Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Claysune | 2013-07-05 12:04 | |
![]() | Märkligt men sant. det som är intressant för mig är ointressant för dig, så här står vi . Tycker trots allt att du har en stark tro på att Gud inte finns, Jag tror tvärtom:: Ja, ja, Så ä de!! | |
| Claysune | 2013-07-05 12:09 | |
![]() | Kajix: Ps. Jag är ingen ateist, om du är det så får det stå för dig. En dag står du framför honom som du tror inte finns, vad säger du då? Jag vill det bästa för dig, så tänk efter, Med vänlig hälsning. c_s | |
| Sote | 2013-07-05 12:38 | |
![]() | Men ser du claysune, det är just det som är grejen. Ingen kommer stå inför någon för det tar bara slut. Det skulle bara vara ett jäkla slöseri med livet om man levde sin tid här och nu bara för att vänta in det som man då tror kommer sedan. Bättre att ta vara på det vi faktiskt vet är på riktigt än att vänta på något som bara kanske finns. | |
| kajix | 2013-07-05 12:42 | |
![]() | tror du på Oden, Claysune? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-07-05 14:34 | |
![]() | 21Om den gudlöse upphör med sina synder och håller alla mina bud och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva. Han skall inte dö. 22Alla de brott han begått skall vara glömda. Genom sina rättfärdiga gärningar skall han leva. 23Skulle jag önska den gudlöses död? säger Herren Gud. Skulle jag inte hellre se att han upphörde med sina gärningar och fick leva? Hes 18 | |
| Claysune | 2013-07-05 14:34 | |
![]() | Nä, det gör jag inte, men i skolan läste vi om O. T. F. det är allt jag vet om dem: | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-07-05 14:59 | |
![]() | Jag vill lova Herren min Gud: Herre, du är min Gud, jag vill lova dig och prisa ditt namn. Du har utfört dina allvisa planer, dina löften från fordom står orubbligt fast. Du har gjort en stenhög av staden, en ruin av fästningen. Främlingarnas borg är förstörd och skall aldrig mer byggas upp. Därför skall starka folk ära dig, grymma hedningar frukta dig. 4Du blev en tillflykt för den svage, en tillflykt för den fattige i hans nöd, skydd mot slagregn, skugga i hetta. Våldsmännens raseri är som ett iskallt slagregn och som hettan i öknen. Du gör slut på främlingarnas larm och tystar våldsmännens sång. Herren Sebaot skall på detta berg hålla gästabud för alla folk, ett gästabud med feta rätter och starkt vin, med feta, mustiga rätter och starkt, klarat vin. På detta berg skall han utplåna den slöja som höljer alla folk, det dok som skyler alla folkslag. Han skall utplåna döden för alltid. Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder och göra slut på sitt folks förnedring överallt på jorden. Herren har talat. Den dagen skall man säga: Se, detta är vår Gud, den räddare vi hoppades på. Detta är Herren som vi hoppades på, låt oss jubla av glädje, han kom till vår räddning. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 15:58 | |
![]() | Jaha där ser man. | |
| Sote | 2013-07-05 16:16 | |
![]() | Sedär ännu en predikant som kan googla och kopiera. Vad skojigt. Ni kan ju nästan starta en egen liten betakyrka tillsammans snart. Den här tråden innehåller ju inlägg så det räcker till ett antal predikningar. | |
| stuvelsberg | 2013-07-05 17:36 | |
![]() | Att predika är ju inte speciellt givande och inget som nån här efterfrågar , gör bara saken än mer ogudaktig för oss förnuftiga,försök att svara på frågan istället, är det förnuftigt att tro med hänsyn tagen till kunskap och vetenskap? | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 17:57 | |
![]() | Jag svarar med en fråga :) Nej, vi har kommit längre än så? | |
| Captain76 | 2013-07-05 19:26 | |
![]() | Stuvelseberg - är det förnuftigt att tro med hänsyn tagen till kunskap och vetenskap? Om man tycker att den empiriskt vetenskapliga modellen räcker för att ge svar på alla livets frågor så förstår jag att religiös tro känns överflödig. För oss som har frågor vetenskapen inte kan svara på är det en självklarhet att söka svaren på annat håll. Att det skulle råda en motsättning mellan tro och vetenskap håller jag inte med om. Det är lika naivt att tro att vetenskapen skall kunna svara på de stora livsfrågorna som att tro att Bibeln, Koranen eller vilken annan "helig" skrift som helst skulle innehålla en korrekt vetenskapligt uppställning av till exempel DNA-koden. Enligt min mening råder ingen motsättning mellan dessa betraktelsesätt eftersom de försöker besvara olika frågor. Grovt förenklat skulle man kunna säga att den övergripande frågan vetenskapen söker svar på är "hur". Religionerna söker svaret på frågan varför. | |
| Captain76 | 2013-07-05 19:26 | |
![]() | "Varför" | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 19:48 | |
![]() | Grubbleriet har förekommit i tusentals år. Ungefär hur långt har man kommit i frågan "varför". | |
| Captain76 | 2013-07-05 20:38 | |
![]() | Visst har grubbleriet pågått länge. Själv har jag funnit svar jag finner tillfredsställande. Men oavsett om man har det eller inte så ersätter inte vetenskapen religionen på den punkten. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 20:56 | |
![]() | Det har jag inte sagt. Men varför grubbla om man inte kommer någonstans överhuvudtaget. Vissa saker är oförklarliga och då kan man gå vidare och fundera på något annat tycker jag. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 20:57 | |
![]() | Eller, varför inte i så fall? | |
| Captain76 | 2013-07-05 21:00 | |
![]() | Fast det finns svar. Frågan är om man godtar dem eller inte. Om man tycker de är tillfredsställande eller inte. Sen är man ju olika vad gäller hur viktig frågan "varför" är. | |
| ingson | 2013-07-05 22:21 | |
![]() | Captain76 Problemet är att religös tro i regel har sanningsanspråk, dvs den hävdar med övertygelse att (delar av) världen förhåller sig på ett visst sätt utan att försöka styrka sina hypoteser på annat vis än genom att hänvisa till en äldre boksamling. Samt att även icke troende ska påverkas av detta i form av olika inskränkningar Så visst kan det finnas motsättningar mellan tro och s.k. vetande | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-05 22:35 | |
![]() | Men hur viktig är frågan "varför"? Vad blir det för skillnad? | |