Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-07-03 21:17 | |
![]() | Fast om man nu inte tror på någon gud (vilket jag inte gör) så finns det ju inte heller någon anledning att tro på synd. Det i sig innebär naturligtvis inte att jag tycker att man skall få skada eller medvetet lura andra människor. Men det har ju inget med någon "guds väg" att göra. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 21:24 | |
![]() | @Måns_E Det har du alldeles rätt i. Men det gör inte att syndabegreppet försvinner för det :) Och en människa som inte ser sin synd har uppenbarligen aldrig umgåtts med Jesus. | |
| Måns_E | 2013-07-03 21:27 | |
![]() | Det där blir ju knappast särskilt klargörande. Om jag inte tror på någon gud eller någon synd så finns ju inte heller någon gud eller någon synd. Hittills så har vare sig någon människa eller något övernaturligt väsen lyckats att övertyga mig om motsatsen. | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 21:34 | |
![]() | Vilken jäkla tur att vi är syndare , vad otroligt trist det hade varit att leva för evigt..lite som "Måndag hela veckan" i all evighet , hu. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 21:40 | |
![]() | @Måns_E I din begreppsvärld, ja. Inte i min. Jag redogör för MIN ståndpunkt. | |
| Gunilla _ | 2013-07-03 21:41 | |
![]() | Enligt bibeln är en mängd synder sådant som inte längre anses vara det - hur gör en troende då? Blundar och förtränger och, som någon skrev tidigare, plockar bara de bitar ur bibeln som passar vederbörande..? Är inte DET synd? Och om det nu är så lätt att få syndernas förlåtelse - varför inte helt enkelt bara synda på? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 21:44 | |
![]() | Det mest underliga kristendomen, är att man måste tro på Jesus för att bli frälst tycker jag. Vad är det för nytta med det, förutom att det gynner en själv? Är inte det själviskt? Är det inte viktigare att sprida ljus till människorna runtomkring så att världen blir lite bättre för alla? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 21:44 | |
![]() | Är det ett sätt att visa respekt och medlidande till Jesus? | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-03 21:51 | |
![]() | Men varför? Ingen vet ju om han har levt överhuvudtaget. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 21:52 | |
![]() | @Gunilla Jasså? Vad tänker du på då? "att synda på nåden" är ett uttryck som används om de som tror sig kunna, som du skriver, synda på. För förlåtelse får man ju ändå, eller hur? Det funkar inte riktigt så. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 21:55 | |
![]() | @Mollee2 Varför är det underligt tänker du? Nyttan med att tro på Jesus? Jaa...det är typ hela grejjen! :) Själviskt? Att tacka ja till Guds erbjudande? Nej, att "bara" sprida ljus till människor omkring sig och verka för ett bättre samhälle räcker inte i ett evighetsperspektiv. Det är där Kristus kommer in. Utan Kristus kan vi aldrig lära känna Gud och inte heller få frälsning. @Littlestalin Eh...va? Jesus var en historisk person lika väl som Julius Caesar. Det är inget tvivel om att JEsus som person existerat. Om han sedan var gudomlig finns det många olika åsikter om. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:00 | |
![]() | Ja, det är väl själviskt? Syftet är väl att man ska bli frälst och komma till himmelen endast genom att tro på att Jesus har funnits? Varför ska man lära känna jesus om man ändå inte gör något gott av det utan endast syftar till att blir frälst? Om jag lever ett prickfritt liv i vilket jag sprider kärlek på jorden och bidrar till att andra människor mår bra och sprider kärleken vidare, är jag då inte välkommen att omfamnas av Gud och Jesus kristus bara för att jag inte tror på Jesus? Om man föds i ett samhälle där avsaknad av religion råder, eller om man växer upp med vargar och inte ens har läst bibeln, är man då fördömd endast p.g.a av sina förutsättningar? Om jag tror på att Jesus funnits (som historisk person) men inte tror på Gud, samt inte bidrar till något gott i världen utan sprider olycka, blir jag frälst då? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:03 | |
![]() | Vad är syftet med frälsningen, förutom att man själv gynnas av det? Gynnar det någon annan då? Kanske Jesus i egen hög person, på så vis att hans död inte var förgäves? Men han hamnar väl i himlen oavsett, och han dog väl ändå för att människan skulle kunna bli frälst? Är frälsningen något ömsesidigt mellan människan och Jesus på så vis att jesus död inte var onödig? Jag menar, han hade väl dött hur som helst ändå? Och om det ändå inte spelar någon roll hur människor behandlar varandra så länge de tror på Jesus, så fattar jag inte grejen? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:07 | |
![]() | Vaddå cancer funkar inte? Cancer är en sjukdom bland många andra, menar du att du inte kan ta till dig det exemplet bara för att det på något sätt kom för nära din comfort zone eller vad? Det visar bara på dina egna brister när det kommer till att föra en helt normal konversation. Du är väldigt säker på hur LOA och att be till gud skiljer sig åt trots att du på sidan innan inte ens visste vad LOA är. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:07 | |
![]() | Går livet på jorden alltså ut på att bli frälst av Jesus? Vad gjorde människorna på jorden innan Jesus ens existerade? Hur blev man frälst då? | |
| Rultatultan | 2013-07-03 22:10 | |
![]() | @Mollee2 Hur är det själviskt? Är det själviskt att tacka ja till en glass man blir erbjuden? Eller till löneförhöjning? Syftet är frälsning, men med frälsningen kommer det bibeln talar om som "ett förvandlat liv." Ett äkta möte med Jesus (och jag bara hör hur frikyrklig jag låter nu...ojoj...ledsen för det) leder till förändring. En människa som vandrar med Gud får en inre längtan att som du uttrycker det "göra gott". Detta kan naturligtvis se ut på många olika sätt. En människa som lever prickfritt och sprider kärlek, godhet och omtanke runt sig är en människa som ska ha all respekt. Men det spelar ingen roll hur god och snäll man är - utan frälsningen kan du inte ha en relation med Gud. ALLA är välkomnade in i Guds famn, men ingen kommer dit utom genom Jesus Kristus. Enligt kristendomen då. Du frågar "Om man föds in i ett samhälle där avsaknad....är man då fördömd pga sina förutsättningar?" Nej, jag tror Gud är större än så. Eller jag VET att han är större än så. Bibeln talar om att de människor som hört talas om Jesus och förkastar honom - de står utanför Guds gemenskap. Om man aldrig fått chansen att ta del av "det glada budskapet" (ojoj, frikyrkligt igen!) kan man knappast lastas för det. Ett spädbarn som dör tex. En gravt förståndshandikappad människa. En människa i något oupptäckt hörn av världen. På din sista fråga är svaret utan tvekan nej. Frälsningen kommer genom Jesus, genom att tro att han var Guds son och att han dog för våra synders skull så att vi kan närma oss Gud. Utan Kristus - ingen kristendom. Andra religioner säger annat dock. MEn enligt kristendomen är den enda vägen en levande tro på Jesus. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 22:12 | |
![]() | @chupa Jag vet mycket väl vad LOA är och går ut på - jag visste bara inte att förkortningen såg ut så. (trodde det hade något med båtar att göra först, men tyckte inte det stämde in riktigt i diskussionen ;) ). För ungefär ett år sedan var det en tråd här på forumet där detta diskuterades livligt. Det funkar inte att tänka bort cancer. Jag vet. Det var så jag menade. Du behöver inte förolämpa mig bara för att jag uttryckte mig luddigt. Jag kan visst det föra en normal konversation. | |
| Rultatultan | 2013-07-03 22:13 | |
![]() | @Mollee2 Innan Gud sände Kristus till jorden blev man frälst genom lagen. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:13 | |
![]() | Men, att göra gott kan man väl göra att vara frälst? Är det vägen till målet som är viktig, eller målet i sig? Jag förstår förövrigt vad du säger, och ser inget fel i det :-) Så länge man känner att det man gör känns rätt, spelar resten ingen roll! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-03 22:14 | |
![]() | utan att vara frälst* | |