Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kajix | 2013-07-02 19:39 | |
![]() | varför packade gud tsunamivågor jordbävningar och aids? | |
| Rultatultan | 2013-07-02 19:42 | |
![]() | @kajix Det gjorde han inte. Tsuniamisarna och bävningarna finns liksom på vägen. Inte i ryggsäcken. | |
| Gunilla _ | 2013-07-02 19:50 | |
![]() | Men kan någon på något vis förklara varför det finns svält, tsunamis, jordbävningar osv. när de drabbade förmodligen till stor del är troende - för att inte tala om att de flesta ber om hans hjälp vid sådana tillfällen? | |
| Rultatultan | 2013-07-02 19:57 | |
![]() | @Gunilla Som troende kristen är "förklaringen" den att vi lever i en fallen värld, full av hemskheter i stort och smått. Världen är ofullkomlig, livet är ofullkomligt och vi människor är ofullkomliga. Att be om hjälp till Gud i svåra situationer går alldeles utmärkt - men man ska inte förvänta sig att Gud viftar med sitt trollspö och tar bort det onda. Precis som en mamma inte kan fixa sin sons brutna ben - men däremot rita söta hjärtan på hans gips och försäkra honom om att det det onda försvinner och att allt kommer att bli bra tillslut. | |
| Gunilla _ | 2013-07-02 20:00 | |
![]() | Men är det inte lite märkligt (har ställt frågan många gånger men ingen verkar vilja svara på den...) att allt gott är Guds verk men allt ont är pga människans misstag? Hur kommer det sig att inte både gott och ont är Guds verk eller allt gott och ont är människans..? Det ÄR motsägelsefullt! | |
| Rultatultan | 2013-07-02 20:01 | |
![]() | @Gunilla Jag har inget annat svar. Vi kommer tillbaka till frågan om det ondas ursprung - en fråga ingen lyckats besvara så vitt jag vet. Teoretisera om det kan vi dock :) | |
| Gunilla _ | 2013-07-02 20:05 | |
![]() | Det är kanske så att ni som tror på (någon) Gud blundar för dennes allsmäktighet..? :) | |
| kajix | 2013-07-02 20:08 | |
![]() | skillnaden på modern som inte kan fixa sonens onda ben och gud som inte använder trollspöt är att mamman skulle vilja hjälpa sonen medan gud slår knut på sig själv för att undvika att hjälpa | |
| Rultatultan | 2013-07-02 20:19 | |
![]() | @Gunilla Förstår inte hur du menar? @kajix Där har du fel. Gud vill VISST det hjälpa. Så där har du fel. (Ett resonemang utifrån den kristna tron. Dina personliga åsikter är naturligtvis dina) | |
| Gunilla _ | 2013-07-02 20:26 | |
![]() | Rultatultan; Att religiösa människor envisas med att Gud är alltigenom god - trots att det med största sannolikhet inte är så. (Är han allsmäktig så är han även den som skapat ondskan - hur skulle det kunna vara på annat vis?) Såvida han finns alltså. | |
| Måns_E | 2013-07-02 20:52 | |
![]() | Guds vägar äro outgrundliga, och naturkatastroferna har vi fått för våra synder? Inte för att jag själv tycker så, men det är väl så snacket brukar gå bland de som är frälsta? | |
| Rultatultan | 2013-07-02 20:56 | |
![]() | @Gunilla Åh. Du menar så. Men nej. Att blunda för Guds allsmäktighet skulle ta bort en av grundstenarna i tron (de abrahamitiskas i alla fall). Finns ingen anledning att vi skulle blunda för den. Inte alls! | |
| Rultatultan | 2013-07-02 20:57 | |
![]() | @Måns_E Jo...hans vägar är verkligen outgrundliga :) | |
| Kuralo | 2013-07-02 20:59 | |
![]() | Kajix: Det är naturkatastrofer, har inget med Guds vilja att göra, du gräver fortfarande i den gamla världen då präster och kyrkan skrämde vettet ur folk. Aids och andra sjukdomar är inte Guds verk heller, det fixar vi helt på egen hand. Gunilla: Jag vet ingen här som sagt att det är Guds verk när det går bra och vår egen skuld när det går illa. ???!!! Det beror alltid på oss själva, vi är vår egen lyckas smed som ett gammalt ordstäv lyder. Men Gud visar oss en väg om vi är villiga att följa den, kan inte förklara mig på annat sätt. Du har fått svar flera gånger av flera stycken här ju :) | |
| Kuralo | 2013-07-02 21:02 | |
![]() | Rultatultas: Tänker lite som du :) | |
| Gunilla _ | 2013-07-02 21:02 | |
![]() | Åh vad skönt - då ÄR gud orsak till eländet också. Det är nästan så man skulle kunna bli religiös... :p | |
| Kuralo | 2013-07-02 21:04 | |
![]() | Gunilla: Missuppfattning igen, du själv är orsak till ditt ev elände och lycka | |
| shulten | 2013-07-02 22:05 | |
![]() | Så Kuralo menar att det är de stackars svältande barnen i Afrikas egna fel att de lider som de gör då? | |
| Måns_E | 2013-07-02 22:07 | |
![]() | Det blir väl lite konstigt att skylla tsunamin på Gunilla? I o f s så tror jag att kristendomen har det lite svårt just med syndabiten, guds godhet är liksom enklare att förhålla sig till i ett modernt samhälle. Det blir lite pinsamt för kristna svenskar när kristna pastorer i USA skyller tsunamin på Sverige eftersom vi tidigt hade en lag som tillät samkönade äktenskap, eller att kristna länder i Afrika har dödsstraff på homosexualitet (med utgångspunkt från bibeln). Det man inte skall glömma är att även vårt land har varit mer kristet, och mer moralkonservativt. Men ju mer sekulariserade vi blir, desto mer verkar vi inse att behovet av att komma med moraliska pekpinnar minskar. Skuldfrågan blir mindre viktig, och det verkar lustigt nog även gälla många av de som är troende kristna. En god utveckling tycker jag, men kanske inte så bra för den kristna rörelsen som tappar mark för varje år. | |
| Rultatultan | 2013-07-02 22:32 | |
![]() | @shulten och Måns Se mitt svar till Gunilla 2013-07-02 20:01 | |