Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-07 14:02 | |
![]() | Mamik Man skriver inte ett sådant avtal. Man anställer en man om en man söker tjänsten. Det är då upp till den anställde om denne vill jobba kvar eller inte. Svårare än så är det inte. | |
| Snoosy | 2009-12-07 14:03 | |
![]() | Har läst igenom ocjh insett att jag måste rätta mig själv, så att ni förstår hur jag tänker. ''Men med tanke på att det finns många som utnyttjar systemet. DÅ menar jag överallt. Så känns det lite läskigt att en person kan få gömma sitt ansikte på det viset.'' Vad jag menar är att det är lätt för vem som helst att utnyttja slöjan genom att använda den i syfte att se ut som en muslimsk kvinna. I själva verket så finns en rånare där bakom som lätt kan råna dig på väska, mobil eller dylikt. För att sen springa vidare. Man har ingen möjlighet att identifiera personen.. | |
| micro113 | 2009-12-07 14:08 | |
![]() | Snoosy Det har du inte om en person har snurrat in ansiktet i en palestinasjal heller -- min son och min dotter gör det när de är ute. Skall mina barn förbjudas att vira in sig i sina sjalar menar du? Kan du identifiera en person i munkjacka, hög krage och solglasögon? Hur långt från moppen/MC:n skall man få bära hjälm? Var skall vi dra gränsen för att folk skall känna sig säkra? | |
| Snoosy | 2009-12-07 14:14 | |
![]() | micro,, Har inget emot slöja på huvet. DÅ har du missuppfattat mig. Men i inslaget hade en kvinna slöja över ansiktet och glasögon på det. Varför måste man dölja hela ansiktet ? | |
| Snoosy | 2009-12-07 14:29 | |
![]() | micro, tycker inte det är okej att dölja sitt ansikte överhuvudtaget. | |
| magnusito | 2009-12-07 14:41 | |
![]() | mindumoo Då får du nog "skumma" igen. Kom inte körande med att anklaga folk för att vara främlingsfientliga och på så sätt döda debatten. Det är så typiskt. Fan vad trött man kan bli. Det handlar om en kollition som handlar om man ska kunna gå klädd så inget annat än ögonen sticker fram på en arbetsplats där man arbetar med människor. Barn i en pedagogisk verksamhet, eller på andra platser där kvinnor och män kommuniserar med varandra. Anställda kontra föräldrar o dyl. Det tror jag att många muslimer kan skriva under på, vilket de också gjorde i tv-programmet. Så kom inte dragande med dina muslimska vänner och låt dem vara något alibi för att ingen ska få tycka något. Varken det eller kravet på att ha doktorereat i ämnet ska få lägga locket på. | |
| Pekkis | 2009-12-07 14:45 | |
![]() | Har ej läst några inlägg, men vill inflika att SJÄLVKLART skall man få bära vilken sort klädsel man vill. Lord, oh lord ... | |
| micro113 | 2009-12-07 14:50 | |
![]() | Snoosy Fast det tar oss bara tillbaka till frågar - var skall man dra gränsen? och vem skall bestämma det? Det är nog så att vi får lov att acceptera att på sin fritid klär sig folk som de behagar -- och det vore början på något mycket sjukt att försöka lagstifta som det. Tänk bara om det smäller till och blir riktigt kallt -- vem skall då neka mig att bära skidmask i kylan? Vi gillar inte utseendet på alla omkring oss, men så länge vi lever i befolkade samhällen så får vi lära oss att hantera det. | |
| meimse - Ej medlem längre | 2009-12-07 14:50 | |
![]() | Jag gillar inte konserver och förr i tiden fick man alltid leta efter konservöppnarn. I dessa moderna tider sitter konservöppnarn mestadel på locket och så är de lättare att öppna. Från det ena till det andra: Bättre 10 snälla burkor än 1 dum skinnskalle. | |
| meimse - Ej medlem längre | 2009-12-07 14:52 | |
![]() | Ps. Konserver: alltså jag menar konservburkar. | |
| bulimi3 | 2009-12-07 15:08 | |
![]() | Såklart att dom får bära slöja på sin fritid,det kan väl ingen neka dom till.Men i arbetslivet handlar det om att passa in i bilden. I Sverige bär vi inte slöja. Så enkelt är det.Jag skulle då inte vilja lämna mina barn till någon som maskerar sig på det viset. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2009-12-07 15:39 | |
![]() | förvånansvärt många verkar tycka den där ansiktstäckande saken är ok??!!! är det ingen som tänker på vad det ger barnen för bild, hur det formar dem och vad det ger dem för trygghet och förtroende till den personal som blir deras "vuxen" hela dagarna? det borde lagstiftas emot sådan klädsel i arbetslivet. vem öppnar sig för läkare, ordningsmakt, äldreomsorg etc när det är dags att älta detta för den yrkeskategorin? hur funkar det vid en passkontroll, id koll, och vad är identifieringsmöjligheten vid brott, vid kameraövervakning mm. ingen verkar tänka logiskt utan enbart på den enskilda individens rättigheter, nä jag får nog ta och anmäla de maskerade för förargelseväckande beteende eller misstanke om uppsåt till brott när jag möter en maskerad mörkklädd figur som smyger omkring bland barnen för att vända den här disskussionen. förbjud tramset eller ring vuxen psyk akut för tvångsomhändertagning. när har vi en nudist som vill vara naken med barnen för den personliga valfrihetens skull. och får han då ert stöd? | |
| magnusito | 2009-12-07 15:55 | |
![]() | precis krill Det här om att göra helt som man själv vill har blivit som en religion i sig. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-12-07 15:57 | |
![]() | Är det inte så att huckle ganska länge har varit ett traditionellt kvinnoplagg i Sverige tills för inte alls så många generationer sedan? Jag har aldrig hört någon klaga på att nunnor bär huvudmaskering i sammma dignitet som en traditionell muslimsk slöja, ska dessa också portas från det som samhället har att erbjuda i form av utbildning och eventuellt deltagande av samhällsaktiviteter? Tänk jag kan inte ha en nunna (eller muslimsk kvinna) med mig då jag leder friluftsgrupp i naturen för jag ser inte hela hennes ansikte. Låter det inte lite banalt? låt folk vara som de själva önskar, sen kan man ställa krav om de är vesentliga i den aktuella verksamheten, tex. att det är rimligt att inte maskera sig för barn men att få gå kursen maskerad är ingen orimlighet. | |
| stefanpb - Ej medlem längre | 2009-12-07 15:58 | |
![]() | Privat bör man väl få ha vad som hellst på sig.Påarbetet följer man de regler arbetsgivarn har.På ofentliga platser följer man de regler som finns | |
| vuk | 2009-12-07 16:05 | |
![]() | bära vilka kläder man vill? klart du kan och får på din egen fritid, passar det att du är klädd hur som helst på alla arbetsplatser? nej, skall man jobba med att hantera människor förmedla budskap till barn så är det inte lämpligt att täcka hela sin kropp och ansikte bakom skynken. Vet inte hur stor del man brukar säga av kommunikationen som är kroppspråk där ansiktet är ett av de mest "talande". Tänk dessutom att det är barn med i bilden, barn som inte har ett utvecklat språk och förstår ganska lite av ord i sig men med en menande blick uppmuntrande etc lär de sig att förstå och interagera. Fritt fram att ha slöja, men då får man också inse att det valet har fullt logiska konsekvenser och inte börja grina för att inte världen är centrerad runt just att få din värld att fungera på topp utan att hänsyn måste tas även till andra individer . | |
| micro113 | 2009-12-07 17:05 | |
![]() | krill_master Jag tycker det är ytterst få som uttalat att det skall vara okej i arbetet. Privat ja -- i arbetslivet nej, förutsatt att det inte är ett arbete där arbetsgivaren gör bedömningen att det går för sig. Det gör ju inte ens de islamska förskolorna deras regel är att man får bära niqab ute, men inomhus bland barnen får den inte bäras. Själv anser jag det vara absolut olämpligt i serviceyrken och i yrken där man arbetar med människor -- eftersom jag anser att det är viktigt att man kan ha ordentlig interaktion med den man möter. Men återigen, privat (i det offentliga rummet) skall ingen bestämma över vilken klädsel man får bära -- där går gränsen anser jag. | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2009-12-07 17:20 | |
![]() | Har inte läst tidgare inlägg. Vissa yrken lämpar sig nog inte om man vill ha burka eller dylikt. Om jag väljer att tatuera mig på halsen, händerna eller i ansiktet.. så får jag räkna med att jobbet på banken förmodligen går till någon annan. Skulle jag mot förmodan få jobbet, så skulle jag klä mig i en sliten AC /DC tröja och jeans. Man får väl helt enkelt göra det valet själv. Klä dig precis hur du vill privat, men i arbetslivet får man lov att anpassa sig. Det är mycket troligt att tiderna förändras. Om några år kanske bankchefen har en fet tatuering på halsen, läkaren kanske har burka. Men där är vi inte riktigt än. Diskussionen är intressant och viktig, från min sida har det inte det minsta med främlingsfientlighet att göra. | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2009-12-07 17:22 | |
![]() | "så skulle jag INTE klä mig i en sliten AC /DC tröja och jeans." :) | |
| LisaLong | 2009-12-07 17:25 | |
![]() | nej till slöja samt minareter | |