Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 100 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-08 20:18 | |
![]() | Jag tycker nog att hon avtjänat sitt straff klart nu. Hon har tydligt haft stora problem när hon var ung och de här brotten ägde rum. Alla är värda en andra chans. Han har sonat sitt brott och är värd ett liv i frihet nu. Välkommen hem! | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-08 20:26 | |
![]() | Bara hon inte ska ut och föreläsa i skolorna om hur lätt det är att hamna snett så önskar jag henne lycka till. | |
| vulcan | 2009-04-08 20:28 | |
![]() | Snoosy: Du har inte läst ett jota om vad som har skrivits angående Annika Östbergs brottskarriär va? Den person du beskriver finns inte i verkligheten. Var det första dråpet och hallickverksamheten/knark andet också bara ett resultat av att hon "umgicks med fel killar"?? Det här tramset om att vilja göra Annika Östberg till mer eller mindre ett oskyldigt offer själv är ett hån mot alla hennes offer och anhöriga. Inte minst den polisman som fick sätta livet till under tjänsteutövning. Vill man ha jämlikhet får man ta alla aspekter av den. Om kvinnor och män är lika mycket värda (vilket jag tycker) och ska ha samma rättigheter (check) så har de rimligen också samma skyldigheter och ansvar för sitt personliga handlande. Jag är glad att kvinnor generellt är mindre våldsbenägna och mer psykiskt sunda än män och därmed begår mycket färre vålds- och egendomsbrott. Men de som ändå gör det ser jag inget skäl till varför jag skulle bedöma mindre allvarligt. Hela Annika Östberg-affären hade aldrig utvecklat sig som den gjorde om hon hade hetat Anders istället. | |
| vulcan | 2009-04-08 20:35 | |
![]() | En faktagrej som kan vara värd att påminna om också: Annika Östberg är inte "frigiven". Det som hänt är att verkställigheten av hennes fortsatta straff har flyttats över till Sverige. Hon är fortfarande livstidsdömd för mord. I en formell bemärkelse har hon därmed ännu inte "sonat" sitt brott. Den troliga utvecklingen är väl att hon relativt snart kommer att få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff och därefter påbörja en utslussning i samhället under kanske 1 år enligt de regler som finns kring svenska livstidsstraff. Många har varit upprörda över att USA inte har velat lämna ut "stackars" Annika tidigare. De glömmer då att det inte är med någon självklarhet som vi själva verkställer utlämningar av den här typen. Anna Lindhs mördare Mihajlovic (hur många tycker att det är synd om honom och att han nu borde förlåtas - hand upp!) fick inte avtjäna sitt straff i Serbien eftersom Sverige inte accepterade att de inte kunde presentera några garantier för hur länge han skulle tvingas sitta inlåst. Vi lämnar inte ut personer till USA om de riskerar dödsstraff. Båda förhållningssätten är helt korrekta i min bok och jag tycker att USA ofta tillämpar alldeles för stränga straff. Men jag tycker inte att man med automatik varit skyldig att släppa iväg en polismördare bara för att ett annat land börjar gasta om att hon "måste få komma hem". | |
| vulcan | 2009-04-08 20:37 | |
![]() | Dude: Intressant hypotes. Jag är inte så mycket för konspirationsteorier som bekant, men denna verkar inte orimlig. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-08 20:42 | |
![]() | Leif GW:s utspel i Aftonbladet var löjligt. Han antydde att folk är så blåögda så att dom inte förstår att Annika inte är helt liljevit. Alla har nog begripit det,men frågan just nu är ju om hon inte trots allt sonat sitt brott.. | |
| Pappas Docka - Ej medlem längre | 2009-04-08 20:43 | |
![]() | "Hela Annika Östberg-affären hade aldrig utvecklat sig som den gjorde om hon hade hetat Anders istället." Menar du i media då, eller tror du att UD hade agerat annorlunda om det varit en man? | |
| Snoosy | 2009-04-08 21:01 | |
![]() | vulcan, du verkar inte vara så förlåtande mot andra ? | |
| Lerna | 2009-04-08 21:07 | |
![]() | Säger som Strindberg "Det är synd om människan" och då menar jag inte bara A Östberg | |
| Snoosy | 2009-04-08 21:08 | |
![]() | vulcan,, vilka är det hon har på samvetet mer än polismannen, menar du ? Du verkar bli så upprörd, nästintill hatisk. Nästan lite läskigt. Är fullt medveten om att hon fortfarande sitter fänglsad, i Sverige. men hoppas att hon blir fri snart. Hemskt att en människa kan sitta fänglsad i så 28 år, för det hon gjorde. Det känns ännu mer hemskt att det finns så många som inte önskar henne lite frihet och avkoppling. Är glad att hon äntligen har möjlighet att kunna träffa sin mamma som kämpat så länge för att få henne hit. | |
| Minta | 2009-04-08 21:14 | |
![]() | Håller med om att det inte är någon som säger att hon är liljevit eller oskyldig. Frågan är om en person någonsin ska kunna anses ha sonat sitt brott även om det är grovt? Tanken med att AÖ släpps nu är vad jag förstår också att göra det möjligt att "återanpassa" henne i Sverige, att hons ka kunna leva ett något så när normalt liv. Det är ytterligare ett 20-tal svenska fall i USA där man enligt egen utsago arbetar lika hårt för att hjälpa. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:16 | |
![]() | Jag uppfattar inte Vulcan som det minsta hatisk. Jag uppfattar honom inte heller som om han inte skulle vara förlåtande mot andra. Att säga sådana saker om en debattör blir bara larvigt. Vulcan har tagit upp viktiga och intressanta aspekter kring hela situationen. Skilj på debattör och person, Snoosy. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:18 | |
![]() | Håller med dej snoosy. Att hon gjort flera brott är vi alla säkert överens om. Att hon skulle ha ett straff för det är också självklart i mina ögon. Men någonstans så måste man ha sonat sina brott och få chansen igen att leva ett normalt liv. Jag vet också att hon inte är fri bara för att hon kommer till sverige men jag hoppas på att hon snart blir det. Jag tror också att chansen är större att hon blir fri här i sverige än om hon hade fått vara kvar i USA. Än en gång så önskar jag henne välkommen hem och hoppas hon får en bra framtid här. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:24 | |
![]() | "Men någonstans så måste man ha sonat sina brott och få chansen igen att leva ett normalt liv. " Kissed, det är det vi har straffskalor till. Varje rättsstat har sin straffskala. I USA, där AÖ levde och där hon begick brott, har hon blivit dömd efter en straffskala. Hon fick 25 år till livstid. Det innebär att hon kan sägas ha sonat sitt brott eftersom hon suttit 28 år, tre år mer än den nedre gränsen i domen. Men det är viktigt att inte ta in tycke här. En brottsling döms efter en bestämd straffskala. Det är inte upp till medier eller enskilda människor (i synnerhet inte i andra länder) att avgöra att "nu har hon sonat", "nu kan hon få en andra chans". Det finns ett regelverk, det finns lagstiftning, som reglerar detta. Sedan kan vi tycka vad vi vill om det, men principiellt är det inte vår sak att säga att hon har sonat sitt brott. Det gör rättsapparaten, och numera är det den svenska rättsapparaten som ska bedöma saken. Fortfarande inte medierna som spinner på "stackars Annika"-vinkeln. | |
| Maja G | 2009-04-08 21:25 | |
![]() | Nu är hon i Sverige, oavsett vad jag tycker om det eller inte... Och visst ska hon få träffa sin mamma som har kämpat för henne i många år, men... Tror ni inte butiksbiträdets och polisens anhöriga också vill träffa sin far, make, bror m.m...Men det går inte eftersom någon bestämde sig för att de skulle avsluta sina liv i förtid... | |
| Minta | 2009-04-08 21:29 | |
![]() | SÅ du vill egentligen inte förlåta? Hon borde dö istället? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:30 | |
![]() | Snoosy, du verkar inte ha läst vad jag skrivit. Nej, om AÖ får komma hem så är det väl bra har jag skrivit, och hon har suttit länge i fängelse. Vad jag ställer mig undrande till är själva prioriteringen av statsministern/UD och om det inte ligger något annat inbäddat i detta. Det är knappast en prioritering för svenska staten att förhandla hem en livtidsdömd mördare bara som dömts i usa som anses vara en fungerande rättsstat och med straff som sverige inte officiellt invänder emot (förutom dödsstraffet) Vore tacksam om du läste vad jag skriver så att du inte spinner loss en tolkning som jag inte skrivit. | |
| Minta | 2009-04-08 21:30 | |
![]() | Straffskalor går att ändra på, de är inte huggna i sten. Oavsett vad USA har för straffskalor har vi rätt att tycka annorlunda. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:34 | |
![]() | Minta, har någon sagt något annat? Jag skrev att det inte var vår sak att tycka att hon sonat, eftersom detta bedöms av rättsapparaten. Men tycka kring rättsapparaten och dess bedömningar ska vi självklart göra. Hur annars ska opinion bildas? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-08 21:35 | |
![]() | Jag förstår också att det inte är vi (folket) som bestämmer hur länge hon ska sitta. Är helt på det klara med att det bestäms ifrån olika straffskalor från land till land. Men jag uttalade bara min åsikt som kanske ligger någonstans med sveriges straffskalor att 28 år borde vara nog. Hon har enligt vad jag tycker sonat sitt brott. OBS, min egna åsikt bara. Men visst vi kanske ska tänka så som Minta ironiserar över. Har man gjort ett brott så ska man DÖ!! Inte fan ska man ha någon mera chans här i livet. | |