Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:35 | |
![]() | le-lou om du läser fakta ovan så kommer rasen från 1600 talet, SEN gjorde människan rasen som tjurhetsare. Om du tittar på ett MH test så finns det raser med resultat som är 10 gg värre än en pitbulls. Så synd att folk inte känner till all fakta | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:36 | |
![]() | micro det är inte "propagande" utan fakta. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:37 | |
![]() | Pitbull är en renrasig hund men får inte gå under det i Sverige | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:37 | |
![]() | Alltså lite off topic men jag tror inte jag delat en enda åsikt med dej bino. Längre bort från min verklighet finns det inte så många som är som du! | |
| micro113 | 2009-07-03 10:39 | |
![]() | ElectricEye När det gäller pitbull så är det inte så enkelt som att det handlar om stabila ägare eller ej - men om vi utgår från att det är så, så är det ändå så att många oseriösa innehar dessa hundar och avlar just för kamp, och det är ett problem. När det gäller lagen, så kan säkert någon annan vänlig själ plocka fram lagparagrafen om hundägares strikta ansvar, Själv har jag fått uppgiften direkt från åklagare, då min hund vaktar mig och mitt hus, och har drivit en ut en hotfull inkränktare med bett. Polis och åklagare ansåg att hunden agerat rätt -- men lagen säger att jag är skyldig att stå för de skador hunden åsamkar. I mitt fall blev det så att han slapp åtal för olaga intrång mot att jag slapp betala kläder och sveda och värk. Detta trots att han var hotfull och försökte tränga sig in i huset. Hade han däremot lagt handen på mig, eller gjort direkt utfall mot mig så hade hunden kunnat bita och det hade betraktas som nödvärn. Detta enligt polis och åklagare alltså. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:47 | |
![]() | Nej, enkelt är det inte. Arv spelar alltid en roll. När det gäller situationen med den som bryter sig in och blir huggen stämmer den inte överens med den situation som du beskriver. Jag kan inte tänka mig att det ligger någon bevisbörda på en hundägare vars hund hugger en inbrottstjuv. Det här luktar spin-off av det det fingerade rättsfallet där en inbrottstjuv halkar och slår sig fördärvad och stämmer skiten ur husägaren. Nej, det har inte hänt. :) | |
| micro113 | 2009-07-03 10:48 | |
![]() | Bino Jag är en av de få testledare i Sverige som ens ställer upp på MH för pitbulls. Det har inte gjorts särskilt många. Vi startade som första klubb upp denna möjlighet för pitbull för ca fem år sedan. Under fem år hinner man inte ens utvärdera avelsbasen för en ras, eftersom det kräver att man tittar på nedärvning i generationer. MH säger dessutom ingenting om hundens stridsberedskap mot andra hundar eller djur. Den mäter medfödda rädslor, och överdrivet aggressivt beteende hos ett åriga hundar --- vilket är åldern för att man skall se om ett beteende är nedärvt. De flesta som testar sina pitbulls kommer med betydligt äldre hundar, vilket gör att att testet egentligen fallerar -- då ser man inlärt beteende istället för nedärvt. Kontentan av jag genomfört är att de är egentligen är för orädda givet sin förmåga att ta till aggressivitet, Dvs istället för att backa som en normal hund står de fast och har närmare till bett. Där våra vanliga raser flyr - och skall fly undan en bit och registerar situationen - står pitbullen kvar och raggar. Något som tuffa pojkar tycker är jätteballt, men som faktiskt är en felaktig reaktion. En hund skall göra undanmanöver, registrera och sedan agera utifrån hotets dignitet. Hos pitbull finns inte denna sortering. Och då talar jag fortfarande om pitbull blandraser - som är det enda som finns i sverige då de ej får registeras i SKK. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:49 | |
![]() | Och le-lou: om du stör dig på att hundar sitter bundna utanför affären så får du väl - analogt med ditt resonemang kring ofrivillig rökning - gå till en annan affär då! ;) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-07-03 10:52 | |
![]() | Alla hundar har samtliga sina gener från vargen och således alla sina beteenden med. Som jag förstår det så är vallning t.ex. ett beteende baserat på jaktinstinkten om jag har förstått det rätt (lever helgvis med ett helt gäng vallhundar). Vad kampbetendet baserar sig i vet jag inte på rak arm men jag kan med gott samvete påstå att det är ett vargbeteende. Jag hävdar definitivt att alla hundar, i alla fall med väldigt få undantag, blir till vad du gör dem. Visst att en rottis är farligare än en chihuaua (eller hur det stavas, råtta är enklare att stava. Borde heta så) om du triggar kamplusten hos dem. Dels för att rottisen är större och stakare samt att kampbeteendet är större hos den. Men att den ska ha större anlag för att bli knäpp för det köper jag inte. Jag är inte rädd för vare sig rottisar, schäfrar, amstaff (pitbull) eller någon annan hund så länge jag vet att föraren är en vettig person. Visst jag gillar inte när en rottis småmorrar och försöker gräva in nosen i skrevet på mig, blir lite nervös då. Men jag vet också att det är deras sätt att "prata" och att den inte vill någe ont med det. | |
| micro113 | 2009-07-03 10:55 | |
![]() | ElectricEye När min hund högg, så talade jag givetvis om för polisen vad som hänt, vilket innebär att jag inte testade hos vem bevisbördan ligger. Det är ju mycket möjligt att jag med en lögn hade klarat mig undan ansvar. Nu talade jag sanning, och åklagaren förklarade för mig vad lagen innebar. Jag kan också säga att koppeltvång, munkorg eller annan åtgärd för hunden inte hade kommit ifråga --- eftersom åklagare och polis gjorde bedömningen att hunden agerat rätt och inte var ilsken. Det som hade kommit i fråga var att ersätta jacka och tröja, stelkramp samt eventuell sveda och värk. Sen får du tro - antyda - att jag ljuger, jag vet att så inte är fallet. | |
| micro113 | 2009-07-03 11:09 | |
![]() | Risotto Jag är inte heller rädd för olika hundraser om de har en vettig ägare som håller dem under kontroll utifrån rasens egenskaper. Jag har dock varit med och testat hundar över en period av mer än tio år, och vet att olika hundraser har olika egenskaper. Jag skulle själv baserat på mina kunskaper om olika raser t ex aldrig köpa en belgare -- då dessa ofta är nervösa, folkskygga och lätt tar till bett. Trots att deras rasbeskrivning säger något annat. Likaså skulle jag aldrig köpa en collie ras, då dessa ofta är nervösa, folkskygga och har överdrivet mycket rädslor. Det är naivt att tro att alla hundraser i grunden har samma förutsättningar, eftersom det är beroende på vad de nedärvt från tidigare generationer, och det i sin tur är beroende av vilka egenskaper man valt att avla på. Där tyvärr alltför många raser avlats på utseende istället för mentala egenskaper och god hälsa. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:16 | |
![]() | Eh, jag har inte antytt att du ljuger. Jag sade bara att händelseförloppet i dina båda versioner - den tänkta (Om någon bryter sig in i ditt hem och din hund hugger, så är du enligt lag ansvarig för den skada hunden åsamkar, oavsett vad du tycker om det.) och den du själv har varit med om - skiljer sig något åt. Som jag fattade det var du hemma när din hund bet en inkräktare? I din andra versionen föreställer i alla fall jag mig att en tjuv bryter sig in när ingen är hemma och hunden biter honom. | |
| micro113 | 2009-07-03 11:17 | |
![]() | ElectricEye Jag missförstod dig. Jag ber om ursäkt. Lagen om strikt ansvar enligt SKK är En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:20 | |
![]() | Flera vargbeteenden är obefintliga hos vissa raser. Den ras som har behållit flest är - kanske lite överraskande - Golden retriever. micro113: Där tyvärr alltför många raser avlats på utseende istället för mentala egenskaper och god hälsa. - Håller helt och hållet med! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:24 | |
![]() | micro, jag tycker att du i de flesta fall har vettiga och bra åsikter men just nu tycker jag att du är ute lite i det blå och går på fördomar. Att inte köpa en viss ras pga. de orsaker du räknar upp tycker jag är knäppt, hunden reagerar på olika sätt pga. olika anledningar, ge den det utrymme den behöver så ska du se att den inte kommer att vara till besvär. De hundar jag lever med är colliehundar vilka då självklart har väldigt mycket energi. Ang. att du säger att de har rädslor, är skygga och nervösa så vill jag kontra din fördom med att berätta hur en av de fem är. Han är precis som du säger skygg och har ingen lust att främande människor tar i honom, han backar och om DU stressar honom så finns det risk för att han nafsar till dig, det har hänt mig. Men sen han har förstått att jag är en återkommande person som finns i deras vardag så har han lagt sin skygghet åt sidan och är världens mysigaste hund, jag kan inte tänka mig att han skulle ge sig på mig till så vida att jag inte medvetet stressade honom och stressöverslaget slår in. Hundar tycker inte om att bli klappade på huvudet, vissa accepterar det men de gillar det inte. Med de som tydligt avvisar det ska man heller inte göra det, låt dem komma till dig istället för att du tvingar dig på hunden. Som tidigare sagt så är det vargar vi har att göra med, om än förädlade för våra syften, så glöm inte att det finns en hel del integritets- och respektkrav från deras sida innan de accepterar dig som en förare eller medlem av flocken. | |
| Ond_kanin - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:25 | |
![]() | Säger inte på något sätt att ditt fall var så här barbi, men faktum är att världen är full av snoriga ungar som bara mååååste klappa varenda hund man ser, klart hunden blir rädd ibland. Dessutom är det ett jävla otyg med folk som har potentiellt farliga hundar okopplade för de är "så snälla", att folk har så svårt att tänka ibland. | |
| Ond_kanin - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:26 | |
![]() | Menar alltså att man inte kan springa fram till varenda hundjävel man ser utan att man känner den eller iaf har vett nog(eller har föräldrar som kan lära) att fråga ägaren om det är ok. | |
| le-lou | 2009-07-03 11:27 | |
![]() | Electric Eye - ojsan en jämförelse med en hund vid en ingång och en rökare på ett cafe minsann :)? En hundägare ska ta hand om sitt djur, och att binda upp den vid en ingång till en mataffär är oansvarig både gentemot sitt djur och andra. En unge kan lätt gå fram och bli biten av en hund som är rädd - nej inte hundens fel men i slutändan är det alltid hunden som får ta smällen, det vet vi alla. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-07-03 11:28 | |
![]() | Ingen fara, micro! :) Att man är ansvarig för vad ens hund företar sig innebär inte att man automatiskt blir tvungen att ersätta en stackars tjuv som förvandlas till tuggleksak. Däremot ger ju lagen möjlighet att avkräva ansvar av ägaren (bra!) i många situationer där de kanske tror att de kan skylla ifrån sig. | |
| le-lou | 2009-07-03 11:29 | |
![]() | micro - terriers rent allmänt som ras - har de klent psyke eller tvärtom? Jag frågar eftersom du verkar veta =) | |