Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bove | 2010-06-04 15:31 | |
![]() | pbb: Det VAR en propagandaseger, som Israel generöst bjöd på. Gott så tycker jag. Oerhört synd att människor fick sätta livet till, förhoppningsvis inte förgäves. regression: Jag är övertygad om att den senaste veckans händelser kommer att leda till en större press på Israel från omvärlden att stoppa blockaden av Gaza, vilket vi redan har sett tecken på. Om det räcker är ännu svårt att säga. Fredsprocessen är så död som den kan vara, och som någon skrev i nån tidning häromdagen, med fiender som Israel behöver Hamas inga vänner. | |
| stefanpbb | 2010-06-04 16:24 | |
![]() | Att kalla detta för en propaganda seger och tycka det var "Gott" vittnar om en tämmeligen cynisk människosyn. | |
| bove | 2010-06-04 16:54 | |
![]() | Något som är cyniskt är att stödja en blockad av ett helt landområde, ett enormt fängelse, en kollektiv bestraffning som drabbar en hel befolkning och skapar död och lidande. Allting som kan bidra till ett slut på det helvetet är positivt. | |
| remvanrijn | 2010-06-04 19:00 | |
![]() | "" Skall de lastas för att både för Israels brott och för Israels dumhet menar du?"" frågar sig Micro 113 ang. dessa obeväpnade civila på fartygen.. Nej så klart, de skall lastas för sina egna dumheter att genomföra denna resa | |
| remvanrijn | 2010-06-04 19:03 | |
![]() | och Måns E har sett bilden och är nu tyst då angående den enl. honom icke existerande koppling mellan bärandet av palestinasjal och sharialagar/kvinnoförtryc k.. ..(se länk jag la tidigare idag vid 04. tiden) | |
| Midna79 | 2010-06-04 19:24 | |
![]() | Så länge man vistats på internationellt vatten ser jag det som ett otroligt övergrepp att bli angripen för att man "är på väg" någon annanstans. Som att bli anhållen och dömd för att man är på väg att begå ett brott. | |
| limona | 2010-06-04 21:43 | |
![]() | Men det finns väl redan en del brott som är straffbara när man håller på med förberedelse ? | |
| Midna79 | 2010-06-04 21:44 | |
![]() | Ja, men man verkställer inte dödsdomen (som det blev för vissa) direkt utan rättegång? | |
| lyyydia12 | 2010-06-04 21:49 | |
![]() | Kan ju vara så att det råder krigstillstånd mellan Israel och Hamas och då är bordningen laglig. Hamas har kidnappat en israelisk soldat som de vägrar lämna ut och och skjuter raketer mot civila mål i södra Israel. Nämnas kan att de har Israels utplåning på sitt program. Är det inte krig, så vet inte jag vad det ska kallas. | |
| limona | 2010-06-04 21:52 | |
![]() | Ja, oké, det var det olyckliga slutresultat av handlingen. Jag trodde du menade självaste handlingen att ingripa/undersöka/stoppa i förebyggande syfte. Att man blir anhållen, häktad och dömd för ett brott man endast planerad är alltså inte nåt som är märkvärdigt. | |
| lyyydia12 | 2010-06-04 21:56 | |
![]() | regression skriver "Att Israel är ett sämre land än Sverige är det väl nästan ingen som bestrider?" Ja , det beror på, undrar hur vi hade handlat om vi gör en tanke-kullerbytta och lägger Sverige i Israel, omringat av fiender som rustar för att förgöra Sverige. Skickar in självmordsbombare och raketer. Undra om Israel skulle kriga med Danmark, Norge och Finland? | |
| limona | 2010-06-04 21:56 | |
![]() | Det var väl egentligen inte en dödsdom de fick. Även i Sverige händer dödsskjutningar av polisen av endast misstänkta personer,( olyckshändelse, nödvärn, panik/kaosartat situation ) utan att vi anser att polisen börjar ta på sig den dömande rollen. I likhet med sådana incidenter här hemma borde även här förstås tillsättas en utredning om hela agerandet av militären. | |
| lyyydia12 | 2010-06-04 22:00 | |
![]() | Polisen utreder sina egna "misstag". De leder kanske aldrig till åtal, pga av att man kommer fram till att inget brott begåtts. | |
| MissMurrig | 2010-06-04 22:47 | |
![]() | Lite löjligt att säga att de fick en dödsdom... De angrep militären som ville kontrollera lasten, de försvarade sig, och shit happens. HAde de sagt varsegod och titta, vi har inget att dölja hade detta ine hänt. De hade fått åka in med sina små båtar och allt hade varit frid och fröjd. Men jag tror det var planen från början att offra lite folk för att väcka ett större hat mot Israel. Ni som är såååå angagerade, lägger ni lika mycket energi på att diskutera förtrycket i andra länder? Kina, Afrika? Tror inte det... Men det är väl inte lika intressant, trots att det finns många platser i världen där de har det sämre än i Gaza. | |
| Sporten4 | 2010-06-04 22:55 | |
![]() | Ju mer de gräver i detta nu så verkar förlorarna vara mupparna i Ship to Gaza. Att hålla på och stimma om internationellt vatten verkar något inövat mantra som saknar betydelse. Då skeppen inte följde instruktionerna de fick. Israel hade ju meddelat att de inte släpper igenom någon utan att först genomsöka lasten eller lossa den i annan hamn. ShP sket fullständigt i det. Det är i princip en krigszon som de beträdde olovligen, då gick det som det gick. Hade det varit bättre om det väntade så att de var inom "lovligt" farvatten och sedan sänkte båten istället. Utgången hade ju blivit densamma även om de hade bordat båten senare då det fanns militanta element på båten som angrep soldaterna. Jag tyckar att de svenska deltagarna slapp väldigt lindrigt undan. Några års fängelse hade varit mer passande. | |
| Måns_E | 2010-06-04 23:20 | |
![]() | Ja just det, jag glömde just den paragrafen i internationell rätt om lagar som gäller på internationellt vatten. Den som lyder: Om båtar inte lyder order från den Israeliska staten så har Israel obestridlig rätt att attackera dessa. Vilken miss av mig. | |
| Måns_E | 2010-06-04 23:23 | |
![]() | remvanrijn: Jag har haft lite andra saker för mig (som att vänta på ett försenat tåg på Stockholms Centralstation och att jobba) så jag har inte haft tid att läsa dina dumheter. Hur vet du förresten att just den mannen i palestinasjal förtrycker kvinnor? Några belägg för det? | |
| Sporten4 | 2010-06-04 23:35 | |
![]() | Måns_E, dessa bestämmelser gäller nog inte i krigstillstånd. Gerillakrigföringen som Hamas och dess gelikar håller på med rättfärdigar nog att borda dessa skepp. Men du verkar lite trångsynt för att förstå detta. Paragrafryttare som du är. | |
| Måns_E | 2010-06-04 23:42 | |
![]() | Jo Sporten4, Israel får inte bete sig hur de vill även om de anser att de är i krig med Hamas. Hjälpsändningar från tredje part får man inte angripa i krig heller, Israel har ingen rätt på sin sida överhuvudtaget. Det är liksom inte en slump att hela världssamfundet enhälligt har fördömt Israels agerande. | |
| Sporten4 | 2010-06-04 23:44 | |
![]() | Nej, de har de inte gjort | |