Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Globularis | 2009-12-05 00:00 | |
![]() | Ja, jaap, så där får du inte säga om dera arbetsförmåga, jag gjorde det förr ocj blev nästan avstängd. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-05 00:02 | |
![]() | Globularis: Du nämnde ett användarnamn, vill jag minnas. Det får man inte... | |
| monew | 2009-12-05 00:13 | |
![]() | grejen är väl att det faktiskt inte finns så gott om jobb | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-05 00:22 | |
![]() | Nej, Jaap vi har olika syn på vårt jobb, Elbin och jag. Hon jobbar nu dessutom på omprövningen, vilket jag inte gör, där borde det vara andra rutiner. Det jag berättar om är relativt nytt och kanske inget hon kommit i kontakt med. Förutom att vi skiljer oss åt i ...grundinställning eller vad man ska säga. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-05 00:39 | |
![]() | monew: Huruvida det finns jobb eller ej är väl ingenting försäkringskassan skall bry sig om när det avslår eller bifaller en anmälan om sjukskrivning? Jag har också svårt att se det som negativt att någon går från att vara sjukskriven till att vara arbetslös. Utbetalningarna är numera ganska harmoniserade så att a-kassan i de flesta fall är lika hög som sjukpenningen. Att vissa har gått ut a-kassan är inte heller det ett argument för att staten skall fortsätta sjukskriva de man tror är friska. Den kritiska frågan är om man är sjuk eller inte. | |
| Minta | 2009-12-05 00:55 | |
![]() | För dem som inte har a-kassa, kan det bli katastrofalt dåligt. Den personen kan tvingas sälja sina tillgångar inklusive bostad för att få försörjningsstöd. Det känns lite hårt för en person som är äldre, har varit sjukskriven länge, att plötsligt bli av med sjukpenningen. Det vore bättre att undersöka människors möjlighet att klara ett jobb och ge den möjlighet att trappa upp arbetstiden. Går det inte är det annan ersättning den ska ha, istället för att plötsligt stänga av personen efter 6 månader. | |
| Minta | 2009-12-05 00:56 | |
![]() | Alltså bättre utredning av personers förmåga att arbeta och bättre chans till långtidssjukskrivna att få en chans att komma tillbaka. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-05 08:12 | |
![]() | Häromveckan till exempel fick vi en föreläsning av en psykiater. Hon var kompetent och duktig och anställd av FK. Sammanfattningsvis skulle vi inte bevilja speciellt många ärenden över huvudtaget. Jag ställde frågan, ska vi nästan aldrig bevilja, enligt det du säger? Hennes förklaring mynnade ut i att vi i stort sett ska bevilja sjukpenning endast för dem som ligger inlagda. Man måste vara ganska blind som handläggare för att inte inse att vi skolas till avslag. Till saken hör att när en annan grupp hade samma utbildning var en annan FK-psykiater med. Denna psykiater höll inte med den föreläsande psykiatern, och meningsskiljaktigheter uppstod. Apropå att bedöma olika. | |
| monew | 2009-12-05 09:26 | |
![]() | men jaap du sa ju det själv? att folk typ inte vill jobba? | |
| monew | 2009-12-05 09:27 | |
![]() | citat jaap konrad: "Ja, utan att nämna några användarnamn så är det slående hur många personer här i forumet som är sjukskrivna men som skriver så många inlägg i forumet att de utan tvekan torde kunna arbeta som korrekturläsare eller sekreterare eller något dylikt. Med internet skulle många arbetsuppgifter skötas från sängen. Fast de kanske har arbetsfobi, vad vet jag." Talar för sig själv eller? | |
| micro113 | 2009-12-05 12:20 | |
![]() | jaap-conrad 2009-12-04 23:56 Du tycker inte själv att det rimliga är att man skall pröva mot arbete på hela arbetsmarknaden -- inte hittepå jobb som inte existerar, vilket du just gjorde? | |
| meimse - Ej medlem längre | 2009-12-05 12:55 | |
![]() | Dont worry be happy. Snart kommer det nanovästar som ställer diagnoser. Så tar man västen till försäkringskassans automatiska avläsare som läser av arbetsförmågan. Det blir bra. En robot har inga åsiker och inga känslor. Den följer bara inmatade data. | |
| Ässät | 2009-12-05 14:09 | |
![]() | Politikerna har dragit tillbaka det där nu.. svårt cancersjuka ska inte behöva jaga jobb längre | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-05 14:10 | |
![]() | Haha meimse! Micro och Monew: Är man förmögen att söka och ta ett lättare arbete på arbetsmarknaden så ska man stå till dennas förfogande, inte ha sjukpenning. Alldeles oavsett om det finns gott om arbeten eller inte, det är en fråga för Arbetsförmedlingen att ta hand om. | |
| magnusito | 2009-12-05 14:37 | |
![]() | Media kritiserar f-kassan , men det är regeringen som ska ha skiten. hade det varit sossarna så hade alla tidningar skrikit i högan sky. Reinfeldt sa i en radiointervju att han inte skulle kunna tänka sig att skola om sig ppå gamla dar. Men det kräver han av andra gamla och sjuka BYT REGERING! | |
| micro113 | 2009-12-05 15:29 | |
![]() | zagg Jag har väl inte hävdat något annat. Jag skrev just att man skall prövas mot hela arbetsmarknaden. Men att man kan klara ett arbete som går att uföra liggande i sängen är ganska oväsentligt -- eftersom sådana arbeten inte existerar -- alltså är man så pass sjuk så man inte tar ur sig sängen, så lär man knappast komma i fråga för arbete även om man kan skriva på en dator. | |
| Mouche - Administratör | 2009-12-05 16:28 | |
![]() | Jag har raderat tre inlägg. Ett av en spelare, ett av mig själv och ett av en annan spelare som skylldes för något han definitivt inte gjort. Jag föreslår att oväsentligheter hålls utanför en tråd som är av så allvarlig karaktär som denna. Mouche | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-05 16:31 | |
![]() | micro, jaap-conrad 23:56 var en stilla undran varför folk inte verkar vilja jobba fast de förmodligen kan. Sedan tycker jag att alla ska prövas mot hela arbetsmarknaden, även mot jobb där det inte finns lediga tjänster utannonserade för tillfället. Vad jag kritiserar är att slutsatsen av en sådan prövning i det aktuella fallet borde ha varit att det inte finns några jobb -- hypotetiska eller ej -- som svårt cancersjuka människor klarar av (under antagandet att onkologernas debattinlägg är sakligt korrekt, naturligtvis). Onkologerna själva verkar tycka att det är fel att en cancerpatient blir arbetslös. Det tycker inte jag. Det är inte fel att en patient med, säg, en tumör i tungan bedöms kunna jobba vidare som brevbärare, och sedan får a-kassa för att det för tillfället inte finns några brevbärarjobb. Det ÄR däremot fel att en person som knappt kan röra sig av smärta eller har två veckor kvar i livet förväntas kunna ta ett jobb under några som helst omständigheter. Men alla ska prövas mot hela arbetsmarknaden, inklusive mot upptagna jobb. Absolut. Därför tycker jag -- återigen, utan att ha en aning om några som helst besvär hos specifika betapetanvändare -- att det är helt rimligt att pröva huruvida rullstolsburna eller agorafobiker kan arbeta t.ex. hemifrån. Ibland kan resultatet av en sådan prövning resultera i att personen bedöms kunna jobba med kundsupport för ett it-bolag hemifrån, ibland inte. Problemet som jag ser det är att fk inte verkar vara tillräckligt kompetent för att göra en sådan prövning och jag vägrar tro att that's the end of it. Vi kan liksom inte bara rycka på axlarna och säga, jaha, fk har en inkompetent personal, därför måste vi låta de sjuka välja själva om de är arbetsföra eller ej. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-05 16:43 | |
![]() | Möjligtvis bottnar detta i viss språkförbistring. Att _prövas_ mot hela arbetsmarknaden är något som försäkringskassan gör, inte arbetslöshetsförmedlingen . Det är _resultatet_ av en sådan prövning som bestämmer om man skall ut på arbetsmarknaden eller ej. Det är rimligt att alla prövas. Det är _orimligt_ att svårt cancersjuka går igenom en sådan prövning med resultatet att de kan jobba någonstans. Dessutom prövades alla mot hela arbetsmarknaden under den tidigare sjustegsmodellen, så just denna aspekt är inget som alliansen kokat ihop. I steg sex skulle arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden - och under socialdemokraterna skulle detta ske ''så snabbt som möjligt''. Under alliansen så får man en respit på 180 dagar (ibland ett år) innan detta sker. Det är fullkomligt förbluffande hur folk reagerar på detta som något sossarna skötte bättre. Att försäkringskassan och läkarna fullständigt gör sig skyldiga till oförstånd i ämbetet kan bara med en stor portion välvilja tillskrivas alliansen och lagstiftaren. Jag tror problemet ytterst bottnar i uppfattningen att socionomer kan någonting överhuvudtaget, men detta är naturligtvis en ganska spekulativ hållning. | |
| Minta | 2009-12-05 17:24 | |
![]() | Ett annat fall är William Hamberg: I veckan berättade radio och tv om William Hemberg. Han fick hjärnhinneinflammation för några år sedan och är deltidssjukskriven på grund av kronisk huvudvärk. Fram till lunch jobbar han som utvecklare av affärssystem för datorer, men sedan sätter värken stopp. Han måste vila. Vid årsskiftet kommer Hembergs tillvaro att förändras. Då tvingas han liksom andra deltidssjukskrivna att skriva in sig på arbetsförmedlingen samt att gå en introduktionskurs. Annars kan han gå miste om ersättning. Det här tycker William Hemberg är barockt, vilket man lätt kan förstå. Han har ju redan ett jobb. Hans arbetsgivare är beredd att ge honom heltid om och när han orkar. Så vad är vitsen med att han hänger på arbetsförmedlingen? | |