Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-07-02 22:41 | |
![]() | Jaha, mitt inlägg var inte direkt adresserat till dig :) Men du får ju gärna komma med reflektioner om du vill. | |
| Rultatultan | 2013-07-02 22:48 | |
![]() | @Måns Trodde forumet var fritt. Sorry. Ignorera gärna min post. | |
| Claysune | 2013-07-02 22:49 | |
![]() | Måns: de kristna rörelserna tappar inte mark. det blir fler kristna i världen än det föds människor. PTL.. | |
| Måns_E | 2013-07-02 22:53 | |
![]() | Fast jag pratar ju inte om det ondas ursprung, utan om syndaproblematiken inom kristendomen. Synd är väl ändå något ganska fundamentalt inom kristendomen? Och synen på synd är väl också något som förändras med tiden, och i olika kulturer? | |
| Rultatultan | 2013-07-02 22:53 | |
![]() | @Claysune Du skrev: "de kristna rörelserna tappar inte mark. det blir fler kristna i världen än det föds människor." Har du någon referens till det? | |
| Måns_E | 2013-07-02 22:53 | |
![]() | De kristna tappar mark i sekulariserade länder, som Sverige. Det är något som har pågått under lång tid. Det var det jag syftade på Claysune. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-03 00:21 | |
![]() | rultantultan: sorry att jag inte svarat tidigare, är fortfarande på jobbet men nu har jag lite tid över. du frågade mig dels vad som fick mig att överge min gudstro och dels vart jag tror våra lagar kommer från om inte kristendomen. om lagarna först då. vi har ju som människor levt tillsammans lite längre än 2000 år och det har hela tiden funnits accepterade gärningar och icke accepterade. När en icke accepterad gärning utförs har flocken ofta varit ganska snabba att påpeka, fördöma och straffa. Om du vill ha mer konkreta exempel så kan du ju ta exempelvis romarriket, tror du att det byggdes, styrdes och fungerade utan lagar och regler? Vad som fick mig att överge min gudstro? Lustigt nog så kändes det nästan som en uppenbarelse. Helt plötsligt klickar det och man bara förstår, det är så enkelt att se... men det är svårt att förklara. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-03 00:24 | |
![]() | Precis så var det för mig också; det klickar till. Och så känner man att man slipper kämpa emot logik och instinkt. | |
| Göran A | 2013-07-03 05:55 | |
![]() | Synden i världen drabbar inte bara den som begår den, utan även "oskyldiga". Kan vara fattiga barn i u-länder liksom aborterade barn här hos oss. Hela skapelsen är lagd under "förgängelse" på grund av synd, därför har vi även naturkatastrofer som slår till både här och där runtom i världen.... ingen går säker, och offren behöver varken vara "bättre" eller "sämre" människor. | |
| Göran A | 2013-07-03 06:03 | |
![]() | Jag kan varmt rekomendera Sven Reichmanns bok Frälsningen för dem som vill sätta sig in lite djupare i den här komplexa frågan. m.adlibris.com/bok/f...91 89299870 | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-07-03 08:18 | |
![]() | Jag kan varmt rekommendera Liftarens guide till Galaxen. När vi ändå är inne på sanningslära menar jag... | |
| Rultatultan | 2013-07-03 16:02 | |
![]() | @Locomondo Att bara vara tyken imponerar inte på någon. Skriv i stället det du EGENTLIGEN vill ha sagt med ditt inlägg ovan. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-07-03 16:06 | |
![]() | Att religion är för svaga människor utan egen vilja? | |
| Rultatultan | 2013-07-03 16:12 | |
![]() | @Locmondo Duktigt! Du kan uttrycka din mening utan att vara sarkastisk! | |
| Gunilla _ | 2013-07-03 16:33 | |
![]() | Kuralo; "Missuppfattning igen, du själv är orsak till ditt ev elände och lycka" - ja det är väl ungefär så jag själv påstår att det är, utan någon som helst guds inblandning. Men det är när det gäller mig själv. Vad gäller katastrofer i världen vill jag påstå att finns Gud så har han ett rätt rejält finger med i spelet - jag köper inte att, som Göran A, någon annans synd är orsaken. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 16:34 | |
![]() | @Gunilla Varesig du köper det eller inte så är det så det är enligt den kristna tron :) | |
| Gunilla _ | 2013-07-03 16:35 | |
![]() | Ja, suck, det är det som gör den sååå obegriplig... | |
| Rultatultan | 2013-07-03 16:39 | |
![]() | @Gunilla Jag håller helt med dig! :)) Och kanske är det det som är en av de bästa saker med tron: jag behöver inte fatta allt för vara en kristen. Det räcker att jag tror på min Frälsare! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-03 17:08 | |
![]() | rultan... ja, lite som LOA ungefär va? | |
| Rultatultan | 2013-07-03 17:15 | |
![]() | @chupa Kanske? Vad är LOA? :) | |