Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 215

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 19:59
Antal inlägg: 2483

E Solu,
"jag vill oftast bli tagen seriöst"
•Om vi nu är igång och märker ord så vill jag påpeka att den meningen är som tagen ur Oz..

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 20:00

oceano, Så länge du begränsar antalet utropstecken till max tre i rad och försöker skriva begripligt så klarar du dig faktiskt utmärkt på egen hand.

emman2008-04-15 20:00
Antal inlägg: 1630

det är väl mer korrekt att skriva inkorrekt, snarare än okorrekt?

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 20:01
Antal inlägg: 583

Jag anser att Ordvältaren får infinna sig i att det kommer en ny generation efter hennes/honom's som använder sig av MSN/SMS-språk och så vidare, oavsett om det är "seriöst" eller icke "seriöst".

Även Vulcan och Göran Hägg.

oceano - Ej medlem längre2008-04-15 20:01
Antal inlägg: 1563

Ordvältaren- zimba, Det är väldigt sällan en människa med fattigt vokabulär och undermålig grammatik har en intressant åsikt att dela med sig av. Det kan låta hårt, men det är tyvärr sant. I de flesta fall höjer man sin bildningsnivå genom att läsa och skriva, följden blir att man då utvecklar sitt språk varpå problemet du tar upp försvinner.

Inlägget talar för sig självt! Ojojoj säger jag bara, sorgligt uttalande ordis. Du måste ha missat nåt på vägen.

Budalv - Ej medlem längre2008-04-15 20:02
Antal inlägg: 2199

Mårten:

Jag klippte in din mening "att diskutera förutsätter duktighet i argumentationsteknik och underlättas av ett stort ordförråd" i en msn-konversation med min mamma nyss.

Hon skriver att hon tycker att den är ologiskt ihopmonterad när man går in på den närmare.
Hon skulle absolut ha skrivit "skicklighet" istället för "duktighet" med tanke på ämnet och den högtravande tonen.
Både jag och mamma tycker att din mening är bakvänd. Det ser konstigt ut att börja med "att diskutera förutsätter". Vi tycker du kunde börjat med "Det förutsätts skicklighet i...".

Mamma säger:
För att nån ska va skicklig måste ju en annan vara sämre.
Mamma säger:
Det låter som nån idiot som studerat retorik. Jag har inte ens som svensklärare intresserat mig så mycket för språkfel som motsägelser i det innehållsliga.
Mamma säger:
Man vill ju hellre säga att man ska ha de bästa argumenten än vara skicklig i argumentationsteknik.
Det som bara hänger på teknik och ordförråd är rätt tomt.

Mamma säger:
Muff-fest blir det, eller hur?
------------------------- ------------

Mamma skrev idiot, inte jag. (Jag kan tillägga att mamma stavar som ett as trots att hon kan recitera Faidon baklänges. Hon har stela fingrar och känner sig handikappad gentemot oss ungar, därför försöker hon skriva snabbare än hon mäktar med för att vi ska slippa vänta.) Hoppas du förstår humorn i detta Mårten. Jag tycker det är kul om Uffes tråd "de tre" flummar ur i retorik.

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 20:02

Okorrekt, emman, okorrekt.

Jag liksom älskar att sätta O framför ord.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 20:02

oceano, om du menar att det ligger överkörda analfabeter i dikeskanten så talar du om min drömvärld, tyvärr är det långt dit.

zimba - Ej medlem längre2008-04-15 20:02
Antal inlägg: 2256

"zimba, Det är väldigt sällan en människa med fattigt vokabulär och undermålig grammatik har en intressant åsikt att dela med sig av. Det kan låta hårt, men det är tyvärr sant. I de flesta fall höjer man sin bildningsnivå genom att läsa och skriva, följden blir att man då utvecklar sitt språk varpå problemet du tar upp försvinner"

Håller inte med alls ordis. Intressanta människor och åsikter är de som har UPPLEVT saker i verkligheten, inte vad de har läst sig till i en bok.

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-15 20:04
Antal inlägg: 460

Eller vad man kan länka sig till på wikipedia.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 20:04

zimba, Att man är kapabel att formulera en mening med mer än tre ord utesluter inte att man även är bekant med verkligheten. Jag förstår att du i den politiska korrekthetens namn vill försvara tröga människors rätt att yttra sig och det är fint. Men vissa dagar får man ta av sig skygglapparna och se saker för vad de är.

Dyslekso2008-04-15 20:05
Antal inlägg: 8945

zimba: till en viss gräns lär man sig av egna upplevelser och andras babbel. Ska man komma lite längre än till "livserfarenhet" måste man brottas med lite svårlästa böcker också. Man kan inte komma på allt själv, man behöver hjälp.

emman2008-04-15 20:06
Antal inlägg: 1630

Solen_lyser: Jag gör gärna och ofta detsamma. Det gör det dock inte mer korrekt ;)

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 20:09

emman, jag är inte ute efter korrekthet.

Dock håller jag med om att det blir "jobbigare" att läsa om det är talspråk, men det är min personliga åsikt och jag störs inte destomer av det, eftersom jag är hur van som helst att läsa talspråk och man får faktiskt inse att den nya tiden redan är på väg.

zimba - Ej medlem längre2008-04-15 20:09
Antal inlägg: 2256

"Att man är kapabel att formulera en mening med mer än tre ord utesluter inte att man även är bekant med verkligheten"

Även om man inte är kapabel att formulera en mening med mer än tre ord utesluter inte att man har en intressant åsikt.

Jag repeterar:

Även om man inte är kapabel att formulera en mening med mer än tre ord utesluter inte att man har en intressant åsikt

Det blir svårare att föra fram åsikten, ja. Men att den skulle vara sämre för det, nej så är det inte.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-15 20:09
Antal inlägg: 4715

Som övning tycker jag att vi ska starta en diskussion med syntaxregler. Det är väldigt bra träning i att formulera sig. Jag tror jag gör det med en gång.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 20:11

zimba, "Även om man inte är kapabel att formulera en mening med mer än tre ord utesluter inte att man har en intressant åsikt"
•Det är sant att det inte utesluter något, men det gör det mindre sannolikt, det var även det jag skrev i mitt inlägg (läs om?).

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 20:12

E Solu, vi kan väl öva privat? ;)

vulcan2008-04-15 20:13
Antal inlägg: 7666

"Vulcan, om man nu inte är så duktig på att uttrycka sig i tal och skrift men har massor med åsikter som man vill få framföra (pratar om mig själv), ska man då inte skriva i seriöstråden bara för att man inte har lika stort ordförråd som vissa andra? Innebär det att jag har sämre åsikter än de med ett stort ordförråd?" (Zimba)

Nej - jag menar bara att man ska anstränga sig lite. Inte för att det är "rätt" utan för att det är vad som lönar sig om man vill nå fram. Det gäller för övrigt dig också Solen_lyser. Det är möjligt att alla snackar "MSN:ska" om 25-30 år. Men vi är inte där än och även många i din egen ålder både kan och föredrar att uttrycka sig på ett annat sätt när de diskuterar något seriöst. Och många avfärdar mer eller mindre automatiskt saker som är för illa skrivna. Det kan ju vara dåligt också - det kan förstås finnas guldkorn i det. Men i en diskussion så är det ändå så att många av oss sorterar och bara väljer ut det vi tycker verkar vara läsvärt. Då är de lätt att snabbt lägga inlägg som börjar med "Jag E faktiskt trött på hur borgar sammhället diskreminerar å förföljer arbetslösa å sjuk skrivna oxå"

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-15 20:13

Nu när den här tråden ändå är helt snurrig... är det nån som vet vad som hände med min minnestråd till hästen Silver?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?