Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 18 611 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
-Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-21 09:28 | |
![]() | Alla hundar är välkomna!! | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 09:28 | |
![]() | Electric: Nu är det inte upp till dig att avgöra hur vida jag eller den andra hundägaren hade problem att tyda signaler. I denna situation var hundarna kopplade och på väg fram emot varandra för att hälsa, när pitbullblandningen plötsligt, helt provocerat, utan förvarning högg emot min hund. Det du däremot faktiskt KAN ifrågasätta är hur pass vanligt detta beteende är för pitbullblandningar, och om det har jag ingen aning. Mina erfarenheter av rasen är mycket dåliga. Jag går efter mina egna erfarenheter i alla lägen och olika matematiska uträkningar etc, kunde jag absolut inte bry mig mindre om. Jag kan tillägga att jag tycker det är mycket tråkigt då dessa hundar är oerhört vackra, intelligenta djur. Vi kan enas om att det finns bra och dåliga hundägare, absolut. Min vän köpte sin amstaff/pitbull ifrån en "seriös" uppfödare som är mycket aktiv på olika rasforum. Dock hade han en mycket nervös tik hemma med ett extremt dåligt psyke, alltså en uppseendeväckande labil tik, han har idag tikens valpar ute till försäljning:/ | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-21 09:47 | |
![]() | nouba, det blir ofta stelt och konstigt när hundar ska hälsa på varandra i koppel. Dessutom - och det här är ingen kritik mot dig - så tenderar många hundägare att överdramatisera gruff där ingen kommer till skada utan hundarna bara ryter till och markerar. (Min egen hund brukar kunna "sätta ner foten" mot hundar som bjäbbar ilsket utan anledning). Om just DU är bra eller dålig på att tolka hundars signaler vet jag ingenting om, men med tanke på att du trots dina dåliga erfarenheter av pitbullar kan se att de är vackra och intelligenta skulle jag gissa att du är en van hundmänniska och följaktligen bra på det. Man kunde läsa mellan raderna tidigare att du hade dubier angående uppfödaren och avlar han/hon på labila hundar är det katastrof. Om tiken precis hade fått valpar kan den dock ha varit stressad av det och kanske inte ska dömas så hårt. Jag köper din inställning att utgå från din egen erfarenhet. De siffror jag har funnit på internet rörande pitbullar har alla haft tvivelaktigt värde. Det verkar vara så att man antingen är för eller emot pitbullar. Just därför utgår jag i hög grad från MINA erfarenheter, som är nästan uteslutande positiva. | |
malman | 2010-05-21 09:48 | |
![]() | -NOUBA- det öär det jag menar i ett tidigare ilägg om att SKK skulle försöka godkänna vissa "RENA" pitbull så vi får stamtavla och att dessa hundar skulle få avelsförbud som inte klarar kraven på ett bra psyke. gillar rasen med tyvärr så avlar man på snygga hundar och inte bara på bra hundar | |
wobbler | 2010-05-21 09:56 | |
![]() | Underbart med såna högre vetande som ElectriceEye... | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:01 | |
![]() | varför fins dom ? deras ägare ser ut som jag har en pittbull hallå ni ser mej nu va när jag har en pitbull ,hållå jag blir nån nu va?jag syns nu va när jag har en pitbull,men kolla nu !? jag har aldrig blivit bekräftad så jag skaffar mej en hund som syns jag tror på kognetiv terapi för dom som tänker skaffa sej en sådan hund | |
bujum | 2010-05-21 10:04 | |
![]() | Näää inte är väl de där jyckarna snygga. Snyggaste hundarna enligt mig är Border Collie (som jag har själv) som också är den smartaste och Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Smaken är som baken. Men då får vi väl starta en ny tråd där vi kan bråka om det. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:10 | |
![]() | Electric: Härligt, nu börjar detta likna en debatt! Vi har olika erfarenheter och delar inte mening i detta, men kan trots det föra en diskussion:) Jag VET att uppfödare av alla raser avlar på mer eller mindre defekta hundar, det kan vara patella, svansknäck, underbett mm, beroende på ras, med pitbull är det mycket synd att det är just psyket som är rasens största defekt/problem. Och jag kan absolut hålla med MALMAN i att det förmodligen skulle underlätta att få fram bra hundar om man faktiskt erkände Pitbull som en ras i SKK, och införde obligatorisk psyktest på dem. Frågan är väl mest om det verkligen räcker med ett avelsförbud på de psyksvaga, de hundarna kommer fortfarande att vistas i vårt samhälle med bra eller mindre bra ägare, och att avliva individer man fött upp anser jag inte vara ok. | |
le-lou | 2010-05-21 10:13 | |
![]() | l"e-lou, det där var ett lågvattenmärke. Du har aldrig träffat personen i fråga och att antyda att hon skulle vara onormal är riktigt, riktigt lågt." öh, lågvattenmärke? Nej inte alls, jag syftar bara på att det kanske var andra saker som också hörde till bilden och varför hon lämnade bort hunden, saker du kanske inte vet om eftersom det du beskriver doesnt make sense. Electric, du hugger vilt omkring dig på skitsaker nu, tagga ner lite. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:14 | |
![]() | Ah, jag visste väl att min subtilt insmugna komplimang skulle få dig att mjukna en smula :) | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:17 | |
![]() | electric, jag håller alltid en sansad nivå och respekterar oliktänkande. Som du vet så handlade min tidigare ton om direkta påhopp ifrån dig och inget annat. ;) | |
malman | 2010-05-21 10:20 | |
![]() | jag håler med om att det är synd att avliva hundar som är lite sämre i psyket. men om man ger dom avelsförbud så kommer vi kanske få fram bättre hundar. man kan ju låta de hundar leva som inte är helt ok för oftast så brukar uppfödaren ta ett ganska stort ansvar för de hundar som han säljer så där finns ju chansen att vi får rätt människor till de svårare hundarna. för som det är nu så är det ingen som vet om valparna kommer från bra föräldrar eller inte. Jag själv betalar ju gärna ett par tusen extra för att få en hund som har stamtavla och som jag vet kommer från e n bra uppfödare med bra hundar. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:23 | |
![]() | Le-lou: Jag anser också ditt uttalande om hundägaren i nivå med glocalnet. Det är inte upp till oss i denna tråd att döma ut vare sig åsikter eller handlande, och särskilt inte gällande individer som inte ens kan ge oss sin sida a saken. Nu vet jag att Electic är mycket bra på att både döma ut åsikter och hugga vilt omkring sig, antagligen en fråga han känner mycket starkt för, men du kan väl tänka på nivån. | |
bujum | 2010-05-21 10:25 | |
![]() | Synd att avliva hundar som är lite sämre i psyket??????? Herregud......Kommentarer överflödiga | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:26 | |
![]() | Malman om vi ska hålla oss till någon form av realitet så vet både du och jag att hundar med påvisade psykiska problem aldrig skulle få återlämnas till ägaren/uppfödaren efter ett negativt psyktest. Lagen skulle kräva avlivning för dessa hundar utan pardon! | |
le-lou | 2010-05-21 10:27 | |
![]() | Nouba, jag ser inget lågt med det alls. Hans kompis hade en pibull som lämnas bort för att andra hundar hoppar på den. Jag anser att det man frivilligt skriver om i en tråden ska också kunnas ifrågasättas och diskuteras, precis som han själv gör med det vi andra skriver. Det är ju knappast någon som tvingat honom att skriva om just hennes hund? Jag antar att han skrev om det, för att påvisa hur snäll vännens hund var och hur elaka de andra hundarna var. Men att hon lämnade bort den för att hunden blev påhoppad av andra.... well. | |
malman | 2010-05-21 10:28 | |
![]() | jag tycket att Electic har lugnat ner sig och vi ska inte gnälla på det som varit. vi kan släppa det tjafs som vart och fortsätta som vi gör i de senare inläggen. denna fråga kan väcka starka känslor. Då vi alla tycker olika. Kram på er ;) | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-21 10:29 | |
![]() | nouba, jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig plumpt när jag svarade dig första gången men du tryckte på några känsliga knappar: - pitbullar är bra med barn ... skulle du tveka att låta barn leka med din schäfer? - seriösa uppfödare ... eftersom du gillar schäfrar kastar du lite sten i glashus här. Det är väl en av de hundar som dras med flest rastypiska besvär? - därför förstår jag inte riktigt varför du är så emot blandraser. Själv har jag en 75% schäfer/25% collie. Inga höftproblem där inte och hon har fått det bästa av båda raserna. Utseendet från schäfern ;) Men det känns i alla fall som du har svängt lite grann. Tidigare skrev du väldigt kategoriskt att "Dessa blandraser borde förbjudas i Sverige likväl som i Norge!", men nu verkar du öppen för att kontroll och reglering är en bättre metod. | |
le-lou | 2010-05-21 10:30 | |
![]() | nej malman har rätt. Mitt svar var till Nouba och inget mer jag vill diskutera. Jag kommenterade bara ett inlägg och jag kan inte se något lågt med det, knappast lägre än allt annat som förekommit i tråden. Men skit samma, diskussionen om pitbullen ÄR intressant, och det skulle vara kul om nytt blod började skriva av sig tankar och åsikter kring detta heta ämne.. för det får man väl säga att det är, ändå :) | |
malman | 2010-05-21 10:36 | |
![]() | De hundar som på visar sora psykiska problem ska vi naturligtvis inte ha kvar i livet och det ska ju faktiskt gälla alla raser. Det jag menar är att uppfödaren kan ju se om hunden är svårare att ha att göra med. behöver inte vara värre än att den är lite tuffare av sig. då har vi ju fördelen av att uppfödaren kan para ihop ägare och hund efter kunskap. | |