Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 543

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nora1 - Ej medlem längre2016-01-21 17:11
Antal inlägg: 2885

För mig skulle det vara självklart att kalla mig tysk eftersom jag anser att svensk och tysk är en nationalbeteckning.

Däremot står det var och en fritt att känna och kalla sig svenskar, romer, samer, muppar eller vad de vill.

Rhotheta2016-01-21 17:15
Antal inlägg: 4992

Du undviker fortfarande frågan.

liminal - Ej medlem längre2016-01-21 17:25
Antal inlägg: 1697

Det intressanta att diskutera är inte vem som identifierar som etnisk svensk eller tysk och när, utan varför vissa nekar andra den identiteten och på vilka grunder det sker.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-21 17:29
Antal inlägg: 3768

Kafountine:
Inger det dig personligen någon speciell trygghet att få säga till någon annan att den inte är svensk?
Jag förstår ditt resonemang för ditt eget välbefinnande men "känner" du lika starkt inför vad någon annan ser sig som?

Lågintensiv2016-01-21 17:45
Antal inlägg: 3228

Det här är en diskussion vi för. Inte fan skulle Kafountine säga till nån "att den inte är svensk"?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-21 17:50

Låg: Ta några djupa andetag och vänta litegrann.
Jag försöker inte sätta dit Kafountine, är ärligt intresserad över hur man tänker då jag uppenbarligen tänker annorlunda.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-21 17:51
Antal inlägg: 5791

Vag jag har förstått när jag har läst dina inlägg, Loco, så känner du att du inte tillhör någon grupp egentligen. Du är inte som "de andra" när du åker till ditt ursprungsland och du vill absolut få känna dig svensk och berätta det för oss. Jag tror att många är i din situation. De är födda här eller har kommit hit när de var små, föräldrarna känner sig inte som svenskar eftersom de har sin ursprung och är uppvuxna i ett annat land, med en annan kultur. Det gör att deras barn hamnar mellan stolarna. De är inte något på riktigt, men har samma behov som alla andra, nämligen att känna någon tillhörighet. Tillhörighet ger trygghet, som jag skrev ovan.

Och det är klart att du är behov av trygghet också.

Undersökningar (ska se om jag hittar någon länk till en bra källa) har visat att det vi först registrerar hos människor som vi möter är kön, sen hudfärg. Och det gör vi för att avgöra hur vi ska bete oss inför den personen. Det är en självbevarelsedrift som vi alla har i oss.

Sen spelar erfarenheter roll. Har jag aldrig varit utomlands, aldrig varit öppen för att träffa nya människor så har jag svårare att avgöra om den personen kan vara god eller mindre god.

Att göra avgränsningar är alltså något som vi alla gör för att klara av vardagliga situationer, bli trygga och kunna vara sig själv.

Så på din fråga om det ger mig en speciell trygghet att få säga till någon annan att den inte är svensk? Jag skulle aldrig säga så, men däremot skulle jag göra avgränsningar på ett normalt sätt i en grupp människor för att kunna känna mig trygg och för att kunna vara mig själv. Avgränsningar som jag gör för mig själv, inte som jag delger gruppen.

Och det tror jag att alla gör.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-21 17:54
Antal inlägg: 5791

Apropos, min bonusdotter råkade ut för samma sak på pendeln som min egen dotter för någon dag sen.

Någon som inte kan avläsa våra sociala koder och ger bonusdotter otrygghet och rädsla.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-21 18:08

Kafountine: Bra svar, har inget att invända mot vad du beskriver där.
Micro däremot har ju uttryckligen flera ggr sagt att hon minsann vet vem som är svensk eller ej och hon har även namngett tex Soran.
Kanske du kunde förklara för henne precis det du skrev?

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-21 18:14
Antal inlägg: 2885

loco. Vad var svaret?

micro1132016-01-21 18:37
Antal inlägg: 17540

Locomondo
Ja, jag säger att Soran är kurd - inte svensk. För att vara etnisk svensk så måste du födas till det .. det räcker inte att vilja och känna..

Rhotheta2016-01-21 18:46

Angående att möta andra människor. Jag tror att jag framför allt registrerar tre saker. 1&2 Kön och ålder. Kvinnor och småbarn utgör sällan hot. 3. Antal. En man är sällan ett problem. Om jag däremot möter en grupp män med liknande sociala markörer blir jag på min vakt. Backslick, skinhead, hiphop, vänsteraktivist, mc, fotboll/hockey är alla sådana. Där kommer hudfärg definitivt in. Flera mörk/olivhyade tillsammans är en ghettomarkör och varningsflagga.

Tyvärr är det också så att om jag för tjugo år sedan tilltalade en svart man skulle jag förvänta mig att han pratade svenska och gissa att han var välutbildad. I dag skulle jag definitivt välja att prata engelska från början.

Måns_E2016-01-21 18:58
Antal inlägg: 12023

Jag motsätter mig begreppet etnisk svensk. Jag tycker fortfarande att jag inte har fått någon riktigt bra förklaring på vad det egentligen är. Micro försökte något med att man skall ha helsvenska föräldrar i minst fyra generationer, men då stupar ju väldigt många som är väldigt svenska (som exempelvis hela kungahuset).

Jag skulle tro att de flesta nordeuropéer är ganska lika, såväl kulturellt som genetiskt. Sedan så finns det säkert mindre kulturella skillnader mellan olika nordeuropeiska grupper, precis som det finns mindre kulturella skillnader mellan olika landskap i Sverige. Frågan är om det i sig egentligen räcker för att prata om att det är olika etniska grupper.

Jag är lite skeptisk.

micro1132016-01-21 19:25
Antal inlägg: 17540

Jag har inte skrivit något om helsvenska föräldrar i fyra generationer .. varför ljuger du Måns?

Definitionen som getts flertalet gånger nu..

Etnicitet relaterar till begreppet etnisk grupp, folkgrupp. Detta är en namngiven grupp människor, vilka har en mytbildning om ett gemensamt ursprung, historia, kultur (inklusive en/flera av religion, språk och olika traditioner), anknytning till ett territorium och känslan av solidaritet.[2] Dessa gemensamma yttringar skapar etniciteten.
sv.wikipedia.org/wik.../E tnicitet

Måns_E2016-01-21 21:11

Det var ju inte direkt något svar på att det skulle finnas just en svensk etnicitet Micro.

Jag kommer inte ihåg hur många generationer det skulle vara enligt påstådda "internationella konventioner" eller hur det nu var. Det är möjligt att jag kommit ihåg något ord fel, men att det kom från dig är jag helt 100% säker på.

Måns_E2016-01-21 21:11

Fel något man kan kalla för etnisk svensk.

Rhotheta2016-01-21 21:40

Så Måns, hur många procent av Sveriges befolkning tror du bosatte sig mer än tio mil från sin födelseort de senaste tusen åren?

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-21 22:32
Antal inlägg: 4590

Nora

Följande är saxat från Svenska Samernas Riksförbund.

"Samiska rättigheter
Samerna – och särskilt de renskötande samerna – intar i vissa avseenden en särställning i svensk rätt. Genom sitt bruk av mark och vatten har samiska rättigheter upparbetats. Enligt rennäringslagen (1971:437) har den som är av samisk härkomst rätt att använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar. Rätten tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd. För att få utöva denna så kallade renskötselrätt måste men dock vara medlem i sameby. Samerna är också ett urfolk och med detta följer rättigheter som accepterats internationellt."

Åk norrut. Hävda att du är same och hänvisa till ditt resonemang i den här tråden. Kräv att behandlas som same, och att få lov att åtnjuta samiska rättigheter. Se hur det går. Berätta gärna hur det gick.
Se hur det går.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-21 22:33
Antal inlägg: 4590

lite för många meningar där :)

liminal - Ej medlem längre2016-01-22 02:50
Antal inlägg: 1697

Måns,

När det gäller diskussionen om människoraser så är ett argument för att de inte finns att den genetiska variationen inom ett geografiskt område är mindre än variationen mellan olika områden eller personer med ursprung från olika områden. "En människa av afrikansk härkomst kan genetiskt stå närmare en person från Sydeuropa eller Mellanöstern än en person från en annan del av Afrika", till exempel, skriver Ulf Petterson, professor i medicinsk genetik.

De gener som kodar för utseende är väldigt få, och "[a]v den sammantagna genetiska variationen finner man att cirka 85 procent hos alla befolkningsgrupper är oberoende av geografiskt ursprung. De allra flesta genetiska varianterna, utom de som är väldigt ovanliga, förekommer således över hela världen". Är 85 procent lite? Tänk då på 99,9 % av alla våra gener är identiska hos alla människor.

Det finns en svensk etnicitet. Det är inte vanligen man talar om att majoritetsbefolkningen utgör en etnicitet, och den identiteten är troligen relativt oviktig för de flesta. I praktiken utgör dock även majoritetsbefolkningen en etnisk grupp, och det är uppenbart att det också finns i det svenska tankegodset när det har blivit så mycket tal om det på sistone. Tänk till exempel på Reinfeldts tal om "etniska svenskar mitt i livet". Etniciteten existerar dock inte på det sätt som många i tråden vill göra gällande. Du kommer aldrig få en definition på vem som är etniskt svensk. Det låter sig inte göras för någon etnicitet. Det är en typisk sådan grej som man anser är så självklar att det är löjligt att fråga vad det är. Men hade det varit självklart hade svaret varit enkelt.

Det är välkänt att etniciteten blir viktigare när man upplever att något är hotat. Därför är till exempel ofta minoritetsbefolkningars och urbefolkningars etniska identitet väldigt viktig, därför att den utgör en möjlighet till att mobilisera folk med samma intressen och engagera sig politiskt och kanske till och med kräva och etablera en nationalstat. Det intressanta är då vilka det är som ska exkluderas, för etniciteten handlar som tidigare nämnts om sociala relationer, och det genom att titta på vilka som är icke-svenskar som du tydligast kan se var mötet uppstår. Det är alltså inte av en slump som SD-sympatisörer och andra nationalister, rasister eller "invandringskritiker" har börjat tala om svensk etnicitet. Tino Sanandaji har ju till och med "räknat ut" att etniska svenskar kan vara i minoritet år 2050. Att man upplever en konflikt mellan etniska svenskar och invandrare är tydligt. Och genom att åberopa svensk etnicitet så kan man också enklare exkludera de man ser som icke-svenskar från den svenska gemenskapen. Utgick man från nationalitet hade Sanandajis påstående varit omöjligt. Och vilka som är invandrare är ju ett kapitel för sig – den etiketten blir man inte av med efter att man vandrat in i landet och den ärvs uppenbarligen i flera generationer. Min misstanke är det sker oftare om det gäller muslimer och icke-vita personer.

Att etnicitet har med genitik att göra är alltså felaktigt. Det är rätt att man för den svenska etniciteten använder genetikens retorik – att svenskar har samma genetiska ursprung – men detta är en kvarleva från rasbiologins tid och håller inte för en granskning. Men etnicitet tycks ju vara viktigt när det gäller att behandla vissa sjukdomar inom medicinen, pratade någon om. Ja, "[d]et har visserligen hävdats att etnisk tillhörighet skulle kunna utnyttjas i medicinska sammanhang eftersom geografiskt ursprung kan korreleras till frekvensen av vissa sjukdomsframkallande genvarianter", skriver Petterson igen. "I USA har man exempelvis godkänt ett läkemedel med förbehållet att det företrädesvis skall användas på patienter med afro-amerikanskt ursprung. I detta fall handlar det dock om att en viss form av sjukdomen betingas av en genvariant som är vanligare hos afro-amerikaner. Det handlar sålunda inte om att läkemedlet är 'rasspecifikt' utan att chansen att det skall ha effekt är större bland afro-amerikaner. Man bör sålunda snarare tala om en behandling som är specifik för en genvariant."

Skriver inte detta för att gå i polemik med dig, utan för att jag tror att du, till skillnad från andra i tråden, har förmågan att ta detta till dig och är intresserad av hur det faktiskt förhåller sig. :)

Ulf Pettersons inlägg: www.dn.se/debatt/ny-...nn s-raser/
Läs också denna: www.svd.se/blaogt-bl...be rdrommar

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?