Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Humblen2014-06-03 17:18
Antal inlägg: 664

Jag antar att det geografiska läget är avgörande för hur mycket en tiggare drar in per månad. Skulle tro att tiggaren utanför vår lilla Icabutik inte får mycket alls. Medan en tiggare i en av de större tunnelbanasstationerna troligtvis får betydligt mer. Sen är det säkert inte gynnsamt att antalet tiggare ökar för månadsinkomsten inte bara för att de blir fler som tigger men också att viljan att ge tror jag inte är positivt relaterat till ett ökat antal tiggare.

Mm22014-06-03 17:57
Antal inlägg: 693

Humblen, så tänker jag också..att viljan att ge blir mindre med antalet tiggare.
Fattar inte hur de tänker när de placerar ut sig med 20 meters mellanrum?
Säg att jag går ut på stan 2 ggr per dag och då varje gång passerar 10 tiggare på min lilla promenad på gågatan i centrum. Förväntar de sig då att jag ska ge dem varje gång jag passerar dem och hur mycket förväntar de sig? 10 kr? 20 kr? 100 kr?
10 tiggare gånger 2 besök på stan gånger 20 kr blir ju 400 kr.
Om jag då går 2 gånger till på stan den veckan så kan vi ju lägga till 400 kronor till.
Om jag ska döva mitt dåliga samvete och ge varje tiggare 20 kronor så kommer det alltså att kosta mig 800 kr att ta promenader på stan 4 gånger i veckan.
De irriterar mig mest med sina gnälliga, bedjande röster.
Om de bestämde sig för att skicka ut en eller två som tigger så skulle det kännas mindre av en invasion och ev skulle fler kunna tänkas sig att skänka en slant.
För som det är nu så känns det som om det aldrig blir nog, har jag gett en så bör jag ge alla, för kan jag bara gå förbi och förklara att jag har gett pengar redan? Nej, går nog inte så bra.

Mindymoo2014-06-03 18:28
Antal inlägg: 1743

Sonofthemoon for president.
Mm2: De sitter inte där för att irritera dig. Du är inte centrum i deras existens. Lika lite som baddräktsreklam, buskörande moppeslynglar, fula skyltar på stan, maskrosor i gräsmattan, you name it. Skulle man ta alla irritationsmoment personligt blev man ju tokig.

Mm22014-06-03 18:34

Klart de inte sitter är för att irritera mig men det irriterar mig att de sitter där.
Och jag tar inte alla irritationsmoment personligt, jag stör mig ju på tiggarna.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-03 18:47
Antal inlägg: 2885

Oj. vad det är synd om dig.

dinodog2014-06-03 20:34
Antal inlägg: 4973

Det jag undrar mest hur dom hittar alla olika köpcentrum och dylikt.
Här där jag bor har vi ett litet centrum. Vi har haft en uppsjö med olika tiggare. Den enda som är densamme är faktum försäljaren. Men han har vart borta ett tag; men är nu tillbaka igen.

Likadant inne i själva Gbg samma tiggare som sitter på sina utvalda platser.

Mitt centrum kan inte rendera särskilt mycket pengar under en dag. Ändå sitter de still i 8 timmar. Med undantag då de går undan en bra bit och ställer sig i skymundan och röker och pratar i mobilen.
Jag hade aldrig valt att sitta här. Jag hade sökt mig in till själva city, där det rör sig mycket människor.
Så man undrar ju varför de sitter här öht.

Mm22014-06-04 09:06

Nora1, varför skulle det vara synd om mig bara för att jag irriterar mig?
Fånig kommentar av dig och ett misslyckat försök att ironisera.

Humblen2014-06-04 09:12
Antal inlägg: 664

Jag kan tänka mig att det finns fördelar med lugna områden ur säkerhetssynvinkel men det finns säkert en gräns för hur många man kan vara även i city. Men jag håller med om att det känns oproportionerligt med antalet i city kontra mindre förorter.

Det här är kanske en av de orsaker som gör att främlingsfientliga partier fick så många mandat i EU. Det är tråkigt för när jag såg tiggaren som hade letat sig till ingången till vår egen lilla lokala butik kände jag mig irriterad, nästan lite arg. Alla fullt fungerande hjärnor har spegelneuroner och med dessa kan vi känna med andra och förstå deras situation. Men att använda spegelneuroner kan ibland vara ansträngande och den här gruppen tiggare har vissa attribut som gynnar andra tankar. De ser annorlunda ut, de pratar inte svenska och de är väldigt många av dem. Ett sätt att stänga av spegelneuronerna är att förakta, känna vi och dom, äckel är en stark avståndstagande känsla med stor potentiell kraft att stänga av spegelneuroner. Det kan kortsiktigt göra det lite lättare för hjärnan.

Det är en tråkig effekt av tiggarna som tex pendlande till jobbet och möte av drygt tio tiggare på sträckan till jobbet kan göra. Vi är också stressade och lättirriterade redan från början. Det är svårt att undvika våra egna mentala processer när man tänker på tiggeriet.

Det är dock så vi fungerar och jag tror inte detta är riktigt bra i längden då det finns rätt många potentiella sprängkraftiga element i att många från en annan nation kommer hit och tigger. Det är utan tvekan en massa sorgliga öden, att de skulle vara organiserade har nog inte så stor betydelse. Men det är klart att det hade varit betydligt bättre om de kunde få hjälp på plats. Man kan ju tycka att Rumänien borde vilja ta tag i det här problemen på allvar då det borde vara ganska pinsamt. Jag vet att EU har gjort vissa insatser men jag har dålig koll på vad.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-04 09:20

Mm2. Eftersom du märkte att jag var ironisk så tycker jag att jag lyckades väldigt bra.

Mm22014-06-04 09:40

Jaja, whatever... Tänkte först skriva ditt misslyckade försök att "klappa mig på huvudet", men ändrade till ironisera.
Så varsågod, en ny mening att irritera dig på :-P.

Jag förstår att det inte är Politiskt korrekt att uttrycka irritation över tiggarna. Och ja, jag har förstått att de är utsatta och fattiga och jag ger dem pengar ganska ofta...men det börjar kännas som en invasion och jag börjar känna mig irriterad.
Om min känsla är provocerande för dig...tja, vad kan jag göra åt det?

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-04 09:58

Frågan är väl vad du ville med ditt inlägg? Det var ju bara en uppsats med gnäll och inget konstruktivt. Retartråden kanske är ett bättre forum för sånt.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-04 10:11
Antal inlägg: 2999

Varför skulle det inte vara ok att gnälla på tiggare i en tråd om tiggare?
Att förflytta sig till retasig tråden för att inlägget inte passar dig Nora?
Du har en tydlig tendens till att tycka präktigt och håna alla som inte håller med... jag tycks ha en tydlig tendens att inte hålla med alla präktiga och lägger därför in en protest.

Mm2 har förklarat sin anledning till att inte gilla tiggarna och jag förstår till fullo anledningen då jag håller med.
Att inte hålla med o komma med fåniga kommentarer är en än större anledning att hålla sig till retarsig tråden.

Schas!

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-04 10:17

Hon bekriver sin irritation, ja! Jag skrev att jag tyckte synd om henne? Det dög inte! Vad vill hon? Förklara det du?

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-04 11:23

Vad hon vill?

Jag uppfattar det som att hon tycker just det, att de är irriterande att ha dom sittandes där varje gång hon går ut. Att det blir störande.
Vad är det som inte går fram?

Jag kan inte heller gå utanför dörren och utföra något om helst ärende, oavsett vilket håll jag går från min port, utan att bli varse dessa tiggare.
Ja det är irriterande efter ett tag, de man från början ömmar för blir ett inslag av vardagligt störningsmoment i den personliga sfären.

Minta2014-06-04 11:36
Antal inlägg: 20042

Det är kanske inte så konstruktivt att bara vara irriterad på dem. Det är väl intressantare att diskutera vad som kan göras åt problemet, som är störst för dem som tigger.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-04 11:40

intressantare kanske, dock legitimt inlägg om reflektion

spelteori - Ej medlem längre2014-06-04 11:41
Antal inlägg: 714

Men omg. När infördes detta krav på konstruktivitet och på att dela eran världsbild?

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-04 11:51

När jag ska ta ställning till jämförelsen mellan tiggarnas fattigdom och den gnällande välfärdsmänniskans irritation över att tiggarna sitter efter vägen - då blir jämförelsen minst sagt löjlig och förtjänar att hånas.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-04 12:01

Det är din jämförelse.
Du har ingen aning om ifall det är en välfärdsmänniskas fattigdom som ligger bakom irritationen.
Eller det enkla faktum att en tiggares fattigdom behöver göra dem till ett ordinarie inslag i en persons vardag.
Konstruktivt eller ej, härifrån gnälls det oavsett. Då irritationen är på max.
Kanske skulle be dig om din adress så kan de sätta sig utanför din port så du kan bli en välfärdsmänniska med gott samvete som kan hjälpa dagligen då du går in och ut från hemmet.

spelteori - Ej medlem längre2014-06-04 12:04
Antal inlägg: 714

Ja men håna på du, Nora, om det ger dig något. Det var försöket att upphöja hånet till en kritik mot bristen av konstruktivitet jag vände mig emot, så platt och genomskinligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?