Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2015-07-20 19:02 | |
![]() | Mormodern49 Nej, ett uttalande av EN person på RoKs som sedan också fick backa på det. Det ledde dessutom till rätt stora konsekvenser för Roks och intern kritik .. Så Roks har inte sagt någonting -- EN person inom Roks däremot. | |
Måns_E | 2015-07-20 19:07 | |
![]() | micro, det är väl just det du tror? Importfru är nedsättande, att tala om import av tiggare är även det nedsättande. Du får naturligtvis använda nedsättande ord om du vill, även om du blir uppfattad som en tölp, av till exempel mig. Vilket jag har varit vänlig nog att berätta för dig. Sedan att du har svårt att acceptera denna tämliga självklarhet, och skriver låga haranger där du mer eller mindre argumenterar mot dig själv får stå för dig. Och vet du vad? Du kommer inte få fram din punkt särskilt mer tydligt eller "få mer rätt" genom att klistra in fem länkar från valfri yrkeskår där de använder ordet importfru. Det är lik förbannat nedsättande. | |
micro113 | 2015-07-20 19:10 | |
![]() | totravel Ras? Så FN delar alltså in människor raser -- där ser man. | |
micro113 | 2015-07-20 19:13 | |
![]() | Måns_E Försök inte lära mig svenska eller ordbetydelse. Det är ju rätt platt fall eftersom det uppenbarligen inte är något du hanterar. När man talar om utsatthet för importfruar så används inte ordet nedsättande om kvinnan - utan beskrivande för hennes situation. Import är inte nedsättande om det inte används i ett kontext för att vara det. I det här fallet beskriver "importtiggare" den kontraproduktiva strategin att locka hit dem - till förlust både för dem själva och vårt samhälle... Det enda det är nedsättande mot är stollarna som lockar hit dem. Tolka helt enkelt import som icke inhemska. | |
Mormodern49 | 2015-07-20 19:18 | |
![]() | Det menade jag inte heller , det är klart att du skulle påpeka det. Inte oväntat om man säger så Micro113 | |
Måns_E | 2015-07-20 19:19 | |
![]() | Du verkar ju ha svårt att förstå, så då får någon lära dig Micro. Du verkar dock något trög. Och trotsig som en tvååring. | |
micro113 | 2015-07-20 19:22 | |
![]() | Mormodern49 Jag förtydliga bara för att den absolut fördomsfria Måns_E skulle förstå .. han verkade ju inte ha hajat skillnad på grupp och människor. | |
Måns_E | 2015-07-20 19:29 | |
![]() | Importgru kan även användas nedsättande om kvinnans partner. Man måste ha ett hål i huvudet om man inte begriper att ordet importfru inte är ett neutralt ord. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-20 19:41 | |
![]() | Det är klart att det inte är ett neutralt ore. Det antyder ju att kvinnan är en handelsvara. Jag antar att kvinnorna ifråga har valt att komma hit frivilligt? | |
micro113 | 2015-07-20 20:01 | |
![]() | Måns_E Vad i detta anser du är nedvärderande mot kvinnan (apropå dina försök att förvränga vad diskussioner handlar om... www.etc.se/inrikes/r...mp ortfruar www.svt.se/nyheter/r...aa rsregeln www.aftonbladet.se/w...25 89959.ab Jag börjar gissa att du själv har en givet din motvilja mot att deras utsatthet blir belyst och att krav på skydd och åtgärder väcks för att hjälpa dessa kvinnor. | |
micro113 | 2015-07-20 20:08 | |
![]() | Nora1 Så du tror att de kom hit för att bli slagna, illa behandlade, utnyttjade och tillbaka skickade? Det tror inte jag. | |
Måns_E | 2015-07-20 20:10 | |
![]() | Jaha, så letades det upp tre nya länkar. Hål i huvudet således. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-20 20:13 | |
![]() | micro. Nej, det är väl klart att de inte har kommit hit av den anledningen. Att de blir lurade och utnyttjade är förskräckligt. Men ordet i sig är ändå nedsättande. Att använda ett ord där man blir jämställd med en handelsvara är ändå nedsättande. | |
micro113 | 2015-07-20 20:14 | |
![]() | Nora1 Ordet används i det sammanhanget för att beskriva hur utlämnade de är åt sina män - och åt att bli behandlade just som handelsvaror. Det är alltså använt i beskrivande - inte nedvärderande - syfte. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-20 20:18 | |
![]() | micro. ok. det kan kanske vara ok om man med det ordet vill förlöjliga mannen. | |
micro113 | 2015-07-20 20:26 | |
![]() | Nora1 Fast det handlar inte om att förlöjliga mannen heller i det sammanhanget - utan att med ett ord beskriva vilket maktförhållande han har gentemot kvinnan. Precis som det faktiskt är fruktsamt att skilja på kvinnoförtryck generellt och hedersförtryck ... Orden beskriver förutsättningen - som faktiskt inte är lika även om hur det manifesteras kan vara lika. | |
Måns_E | 2015-07-20 20:26 | |
![]() | Du kan ju använda vilket ord som helst i en annan kontext, det fråntar inte att ordet i sig är nedvärderande. Och även om man med ordet importfru vill peka ut mannen som en skurk så är inte det mer eller rätt. Man skall helt enkelt ge faan i att generalisera. | |
micro113 | 2015-07-20 20:28 | |
![]() | Måns_E Om man med ordet importfru vill peka ut mannen - inte som skurk - utan i vilken position han står i gentemot kvinna så är det inte för att nedvärdera kvinnan -- vilket var vad du hävdade.. Försök någon gång sluta förvränga dina egna påståenden när du tvingas inse att du har fel. | |
Måns_E | 2015-07-20 20:34 | |
![]() | Det låter som att när du pratar om "i vilken position han står i" låter som just ett skuldbeläggande. Importfru säger nämligen absolut ingenting, bortsett från att kvinnan kommer från ett annat land. Tycker du att ord som importbarn och exportmän är lämpliga neutrala ord? Import och export handlar om varor, inte människor, om vi nu inte talar om slaveri. | |
Måns_E | 2015-07-20 20:35 | |
![]() | Och det fungerar liksom inte att om jag kallar dig för jävla fitta, att förklara att fitta är ett neutralt ord, och jag gillar fittor så det är egentligen snällt sagt. Alla vet att det inte är det. Vem är det du försöker lura Micro? Och vilket syfte har du? | |