Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-04-04 09:48 | |
![]() | Jag tycker att det är ett konstigt argument att det finns andra och ännu fattigare i andra länder. Vem säger att man inte tänker på dem? Jag för min del är mycket medveten om dem. Jag har två fadderbarn och ger även till organisationer. Jag kanske ska sluta ge till dem för att det finns andra fattiga i världen som jag inte tänker på. Eller är det mer legitimt att ge till dem om jag samtidigt tänker på alla övriga fattiga i världen? Sådana argument mot att ge bygger nog mer på att det är svårt att ta in att det finns så fattiga människor när jag själv har det så bra. Jag kan freda samvetet då. | |
Måns_E | 2014-04-04 09:54 | |
![]() | Nu svarade du på.något jag inte skrev roja. I rumänernas fall så är problemet att deras situation i Rumänien är så illa att det är lönsamt att åka till andra eu-länder och tigga. Tiggandet är alltså ett symptom på att romer är utstötta i Rumänien. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-04 10:08 | |
![]() | Minta, ''jag är för min del...'' Jaha? Är du en kändis? | |
Minta | 2014-04-04 10:14 | |
![]() | Nej. Men du gör ett antagande om människor som inte stämmer. Åtminstone inte på mig. Jag behöver inte vara kändis för att tycka det. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:13 | |
![]() | Ska vi höja självmordsstängslen på Sandöbron? Folk som bor längs med älven tycker det är obehagligt med kroppar som flyter upp på deras strandtomter. Eller har jag missat att GRUNDPROBLEMET är att psykvården inte fungerar, de är ju de som har ansvaret för att folk ibland vill ta livet av sig? | |
SirMattBusby | 2014-04-04 14:22 | |
![]() | Poria, har jag ju ingen aning om förståss men kändes ju inte så passande att skälla på mig när jag bara ville väl?? | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:31 | |
![]() | Så tråkigt, SirMattBusby. Jag kan tycka att om en hamburgare eller annan mat inte duger att ens spara till senare eller dela med sig av till de andra som tigger, ska man fasen inte stå och avkräva främmande människor kontanter. Svälter gör vederbörande uppenbarligen inte. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:38 | |
![]() | SirMattBusby. Självklart borde man inte bli utskälld. Förstod du vad han sa eller var han kanske bara upprörd? Pink Det är lite svårt att spara mat i flera veckor för att ta den med sig hem till familjen som svälter och som befinner sig i Rumänien. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:52 | |
![]() | Men jag menade naturligtvis att hen kunde äta den till kvällen eller ge den till någon av de andra som tigger på samma ort och under samma dag. Suck. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:54 | |
![]() | roja. Grundproblemet är väl inte att psykvården misslyckats. Grundproblemet ligger väl tidigare i linjen innan dom söker hjälp. Dessutom tar folk livet av sig utan att ha haft kontakt med psykvården. Psykvården har alltså ingen uppsökande verksamhet där dom måste fånga upp alla som är självmordsbenägna. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-04-04 14:59 | |
![]() | pink. Så dom ska spara x antal hamburgare utan tillgång till kylskåp och ge till någon senare på kvällen? | |
apbur | 2014-04-04 17:55 | |
![]() | Jag tycker man ska ta sig en funderare på vad det är man kritiserar när man kritiserar individer som skänker pengar till tiggare. Att samma individ inte engagerar sig i fattiga längre bort behöver inte innebära att man funnit en hycklare. Det är något väldigt mänskligt och fint att reagera på människor man har i sin direkta närhet som behöver hjälp och det är en egenskap som ska högaktas och inte tryckas ned. Om jag ser ett gråtande barn på stan och hjälper denne tillrätta och skänker lite trygghet till just det enda barnet så vill jag helst slippa höra att jag är en hycklare för att jag inte engagerar mig i barn världen över som inte ens har några föräldrar. Medmänsklighet är oerhört viktigt att bevara i ett samhälle. När man manar folk att kalkylera och rationalisera kring sin medmänsklighet så tappar man något värdefullt på vägen. | |
Minta | 2014-04-04 18:17 | |
![]() | Bra formulerat och instämmer helt! | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-04-04 18:31 | |
![]() | Fast nu jämför du äpplen och päron apbur. Ett gråtande barn på stan är en isolerad händelse medans tiggeriet är satt i system. I övrigt håller jag med dig. | |
apbur | 2014-04-04 18:34 | |
![]() | Bucket, nej, för medmänniskan i den direkta situationen är det ingen skillnad. Nu manar du till rationalisering. Precis det jag tog upp. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-04-04 18:48 | |
![]() | Håller med apbur. Om det är något som är satt i system så är det väl förföljelsen av zigenare. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-04-04 18:51 | |
![]() | Tycker du verkligen inte att det är någon skillnad? Jag ser enorma skillnader ur flera perspektiv, inte minst ur uppsåtsperspektiv och konsekvensperspektiv. Barnet har förmodligen av en olyckshändelse tappat bort sina föräldrar och behöver tillfällig hjälp. Det var inget barnet hade på sin agenda för dagen när det vaknade. Att barnet får hjälp leder inte till att det sätter i system att gå ut på stan och gråta igen. Och ja, det är att mana till rationalisering. Jag vidhåller att det är viktigt att vara rationell när det gäller just tiggeri. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-04-04 18:56 | |
![]() | Håller med bucket. Givetvis kan vi tänka rationellt om tiggeri och samtidigt vara fria att agera känslostyrt som individer (gm att ge pengar exempelvis). Det är jag ett ypperligt exempel på. | |
apbur | 2014-04-04 19:02 | |
![]() | Bucket, är det inte mer rimligt att prata om uppsåt från den som hjälper? Någon annans uppsåt kan man ju bara spekulera om. Är det så fult att veta på morgonen att man behöver be andra om hjälp att det diskvalificerar rätten att få hjälp? Överför resonemanget på rätten till vård så blir det genast obehagligt. Jag tycker konsekvenserna blir större av att folk rationaliserar bort sin känsla av att vilja hjälpa någon behövande än de konsekvenser du ser framför dig. Om vi nu ska diskutera konsekvensanalys. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-04-04 19:03 | |
![]() | jag gav en femma senast idag, trots att jag tycker att jag egentligen inte borde. Men det var en tjej i min egen ålder och nån såndär instinkt kickade in. En annan fråga om det här: Jag har lite då och då sett några utav de här tiggarna med ett dragspel och vem som än spelar så är det samma melodi på repeat. Är det nån mer som reagerat över det? Har alla fått lära sig samma låt (till perfektion) innan dom åkte? ...och vad heter melodin? | |