Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade72
Mobilspel
Pågående18 834

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-12-03 10:07
Antal inlägg: 17500

helt rätt bitte - det är faktiskt stor skillnad på det de gör i lådan vid olika foder. Köper jag mjukmat till våra så luktar det värre än den vanliga apan i kattlådan, plus att de skiter så mkt mer. Blä.

Min hankatt dog av njursten, han åt Friskies som torrfoder och burkmat. Veterinären sa att det med 100% var maten, tydligen så har kastrerade hankatter, innekatter och långhårskatter (?) en högre risk för att utveckla det om man ger de mat med högt saltvärde. Lägg då till en smula överviktig som min var så hade han alla riskfaktorer. Han skulle de ha fått annan mat. Vi ändrade hans kost då men det var för sent.
Han operererades 2 ggr men det blev inte bättre, tills slut förgiftades han för njurarna la av helt och han fick avlivas. :(

le-lou2009-12-03 10:08

Men som sagt - jag vet inte hur mycket det stämmer för alla katter. Jag tror säkert det finns katter som mår bra på annan mat än den man handlar i zooaffären. Kanske ett tips bara om man har en kastrerad hankatt att tänka på.

monew2009-12-03 11:52
Antal inlägg: 823

mm
kan inte katter äta ägg och köttfärs och räkor? det åt våran katt, han gillade inte köpt kattmat eller torrfoder, men han jagade ankor och harar med.

roligt att läsa om katternas hyss

upan2009-12-03 12:16
Antal inlägg: 177

Torrfoder kräver väldigt mycket vatten, det kan vara klokt att då och då blöta upp torrfodret. Lite snällare för magen på katterna och många katter har ju lite känslig mage.

Min ena katt har haft väldigt svullen mage, inte så konstigt med tanke på att han hetsäter och inte hinner känna mättnadskänsla.
Fodret sväller i magen och hans mage blir hård och uppsvälld.
Nu blöter jag upp hans torrfoder och han äter ungefär en tredjedel av vad han åt innan.

nettan232009-12-03 12:51
Antal inlägg: 4086

Våran gamla katt åt inte seniormat när han var i den åldern, så då fick han njursten en gång, sen bytte vi till Whiskas seniorfoder och då fick han det inte igen. Melvin som han hette var aldrig sjuk annars, men blev avlivad för epelepsi i 18 års ålder.

Våran nuvarande katt Ludde äter Perfect fit Senior, kostar ca 150-200 kr månaden och är helt utan färgämnen osv, kolla in det fodret ni som vill handla i mataffären. Har anpassat foder för senior, junior, innekatt och sensitive, active och in form.

nettan232009-12-03 12:55
Antal inlägg: 4086

Här e en länk på seniormatens innehåll, inget vete, låg magnesiumhalt, mkt protein m.m

www.perfect-fit.se/H...de nts.aspx

Mamik2009-12-03 14:44
Antal inlägg: 278

Kommentar angående att ta ansvar för sina katter.

Jag bor på landet och mina katter hälsar bara på hos de närmaste grannarna och de tycker att det är ok. De flesta har katt själva.

Jag har ganska god koll på hur stort mina katters revir är, de protesterar nämligen när jag rör mig utanför reviret.

Övrig tid tillbringar katterna i skogen bakom vårt hus och stör ingen annan än mössen, fåglarna och eventuellt några andra vilda djur.

Som avslutning: De är kastrerade alla tre!

Mamik2009-12-03 14:48
Antal inlägg: 278

Tillägg: Alla tre katterna är öronmärkta och försäkrade.

Giddy2009-12-03 15:00
Antal inlägg: 315

Finns de nån av er kattägare som har en katt som lägger saker i vattenskålen?
Oftast är de papperstussar (han älskar att leka apport me dom), men ibland hamnar även bollar, pälsmuss o snören i vattenskålen.
Nån som vet varför han gör så? :)
Oftast när han lagt en papperstuss i vattenskålen så bär han den till mig sen, de brukar droppa vatten efter honom när han går. :)

monew2009-12-03 15:01

a vad gulligt!

monew2009-12-03 15:01

min kompis katt hade en såndär liten mus, den brukade hon hitta i sin sko eller handväskan! haha

le-lou2009-12-03 20:42

Viktig sida till alla kattägare att läsa och ta del av!
Detta gav iaf mig svar på flera funderingar mina observationer gett upphov till under åren

www.catswhothrowupgr...m/ kill.php

yrlis2009-12-03 20:51
Antal inlägg: 66

Har oxå en katt som tycker att saker bor bra i vattenskålen. Hårsnoddar, bollar, piprensare mm. Har två siameser som för övrigt älskar att leka apport...

katalias - Ej medlem längre2009-12-03 21:17
Antal inlägg: 2032

Vår Svartnos brukar jaga och "döda" en liten studsboll, som ibland hamnar i vattenskålen. Detta av olyckshändelse och till hennes stora sorg. Då sätter hon sig och tittar länge på bollen, som om hon hoppas att den ska studsa upp och iväg av sig själv.

Giddy2009-12-04 00:39

Kul att de är fler katter som gillar att lägga leksakerna i vattenskålen. :)
Gizmo älskar även att leka apport. Han jagar bollar o papperstussarn o dribblar dom som ett fotbollsproffs. Sen bär han tillbaka dom o lägger dom vid husse/matte för att vi ska kasta dom igen. Så kan han hålla på lääänge. :)

Comeon - Ej medlem längre2009-12-18 08:05
Antal inlägg: 456

Nu måste jag fråga en sak igen, nybliven kattägare som jag är:-)

Min katt som är ca ett år lever rövare på nätterna så jag får ingen sömn alls:-(
Är det elakt eller skadligt på något sätt om han får vara på toaletten under natten?
Han gillar att vara där annars och ligger ofta där inne i tvättkorgen.
Jag blir snart tokig annars att jag aldrig får sova och han kan inte vara ute på nätterna nu när det är så kallt ute anser jag.

No_Idiots - Ej medlem längre2009-12-18 08:11
Antal inlägg: 3

var det inte du som skrev att du läser dygnet runt?
ta en bok vet jag och låt bli att stänga in katten. att bli skiljd från sin flock är ett straff för alla djur.
skulle du själv vilja ligga inlåst på skithuset om nätterna?

Comeon - Ej medlem längre2009-12-18 08:16
Antal inlägg: 456

Hahahaha,,nä det skulle jag inte vilja. Men å andra sidan så lever jag inte rövare på nätterna heller. Sen är det väl lite skillnad på djur. Jag vet när jag hade hund och han var väldigt rädd när han blev lämnad ensam hemma då blev vi rekomenderade att ha honom i hundbur för att reviret blev mindre för honom att vakta och han blev då lugnare.

Men det var därför jag undrade om det funkar på snarlika sätt med katt?

Giddy2009-12-18 08:17

Mina katter brukade också vara väldigt busiga på nätterna. De går bättre nu tack vare ett väldigt enkelt tips som jag fått. :)
Ett tag innan du ska sova ska du busa med katten så den blir riktigt trött o nöjd. Funkar jättebra för mig! :)

Jag brukar kasta bollar, leka me snören o annat som dom inte kan stå emot. Leker me dom tills jag märker att dom börjar tröttna. Då ger jag dom mat o går o lägger mig. Då brukar dom oftast lägga sig o sova när dom ätit klart. Nu har dom vant sig vid det, så nu går de rätt så bra att sova på nätterna. :)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-18 08:18
Antal inlägg: 4050

Hur stort är ditt dass egentligen? Det är nog bättre att du släpper ut honom så får han leva ut sina behov. Det beror ju på hur du bor. Finns det faror för honom som vilda djur är det inte att rekommendera.
Kallt är det ju på dagarna också. Huvudsaken det finns något utrymme där han kan ta skydd från vind och så.
Öronproppar?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?