Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 754 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:30 | |
![]() | Word le-lou | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:30 | |
![]() | Eeh...? Jamen det har vi väl provat på? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:30 | |
![]() | le-lou, jag håller inte med dig överhuvudtaget. Till att börja med är det antagligen en minoritet av oss barnlösa som gjort ett aktivt val. Oftast handlar det om brist på längtan efter barn. Och nej, återigen, jag missar ingenting. Jag har levt mycket nära barn, mycket nära barns tillblivelse, fått se "magin" på nära håll och har sannerligen inga problem att med lite fantasi förstå vad du menar att jag skulle "missa". Sorry, le-lou, men jag hävdar fortfarande att jag inte missar något. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:30 | |
![]() | le-lou: Vi talar meningen med livet, då antog jag det gällde hela livet. | |
| Minta | 2009-05-19 21:32 | |
![]() | Men katalias, ur evolutionssynpunkt är ju detta den viktigaste driften efter överlevnadsinstinkten. Sexualdriften och förälskelsen är nära förbunden med den och de är ju ganska starka och ger också en extra dimension, eller? Att bara kalla det en biologisk drift får det att låta som någonting vi kan överkomma med tanken och som egentligen inte betyder så mycket och är lägre stående och primitivt. Men egentligen betyder det kanske mest av allt. Även om det är primitivt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:32 | |
![]() | Det är okej, Katalias. Själv skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan barn men jag känner dem som finner samma tillfredställelse i vänner och sin egen tillvaro. | |
| le-lou | 2009-05-19 21:32 | |
![]() | katalias - nej du missar ingenting eftersom det man inte vet om - det saknar man inte. | |
| Minta | 2009-05-19 21:33 | |
![]() | Vad är det människor jagar hela tiden, i alla fall i ungdomen? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:34 | |
![]() | Minta, det känns som om vi går lite i cirklar. Jag har redan sagt att självklart är målet med livet, ur evolutionssynpunkt, att fortplanta sig. Men vi är alltså så pass utvecklade att vi... Nä, fan jag pallar inte att upprepa mig igen. Det ÄR en biologisk drift, men om du läser mitt inlägg igen så skriver jag ju faktiskt att det inte är det ENDA som styr... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:36 | |
![]() | le-lou, så att jag säger att jag redan vet vad föräldraskapet handlar om, trots att jag inte är förälder, det räknas inte? Du hävdar att för alla barnlösa är föräldraskap ett mysterium? Att jag har en mamma, systrar och nära vänninor som gått igenom födsel och moderskap är inte ALLS fingervisande? Och absolut inte tillräckligt för att jag ska kunna avgöra att nej, det där längtar jag inte efter? Du kommer aldrig kunna övertyga mig om att jag missar något. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:39 | |
![]() | Mommes, min mamma kan inte heller tänka sig ett liv utan barn. Ingen jag känner som är förälder kan göra det. Några kan inte heller acceptera att jag faktiskt kan det. Och jag är helt övertygad om att ifall jag blev mamma så skulle inte jag heller kunna tänka mig ett liv utan barn. Det är ju faktiskt så människor (normalt funtade) fungerar. Vad jag tycker är ledsamt att vi som bryter mot normen måste "missa" något och att vi ska ifrågasättas, när så många blivande föräldrar snarare borde ifrågasättas. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:40 | |
![]() | Man behöver ju inte se "missar" som något negativt eftersom du själv har valt det katalias. Men det är ju så att du missar något som du aldrig kan veta något om fullt ut om du förstår hur jag menar. Likagärna som man kan säga att man missar något annat som man inte deltar i. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:41 | |
![]() | kontentan måste vara födda barn=bli hjärntvättad. | |
| apbur | 2009-05-19 21:42 | |
![]() | Jag brukar hävda att de som inte tagit droger heller inte vet vad de missar och kan således inte uttala sig. :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:42 | |
![]() | Men katalias, att "veta" och uppleva/känna är väsenskilda saker. | |
| tagluff | 2009-05-19 21:42 | |
![]() | Ibland kan jag bara känna att fler barn, människor (västerländska framförallt) nog är det sista jorden behöver. Det råder ju inte direkt brist på resurskrävande människor. Egentligen kanske det skulle behövas någon "global institution" som kunde kontrollera barnafödandet, i allafall så att jordens befolkning inte ökar ytterligare (alltså: alla par kan få 2 barn var, men inte mer). Vi kan ju faktiskt inte bli hur många som helst. Därför kan jag känna att det ibland är svårt att motivera varför jag själv ska skaffa barn, annat än genom förhållandevis "själviska argument". | |
| pion ekrot | 2009-05-19 21:43 | |
![]() | Jag ställer mig definitivt bakom Katalias. Jag påstår dessutom att "den där kärleken som ej kan beskrivas med ord o.s.v" ej heller är begränsad till barn, och den utgör nog en stor del av det som folk menar med "meningen". | |
| le-lou | 2009-05-19 21:46 | |
![]() | Ska förtydliga: Du tycker inte att du missar - förståeligt eftersom du inte vet vad det är du missar. Du skriver att du vet vad föräldraskapet handlar om, hur kan du det menar du? "magin" du pratar om? Inte en jäkel i världen kan beskriva eller knappt förklara vad det handlar om även om goda försök görs både här och där och jag gör ett försök jag med. Du, liksom jag innan jag fick barn, liksom många andra som inte har barn (än eller kanske aldrig) har inte en susning om vad det ger en människa att bli mamma och pappa. Ja det ÄR en helt annan dimension av livet, och det är så närapå magi man kan komma i den här verkligheten. Jag pratar inte om barnuppfostran nu, jag pratar om att nåt händer innuti en, det om något är otroligt utvecklande för människan om vi nu ska prata utveckling. (Nej inte alla föräldrar blir bebisrobotar med bara blöjor i huvudet och inte heller alla glömmer bort sig själva och sin tid heller). De med barn vet vad det är du missar. Sen om du vill se det som provocerande....tja. Sedan blandar du äpplen med päron nu. Jag har inte ifrågasatt ditt beslut att inte skaffa barn, men jag motsätter mig din formulering om att folk som inte skaffar barn inte missar nåt. | |
| apbur | 2009-05-19 21:46 | |
![]() | Jag tror inte heller att den kärlek som beskrivs är omöjlig att få uppleva utan barn, bara förbannat svårt för de lata. Det krävs en del när inte hormonerna och biologin styr. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:46 | |
![]() | pion ekrot-Jag påstår dessutom att "den där kärleken som ej kan beskrivas med ord o.s.v ej heller är begränsad till barn. Det vill jag påstå att den är. Ingen som inte har barn kan föreställa sig den. | |