? | |
| Sote | 2013-08-19 22:39 | |
![]() | Dinodog- ja tänk om det stog så.....för detgör det väl ändå inte? Eller? Va , va, GÖR det??? | |
| dinodog | 2013-08-19 23:09 | |
![]() | Sote det vet jag inte om det gör. Och jag påstod inte det heller. Löjligt utfall av dig. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-19 23:35 | |
![]() | Jag tror att Sote håller med dig fullt ut där Dinodog. För uppenbarligen står det faktiskt så i Bibeln... | |
| Måns_E | 2013-08-19 23:51 | |
![]() | Jo då, det står ganska mycket i bibeln som man har rationaliserat bort, och även Ordminna har gjort det tidigare i tråden. Jag tycker som sagt att det är konstigt att man kan tro på både bibeln, evolutionen och big bang. För det går ju verkligen inte ihop. Jag tycker i o f s även att det är konstigt att man kan förneka exempelvis evolutionen. Det tyder ju mest på att man faktiskt inte har satt sig in i vad det handlar om, eller är övertygad om att vääääldigt många forskare ljuger och har byggt upp någon slags konspiration. | |
| Struger | 2013-08-19 23:58 | |
![]() | Bra sagt Måns! Att leva i dessa religiösa föreställningar kräver stora skygglappar.... | |
| Kuralo | 2013-08-19 23:59 | |
![]() | Det är ju inte en fråga om att lättare komma in i himlen, att inte våga säga eller stå för saker. Alla kristna står upp för sina värderingar. Oavsett om det är obekvämt eller inte det faktum att kyrkan idag viger människor sv. Samma kön, så tror och tycker vi ju det som vi anser sanning i Bibeln. Vi accepterar inte eller sällan abort även om det inte "ligger i tiden". Därför att vi valt och tror på Guds ord, det finns ingen feghet eller försök till att slingra sig ur frågor för det. Ordminna har svarat er flera gånger, på sitt sätt, men ni verkar ha svårt att acceptera hennes sätt att besvara. | |
| Sote | 2013-08-20 00:07 | |
![]() | Dinodog. Löjligt utfall?? Ja du det är svårt att få fram ironi när man skriver men Loco fattade i alla fall. | |
| Kuralo | 2013-08-20 00:07 | |
![]() | Måns: Nej ingen tror säkert inte att vetenskapsmän och andra forskare konspirerar. Det är bara det att det är likadant med det som det är med kristendomen för er ateister - vi tror helt enkelt inte att det är sanning! Och de har inte lyckats överbevisa oss att skapelsen inte ser ut på det sätt vi valt att tro. Men på en punkt skiljer vi oss stort ifrån er, vi tycker ingenting om er "tro" medans ni (öppet) menar att bi är dumma i huvet . Synd. | |
| Sote | 2013-08-20 00:14 | |
![]() | Kuralo- men självklart handlar det om att ni slingrar er och väljer att tolka det som passar bäst. Om det står i bibeln, Guds ord, att homosexualitet är en synd då går det ju inte ihop med en modern syn på detta. Det finns många kristna som är pro abort och inte har några problem med sex före ältenskapet eller skilsmässor, ändå är det fel enligt bibeln. Det går inte ihop. Ordminna har INTE svarat på frågorna med sina egna ord. Faktiskt inte ens med enkla ja eller nej. Att komma med bibelcitat är inte svar , det är klipp och klistra. Det är att slinga sig. Dettycks helt enkelt vara för svårt att bara våga stå för åsikterna rakt av. Man kan helt enkelt inte säga en sak samtidigt som man säger motsatsen med ett bibelcitat. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-20 00:15 | |
![]() | Dino,det finns Bibel app i alla telefoner.bibeln styr inte någons liv,att vara kristen =frihet | |
| Måns_E | 2013-08-20 00:15 | |
![]() | Kuralo, det är skillnad mellan att tro och att veta. Just därför så är exempelvis parallellen till evolutionen intressant. Om man bara sätter sig in i vad det handlar om så begriper man. Eller också så måste man tro att det är en konspiration. Jag tror absolut inte att kristna är "dumma i huvudet", men jag har svårt att begripa hur man kan få ihop det vi faktiskt vet idag med bibeln. Det håller liksom inte. | |
| Sote | 2013-08-20 00:19 | |
![]() | Kuralo- vi kanske tycker att ni är dumma i huvudet( obs dina egna ord) men ni tror ju att vi är fördömda. Vilket är värst att tro om sina medmänniskor. Att dom är korkade eller dömda till evigt straff? Fast själv väljer jag lätt att riskera att bli fördömd efter döden framför att leva i dumhet hela livet. | |
| stuvelsberg | 2013-08-20 06:00 | |
![]() | Att vara religiös innebär att vara oförnuftig och irrationell vilket är upp till var och en att tolka som man vill,liksom bibeln, fast det tror inte jag att man gör, alla troende är förenliga med budskapet, dom vågar bara inte säga det,driven av rädsla, rädd för livet, rädd för döden. Alla dom faktafel som finns i bibeln bortser man från eller påstår ska ses som metaforer, vilket naturligtvis inte förklara nåt utan precis tvärtom. Så låt oss hoppas att religionens roll blir på hobbynivå. Märkligt dock att religionen utgör detta gissel och elände för människor om betoning ska vara kärlek och godhet, men iofs inte för oss ateister som ser livet rationellt och förnuftigt. | |