Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 189 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:14 | |
![]() | Nouba: Att jag inte håller mig inom dina ramar bryr jag mg ungefär noll om, så ödsla inte tid på att fördöma min argumentation istället för att föra en egen, för det biter inte. :) Hur som helst. "Jag pratar inte om att det inom den närmsta framtiden är genomförbart att endast producera kravkött, min tyngd ligger i att det faktiskt är en betydligt rimligare lösning med ett mycket bättre slutresultat för alla parter än att helt frankt sluta äta kött." Det vore snällt att förklara för mig varför det är en rimligare lösning. Sen känns det väldigt orimligt att samma giriga människor som idag plägar djur, helt plötsligt kommer till insikt om att djuren förtjänar ett bättre liv och börjar producera ekologiskt kött. Och så har jag svårt att se hur en "KRAV-stämpel" skulle kunna ge de här djuren naturliga liv. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:18 | |
![]() | Det är vi köttätare som vänt oss emot djurhållningen som har fått till stånd det ekologiska alternativet. Inte ni som bojkottar kött! | |
| MrLitzkie | 2010-06-24 15:20 | |
![]() | Griskött är jättegott. Särskilt när det inte är tillagat. Trikinerna sätter smaken jättefint. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:25 | |
![]() | Viktor_M: Du representerar den delen som över huvud taget inte äter eller planerar att äta kött av humanitära skäl? Förmodligen för att du inte anser människan ha behov av kött, och kanske under förevändningen att vi faktiskt inte är utrustade med huggtänder osv som andra rovdjur? | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:26 | |
![]() | Personligen äter jag för övrigt inte griskött eftersom jag finner det äckligt rent smakmässigt. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:30 | |
![]() | Ah, så en vegetarian gör ingen skillnad för djuren? Hur är det med tio vegetarianer? Eller tusen? Eller en miljon? Sex miljarder? | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:31 | |
![]() | Jag skulle hemskt gärna vilja att ni som är vegetarianer räknar upp vad ni gjort för skillnad för djuren, endast genom ert ställningstagande att inte äta kött. Känn er hemskt gärna manade att inhämta och redovisa siffror för hur köttproduktionen minskat och blivit bättre. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:37 | |
![]() | Att vegetarianerna aldrig kommer bli en världsomfattande majoritet råder det inga tvivel om. Varför vi inte behöver diskutera kring den hä'ndelsen. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:45 | |
![]() | Nouba: Nej, för mig är det främst en energifråga då köttindustrin motsvarar 18-20% av världens koldioxidutsläpp. Men självklart är moraliska skäl av högsta vikt. Sen mår jag personligen mycket bättre av vegetarisk kost. :) Och en vegetarisk livsstil måste göra skillnad, eftersom att efterfrågan minskar. Det säger sig självt. Fast jag skulle fortfarande gärna vilja veta varför det är mer hållbart i längden att "endast producera kravkött" än att inte äta kött alls. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 15:58 | |
![]() | Viktor_M: Det är mer hållbart och effektivt att ställa krav på köttindustrin och det kött man skall köpa, än att sluta äta kött och förvänta sig resultat. Det är inte rimligt att alla slutar äta kött! Sen hur vida köttindustrin i dagens samhälle finner en viktig funktion, eller om de dåliga med köttindustrin förtar det bra är en bra mycket större och mer komplicerad fråga. Vars diskussion borde tas i en helt egen tråd, det är ett intressant ämne, jag tycker du skall öppna en tråd i det. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-06-24 16:11 | |
![]() | "Det är mer hållbart och effektivt att ställa krav på köttindustrin och det kött man skall köpa, än att sluta äta kött och förvänta sig resultat. Det är inte rimligt att alla slutar äta kött!" Detta har du påstått ett antal gånger i den här tråden och argumenterat med, men du har fortfarande inte svarat på varför det är så här. Varför det skulle vara mer hållbart att ställa krav på köttindustrin och skapa fler KRAV-märka produkter. Och inget av det du ödslat tid på att skriva de senaste sidorna har mycket betydelse om du inte kan argumentera för det påståendet. Annars kan vi gärna lägga ner hela diskussionen för jag börjar bli rätt utled på att gå i cirklar. | |
| bj-olle | 2010-06-24 16:13 | |
![]() | "om det inte var meningen att man ska äta djuren, varför är de då gjorda av kött?" grekerna hade platon och akademin. vi hade adde malmberg och släng dig i brunnen. | |
| niala22 | 2010-06-24 16:22 | |
![]() | Viktor M är bra! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-06-24 16:31 | |
![]() | Nouba: "Jag tycker inte att det är naivt, det är en bättre lösning än att sluta äta kött av givna orsaker och under förutsättning att alla går ihop vilket jag även skrev. Vad jag däremot finner naivt är att man tror att man endast genom att bli vegetarian gör en större skillnad än att man själv sover godare om natten." Hur hade du tänkt dig att låginkomsttagare skulle ha råd med ekologiskt kött? "Kan det rimligtis ha att göra med det faktum att oekologisk djurhållning tar upp för mycket plats? Och vem har skrivit att vi måste tillgodose många andras marknad än vår egen? Nej, mycket bättre att vi svenskar börja äta kött i en större omsträckning än vad vi gör idag så vi slipper exportera så mycket. I vissa fall tycker jag att man skall se efter sin egen trädgård." Nej, plats finns det nog. Den ekologiska produktionen kräver mer arbete och kostar mer. Så ser det ut nu. En del bönder vill hellre tillgodose Europas behov av EU-ekologiskt eftersom det är för jobbigt att leva upp till märkningen KRAV. Som jag skrev tidigare... Efterfrågan och konsumtionen av ekologiskt kött ökar till viss del inom Sverige men konsumtionen av vanligt kött minskar inte (tror jag inte) och vi importerar också kött. | |
| AnneHag | 2010-06-24 17:41 | |
![]() | Kyckling och fisk ibland. Inte griskött för min del e det sen länge... :) | |
| Winell | 2010-06-24 17:42 | |
![]() | har lite dubbelmoral... klarar inte att äta gris, förutom på sommaren då jag avgudar grillad fläskfilé. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 19:57 | |
![]() | Jag tycker detta är mycket tramsigt. Ni lägger oerhört mycket tid på att ifrågasätta mina åsikter om vad jag TROR är en bra lösning, vi vet, by fact att vegetarianers icke ätande av kött inte löst problemen med djurhållningen inom köttindustrin. Jag har redan angett orsaken till varför det är totalt onödigt att några konstpräktiga svenskar slutar äta kött. För det är exakt där vi befinner oss, och vi kommer inte längre, hela sveriges befolkning kommer INTE att sluta äta kött. Istället för att lägga onödig tid på att ifrågasätta det ni anser det så skulle ni faktiskt kunna visa belägg på det ni påstår, alltså att ni gör en skillnad i djurhållningen. Jag förstår mycket väl att det känns hårt att ha slutat äta kött av humana skäl och sedan få höra/veta att ni egentligen inte gjort ett skit för djuren. Men det är inte mitt fel. Nu måste jag tyvärr sticka. Ha en trevlig midsommarhelg, puss och kram. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 20:02 | |
![]() | Och JA, ni inbillar er själva och försöker inbilla oss att ni gör en skillnad, ni ÄR konstpräktiga. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-24 20:04 | |
![]() | Dessutom behöver man inte ha KRAV- märkning på köttet om man förändrar synen på djurhållning så att normen blir det som idag kallas krav. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-06-24 20:55 | |
![]() | NOUBA "Djurhållning"... Det är fel att stänga in djur på det där sättet. Det är inget naturligt liv. Drygt 200 000 000 människor är vegetarianer i Indien. Varför skulle inte vi svenskar kunna bli det och helt enkelt låta bli att använda djur som våra ägodelar? Och ja, vegetarianer gör skillnad. Många djurrättsorganisationer består till stor del av vegetarianer/veganer. Sen kan det handla om ställningstagande också. Att handla rätt och inte fel. Att lätta sitt samvete. och om tillräckligt många lättar sitt samvete så skulle vi slippa hålla djur överhuvudtaget. Fattar inte vad som är så svårt att förstå i den logiken :S Och JA. Det skulle göra skillnad och det gör skillnad. Du bara upprepar dig ju. och helt utan fakta. om du begär fakta av dina motparter så får du visa fakta själv. Sen har du alldeles för dålig attityd för att vara värd att diskutera med, så besvära dig inte med att svara mig, för jag har tröttnat. Använd tiden till att reflektera och tänka på det som har skrivits istället för att älta samma saker en gång till. | |