Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-10-14 00:07 | |
![]() | Hm verkar underligt... | |
Rhotheta | 2014-10-14 00:15 | |
![]() | Snabb googling hittar något mycket mer troligt. Det är snarare den här uppfattningen du skall bemöta. nyheter24.se/debatt/...-h emlandet Din version tvivlar jag på att man stöter på särskilt ofta. Jag skulle nog snarast beteckna den en straw man. | |
kovikstippen | 2014-10-14 07:44 | |
![]() | Tror ni invandrarna blev mer välkomna hit om dom kom i arbete inom 1 år? Vilka arbeten kan passa? Hur löser man bostadsfrågan? | |
kovikstippen | 2014-10-14 07:46 | |
![]() | Måste man i alla lägen ha akademisk examen till alla jobb? Kan man lära sig svenska på jobbet och ev komplettera med viss skoltid? | |
Rhotheta | 2014-10-14 08:04 | |
![]() | Du tänker alltså att någon borde fixa jobb och bostäder. Tycker att jag känner igen det ... | |
Blindhund - Ej medlem längre | 2014-10-14 08:08 | |
![]() | Ett sätt att göra invandrare mer välkomna kunde vara att lära sig om omskärelse, hedersmord, våldtäkter och kvinnoförtryck i skolan. På så sätt kan vi acceptera ännu mera medeltida traditioner och gå bakåt i tiden. | |
limpan__2 | 2014-10-14 08:18 | |
![]() | Eller så fortsätter vi på den inslagna vägen och fortsätter förespråka liberala och sekulära värderingar. Det är det som ligger bakom att så många söker sig hit och det är det liv de flesta vill leva. Även om du är född söder om Skåne. Rhoteta, jag ser inte skillnaden. Det är klart det går att förstå varför vi har folk som flyr från krigsdrabbade delar av Somalia och på samma gång inse att andra mycket väl kan söka sig tillbaka till bättre fungerande delar av landet. Mogadishu är t.ex. inte längre enbart en krigsskådeplats: www.theguardian.com/...n- progress | |
Blindhund - Ej medlem längre | 2014-10-14 08:41 | |
![]() | Ja för dom vet att i Sverige är allt tillåtet. Kasta syra och skyll på att du flytt från kriget. Omskärelse för att det är tradition, våldtäkter för att enligt min övertygelse får kvinnor våldtas. Härliga liberalism. | |
Rhotheta | 2014-10-14 08:45 | |
![]() | Det finns en tydlig pedagogisk skillnad i att efter 20 år besöka det land man en gång flydde och som nu utvecklats till ett turistparadis, samtidigt som man själv kanske driver ett företag med hundratals anställda i Sverige gentemot att så snart man får uppehållstillstånd återvända till det land man alldeles nyss flydde ifrån och från vilket människor fortfarande flyr. Om du inte kan se den skillnaden är det för att du inte tillåter dig. Eller så har du möjligen en ovanlig åkomma. Eller så är du inte helt ärlig. | |
skrutta00 | 2014-10-14 08:48 | |
![]() | Stor applåd till dig Rhotheta. :)..Mycket bra ditt inlägg. | |
kovikstippen | 2014-10-14 08:50 | |
![]() | Nej Roth. Jag menar ingenting annat än att få igång en lösningsorienterad diskussion. Nuvarande gnäll leder inte framåt. Invandrarna finns här och vi måste hantera dom så bra som möjligt. Blind döv dum hund. Förutfattade meningar hjälper föga. Men problematiken du tar upp existerar och måste lösas. Jag tror att om man ska "ta bort" en sak måste den ersättas med någonting annat. I det här fallet är det tydliga regler och handfasta råd till de nyanlända som behövs. Men hur ska dom veta vad vi anser om vi inte säger det till dom? Det är ju knappast invandrarnas fel att svenska staten inte fungerar. Men folk som flyr sitt land tenderar att bli mer nationalistiska än när dom levde i sitt land. Vi måste få alla invandrare att förstå att religionsfriheten i Sverige har tydliga begränsningar och att öcerträdelser inte accepteras. De som inte vill förstå detta bör faktiskt välja ett annat land. Jag har tidigare framfört idéer om att - låta invandrana bygga hus - starta statliga bolag med integration som främsta mål och vinst som sekundärt mål | |
Rhotheta | 2014-10-14 08:55 | |
![]() | Blindhund. Så som du uttrycker dig får man lätt intrycket att du ser dessa beteenden som vanliga i "gruppen" invandrare. "De" är en extremt bred och vag term. Om du inte tycker så, föreslår jag att du blir mer nyanserad. Och om du tycker så, föreslår jag att du till att börja med tar reda på hur många syraattacker vi haft i Sverige de senaste 10 åren. | |
skrutta00 | 2014-10-14 09:01 | |
![]() | Jag tycker att i samband med SFI skall det också vara ingående undervisning i hur man lever..värdesätter ..människosyn...tradition i Sverige.Utvidga SFI till att det är obligatorisk att läsa 2 år med detta systemet annars får de inte godkänd och 12000 efter avslutat studie. För mig är det knepigt att Svenska Staten tycker att 1 år är normen att läsa svenska i Sverige...... | |
Rhotheta | 2014-10-14 09:09 | |
![]() | Ps Jag är absolut för en strikt tillämpning av och utbildning i våra etiska normer. Jag vill dock avråda från att överdriva problemet genom alltför svepande formuleringar. Varje felaktig beskrivning av ett problem kommer obönhörligen att leda till felaktiga åtgärder. Det sista även riktat kovikstippen. Kovik. Har du tagit reda på om dina idéer kanske redan har övervägts och förkastats och i så fall varför? Du minns väl stöden till varvs- och tekoindustrin och hur de övningarna slutade? Du vet också hur det gick med miljonprogrammet? Stalinistiska lösningar ser bra ut på papper men är svåra att framgångsrikt realisera. | |
Rhotheta | 2014-10-14 09:31 | |
![]() | Jag har dock noterat att du inte påstår dig sitta inne med lösningen utan vill stimulera diskussion. Jag har lämnat en funktionell lösning tidigare i tråden. Tills den är genomförd och vi ser att den fungerar bör vi dessutom strypa flykting- och anhöriginvandringen. Andra typer av invandring har jag inte fått uppgift om skulle bidraga till de problem vi diskuterar. Snarare tvärtom, gissar jag. Väldigt mycket handlar om bosättningsort. Allt som ökar segregationen, inklusive intern migration av svenskar, inkomst- och förmögenhetsklyftor och annat smått och gott bidrar till segregationen. Värt att notera är att åtgärder för att minska segregationen inte alls är en lösning av eller ens minskar problemet. Lika lite som en lightyoghurt är en lösning på ditt galopperande viktproblem om du fortsätter att smälla i dig 8000 andra kalorier varje dag. Radikalt tänkande behövs. | |
jellyflower | 2014-10-14 10:01 | |
![]() | Limpan, angående frågan om hur vi skall anpassa oss efter invandrarna så var det ett svar till Sote som skrev om att fråga invandrare/flyktingar om vad de vill att vi ska göra snarare än fråga "såna som" jag (rasister alltså). När vi hade arbetskraftsinvandring på 1960-talet fick arbetare vid Kockums i Malmö möjlighet att låna pengar till att bygga hus i Vellinge, och det var naturligtvis väldigt bra. Jag har en kompis vars pappa fortfarande bor i huset han byggde då. Problemet är ju att invandrare idag inte kommer hit för att jobba - även om de oerhört gärna skulle vilja jobba så finns det inga jobb åt dem och alltså inga företag som kan hjälpa dem med bostadslån osv. Att skattebetalarna skulle finansiera villabyggen åt flyktingar/invandrare kan jag garantera skulle leda till (rättmätigt) raseri bland dem som arbetar och/eller betalar skatt i Sverige. | |
kovikstippen | 2014-10-14 10:39 | |
![]() | Roth. Tack för din sansade ton. Anledningar till att teko- & varvsindustrin gick under var inte för att kläder och båtar inte behövs, utan för att kostnader/vinstkrav inte uppnåddes. Om vi subventionerar dessa branscher och kallade det "integrationshjälp" kanske kanske dessa branscher skulle återuppstå efter en tid....... Tidigare stöd gick till privata bolag med vinstkrav. Mini idé är statliga bolag med sociala snarare än ekonomiska mål. Helt enkelt för att säkerställa integrationen. Vad gäller ökat byggande finns det många - inte bara invandrare - som har svårt att få en bostad. Kan inte riktigt förstå varför ökat byggande är ett problem. För övrigt är själva bostäderna i miljonprogrammet de bästa som byggts i Sverige. Senare tiders byggen ger oftast betydligt sämre boendekomfort. Felen i dessa områden är snarare strukturen på invånarna. Ett bra samhälle behöver en blandad struktur av kulturer och människor för att bli riktigt bra. Det funkar inte så jäkla bra med alla ljushyade miljonärer i Danderyd heller - men dom löser problemen själva. Huruvida folk kommer hit för att jobba eller för att utnyttja systemet har jag ingen uppfattning om. Men jag vet med bestämdhet att felet i så fall ligger på svenska myndigheter. Även många svenskar väljer att utnyttja möjligheterna i sociala systemet. Det är helt enkelt ganska rationellt för den enskilde att sno åt sog medel i stället för att jobba. För samhället är det däremot katastrofalt. Det var detta Alliansen såg och försökte rätta till. Det är den insikten som vi röstade bort till förmån för en mer liberal syn på arbete vs bidrag. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-14 10:56 | |
![]() | Vi har olika sorter invandrare. Att påstå att de inte kommer hit för att jobba eller inte får jobb känns lite märkligt när vi har en stor del kompetensinvandring och troligtvis är i behov av ännu mer. (vi har en stor kompetensutvandring som kanske måste ersättas.) Man kanske borde börja diskussionen med att definiera vilka invandrare vi talar om. | |
fiddå | 2014-10-14 11:03 | |
![]() | de vore väl bättre att invandr. sökte sig till d e muslimska länderna alla kan ju inte vara i sverige där finns ju många andra länder. deharsvårtnatt rätta sig efter våra lagar det finns väl fler länder att flytta till är man muslim skulle de vara lättare att bo i ett muslimskt land . e l här finns ju mer än sverige att bo i. | |
fiddå | 2014-10-14 11:13 | |
![]() | jag har en dotter o min brors dotter e gift m en muslim de firar alla trad, både sv jul o ramadan men de äter inte griskött de behöver man inte heller göra.de lever bra ihop han är snäll arbetar o de är båda som bestämmer o inte att han e man o han ska ha pengarna o bestämma vad som får köpas. | |