Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2013-09-03 23:32
Antal inlägg: 11463

Att fatta att socker är gott men kan ge bilringar är inte detsamma som att ha fobi.

125478 - Ej medlem längre2013-09-03 23:35
Antal inlägg: 8332

Ja, vi har alla våra små egenheter. ;)

125478 - Ej medlem längre2013-09-03 23:40

Nej, men jag tycker att det är hysteriskt när man inte kan äta något med socker i alls, när det går till överdrift precis som jag skrev.

Och jag tycker att många som hoppar på varje ny metod som kommer (och tror att det är frälsningen varje gång!) saknar självinsikt. Möjligen har de guldfiskminne också.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-09-04 00:09
Antal inlägg: 1268

Om man inte ännu hittat till den diet som passar ens livsstil, varför inte testa sig fram tills man hittat rätt? Tror alla verkligen att det är frälsningen eller testar man bara av lite nyfikenhet?

Ja, dieter kommer och går – åtminstone i rampljuset, men de som tycker att dieten fungerar bra kommer att fortsätta med den. Nya dieter slår inte ut alla äldre. Således finns anhängare av pulver, Atkins, stenåldersdiet, raw, lchf osv. fortfarande kvar trots att 5:2 blivit så populärt. Och för varje person som mår bättre så är väl något vunnet?

125478 - Ej medlem längre2013-09-04 00:29

Nu tänkte jag främst på jojobantarna...

Vunnet, ja det är många som tjänar pengar på att ge ut böcker och liknande.

Resurrection - Ej medlem längre2013-09-04 01:08
Antal inlägg: 11463

Många som tjänar pengar - och hälsa - på att inte handla chips och läsk.

Gloria562013-09-04 06:50
Antal inlägg: 437

125478; Nu har du liknat oss vid dumma får och guldfiskar med liten hjärna. Måste kännas skönt för dej att vara så smart.
Men....... så är det ofta - att somliga behöver trampa på andra för att få känna sej på topp.

Resurrection; Det är inte bilringar - det är volanger :-)

kajix2013-09-04 07:03
Antal inlägg: 7767

och som representant för guldfiskarna vill jag meddela att mythbusters motbevisat att guldfiskar har guldfiskminne.

jag var på ett slags företagsevent igår. lunch kakbuffe och godisar ingick. och kaffe förstås.

jag skippade riset till fisken. lite extra sallad. en 70% chokladbit offrade jag mig till. åt en klick grädde vid fikat. den var tyvärr sockrad.

nåväl. det var inte jag som hade svårt att hålla mig vaken hela dagen i alla fall.

Gloria562013-09-04 07:54

Inte behöver vi överdriva kolhydratstoppet. Behövs kolhydrater för hjärnan. Själv har jag skippat potatis, ris, pasta, mjukt bröd (jo, jag vet att hårt bröd innehåller mer kolhydrater än mjukt ) och naturligtvis godis och kaffebröd. Unnar mej ett Kornmokex och en ruta 70% choklad till em.kaffet. Är mjölkallergisk så mycket av det feta försvinner naturligt ur kosten.
På helgen kan det bli något lite extra gott. Det är inte meningen att tillvaron ska vara torftig. Bättre att viktnedgången går sakta.

Bitte - Administratör2013-09-04 08:05
Antal inlägg: 24125

Dieter hit och dit håller faktiskt med om att den som skriver en bok om någon ny fantastisk diet tjänar pengar på den , frågan är ju har ens den personen levt som h*n lär. Vi har ju ett lysande exempel , en känd sångerska gör reklam för VV och om hur bra hon lyckats , men inte med dom utan med någon annan dyr diet och sedan blev hon reklamnamn.

Innan man börjar med någon som helst diet ska man kanske fundera över varför jag äter fel och där finns det lika många orsaker som överviktiga personer. Man kanske ska kolla med en läkare om det finns medicinska orsaker till övervikten.

Man ska ju också vara medveten om att även om man blir smal/ smalare så finns alla problem som man hade i livet innan kvar , för att gå ner i vikt med en diet löser inte dessa problem och att bli smal innebär INTE med automatik att man blir lycklig.

Sedan dömer jag inte någon efter utseende som vissa andra gör här , däremot kan jag inse att personligheten/er inte alltid är vacker.

Bitte

125478 - Ej medlem längre2013-09-04 08:24

+1 på Bittes inlägg.

Ja, du Gloria56 jag skojade till det lite med en liknelse med en fårskock om alla som hoppar på varje ny trendig diet - utan att reflektera vad de håller på med.

Borde man inte fråga sig själv efter ett antal år och ett antal "metoder", om det verkligen är lyckat att ständigt testa nya dieter?

Borde man inte försöka med att äta vanlig, hälsosam och varierad kost i mindre portioner och röra på sig betydligt mer än man gör?
Det kallar jag för en livsstil (som inte innehåller en massa förbud och pekpinnar) som håller i längden.

multiblue2013-09-04 08:54
Antal inlägg: 125

Om det nu är så, att man kanske har haft svårt att motionera under en tid ,pga utsliten höftled tex
Fått en ny höftled o har samlat på sig extrakilon.
Ja då hjälper det inte att man bara äter bra mat o motionerar.
5-2 dieten är kanske en bra metod för många...
Man kan behöva en rivstart,för att sedan fortsätta i nya spår...
Man ska inte vara så snabb att dömma ,det är det som är problemet !!
5-2 dieten är en metod av många dieter.
Passar inte alla ...men väl värd att testa !!
Passar perfekt för mig o min man.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-09-04 09:24
Antal inlägg: 1268

Vara smal och snygg nu > långsam viktnedgång med livsstil som håller i längden, för de flesta. Hence dieter.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-04 09:37
Antal inlägg: 37631

hade en granne som var kollosalt stor hon började banta varje måndag,hon lånade min hund och gick någon mil,sen föll det på tisdagen,hon gick alltid ut för hårt,och det föll varje tisdag,hon var höggravid det syntes inte för hon var så stor,det är flera år sedan och jag skulle tro att hon fortfarande börjar med någon diet på måndagar som faller på tisdagar.Och detta är ett problem för många att dom går ut för hårt stålsätter sig på söndagen och äter sin sista måltid bestående av allt onyttigt som finns,sen ska dom börja om på måndagen.detta är ett sjukt beteende,och det borde finnas livs coach tillgängliga för alla med den problematiken,utan att kränka och hoppa på någon så borde det vara ett mål för alla landsting och en vinstdrivande satsning för alla

Gloria562013-09-04 10:11

Bitte; Så sant det du skriver om att man inte per automatik blir lycklig av att banta sej smal. De flesta överviktiga behöver säkert terapi för att få hjälp att förändra sitt liv/beteende. Själv levde jag i ett destruktivt äktenskap som till stor del gjorde att jag åt fel men efter att ha skiljt mej så förändrade jag mitt ätbeteende.
Ofta äter vi på alla känslor - sorg, glädje, oro, stress.
Du nämner att döma efter utseende. Hur ofta jämställs inte snygg med att vara smal?!

vulcan2013-09-04 13:26
Antal inlägg: 7666

En parentes, men "känsloätande" som Gloria skriver om är förmodligen en delförklaring till att vissa lättare går upp i vikt än andra. Jag är själv lagd helt åt andra hållet: Mår jag dåligt så tappar jag aptiten mer eller mindre. Har säkert en hel del att göra med att magen är den kroppsdel oro mest sätter sig i hos mig (till skillnad från de som blir spända i nacke/axlar och liknande). I svårare fall är obehagskänslorna från magen helt enkelt så starka att det blir en plåga att äta. Genetiskt betingat i grunden förmodligen (min pappa tappade över 15kg vid skilsmässan från min mamma), men sannolikt kan det späs på genom att man "lär" sig tröstätande hemma av en eller båda föräldrarna ("Är du ledsen - här får du en chokladkaka!")

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-04 14:17
Antal inlägg: 37631

tråkigt vulkan,jag är likadan,mår jag dåligt dricker jag bara kaffe och dricker loka i flera dagar

Gloria562013-09-04 17:16

Vulcan; Visst är det så att många - kanske de flesta av oss överviktiga - har från småbarnsåren tröstats med godis och kakor

Själv har jag ärftliga betingelser från min mammas sida.
I min barndom fanns inte den upplysning som vi har idag om hjärta-kärl, cancer, högt blodtryck, diabetes mm.
Min mamma var en riktig matmamma som älskade att laga mat och baka.
Jag ser tyvärr att MÅNGA av dagens föräldrar göder sina barn och barnfetma har ökat explosionsartat. Plus allt stillasittande vid olika teknik.
Så synd om dessa barn som jag vet kommer att behandlas illa av omgivningen. Allt för att deras föräldrar inte begriper bättre.

MiaFredrika2013-09-04 17:35
Antal inlägg: 387

Jag sätter inte ett = mellan snygg och smal. Är väl ganska simplistiskt att säga att bara för att man är smal så är man snygg? Ungefär som att säga att bara för att man är smal så är man sund...eller frisk.

Gloria562013-09-04 20:10

Jag fick höra av vissa i min omgivning, när jag tappat en massa kilo - "vad fin du är nu". Underförstått att när jag hade mina kilon så var jag inte fin.
Jag märker också att nu kollar gubbsen in mej - nu passar det.
Ändå är jag samma "Gloria" som tidigare.

MiaFredrika; visst är det så att man som smal kan gå som en tickande bomb vad gäller samma riskfaktorer som för oss överviktiga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?