Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-07-21 20:28
Antal inlägg: 6854

Jo det är väl klart att 3.50 också är dricks. Jag förstår det. men det jag pratar om är när man ger de 10% minst som kan kallas dricks. Att runda av och inte ta tillbaka ören är en helt annan sak tycker jag.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:29
Antal inlägg: 31064

Gautama - så du gör en god gärning gentemot alla de yrkeskategorier som inte får dricks genom att bestraffa servitriserna? Well... Det där argumentet hade ju hållit om du gett dricks till de kategorier du själv kände för att belöna - men det gör du ju inte.

Gautama2010-07-21 20:30

Sylvia du kan försöka om du vill att få mej på fall men det går inte. lägg ner din aggresiva ton! Läser du öht vad jag skriver? I så fall borde du hajat hur jag tänker, men tydligen inte.
Av princip så ger jag inte dricks, men att avrunda med ören kan jag göra var som helst av den anledningen att jag inte vill ha småpengar skräpande.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-07-21 20:32
Antal inlägg: 1338

Problemet är väl hur man ska dricksa dem, Gautama, utan att det blir väldigt konstigt - kanske till och med en aning förnedrande? Om jag går ner till parken med min hund klockan 06.00 och jag ser alla reflexvästar som arbetar med att hålla parken ren - och sticker ner en tjuga i näven på dem, så är det inte så säkert att det tas emot så särskilt väl, tänker jag?

Jag skulle då rakt inte vilja att ngn gjorde det om jag arbetade där... helt enkelt för att det inte hör till. Det finns ingen tradition kring det och därför blir det väl lite konstigt!? Vi kan inte ge dricks till varenda kotte som ger oss service - framförallt inte till dem vi inte ser, men gör det saken sämre om man ger dricks till dem man faktiskt får någon form av personlig kontakt med som kund?

Countrybabe2010-07-21 20:33
Antal inlägg: 62

Jag ger dricks om servicen är bra, inte alltid så mycket man ska kanske men alltid något.
jobbar själv i yrket och det är inte kul när man inte får dricks - lönen för mig är sämre just för att jag "ska" få dricks. Jobbar i usa för tillfället.

Gautama2010-07-21 20:34

jag har inte lust att ge någon alls dricks som arbetar! I sverige har vi avtalsenlig lön och man ska kunna klara sig på det. Att tjäna 19000 i månaden som är snittlönen i restaurang är inte dåligt enligt mej.

Däremot kan jag ge pengar, presenter, upplevelser till människor som jag vill hjälpa av olika anledningar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:35

Gautama, jag har ingen aggressiv ton - men en ifrågasättande sådan. Dina argument skiftar och skulle aldrig hålla i en domstol så att säga. Men min poäng är att du behöver inga argument - du gör som du känner för. Men då skall du också veta att det är just känsla som gör att du väljer att inte dricksa - inte en radda konstruerade argument om "andra yrkesgrupper" osv.

Gautama2010-07-21 20:38

Nej uisge så kan man ju givetvis inte göra och inget jag anser att man ska göra. det är inte det jag säger. Det jag pratar om att det finns en massa människor runtomkring oss som jobbar för ännu mindre pengar än de restauranganställda gör. Varför anser man att de restauranganställda inte kan klara sig på sin lön som andra gör?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:38

Sedär, nu vill du inte ge någon alls dricks. Men lokalvårdarna som du ömmade för då? Jag går hårt åt dig nu kanske, men det beror på att du tillgriper en massa luftargument och överger dina gamla lite som du känner för. Det är aningen provocerande.

Gautama2010-07-21 20:41

men sylvia det är inga konstruerade argument. Det är självklart min känsla! Men den utgår från att det finns en massa människor som sliter som djur för mindre pengar än restauranganställda har och därför är det min princip att inte dricksa. jag tycker helt enkelt inte synd om dem. Och jag anser att de gör sitt jobb som de är anställda för. Det som de gör får de lön för. Vad skulle de annars göra på restaurangen om inte serva kunder?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:42

Gautama: Jag - och flera med mig - har redan sagt följande: Vi ger inte dricks för att vi inte tror servitrisen klarar sig annars, utan för att vi vill ge, vi tycker det hör till, känns bra. Saknar du helt den känslan så förstår jag att du inte ser det rimliga i att ge dricks. Du gör som du vill och du behöver inte någons godkännande.

wobbler2010-07-21 20:42
Antal inlägg: 131

ger alltid minst 10%

Gautama2010-07-21 20:42

Men jag har inte sagt att jag vill ge lokalvårdarna? Var har du fått det ifrån?
Jag sa bara att de gör också ett utmärkt jobb för att jag ska må bra men inte får de mer för det.

le-lou2010-07-21 20:44
Antal inlägg: 17500

Vilka i sverige tjänar mindre än de som jobbar på restaurang? Bara en fråga alltså. Ta bort kocken, kockar tjänar hyfsat ändå.
Men faktum är att det är rena svältlöner inom restaurang & cafè. Ob finns i princip inte alls, villkoren är usla.

Gautama2010-07-21 20:44

Jo jag har förstått det sylvia att ni gör det för att visa uppskattning. men då undrade jag varför man inte gör det för fler yrkesgrupper som man vill visa sin uppskattning. Nu har ju du sagt att du gör det men det är ändå inte lika vanligt, eller vad tror du?
Tror du att lokalvårdarna får dricks?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-07-21 20:45
Antal inlägg: 1338

I förrgår skulle jag besöka min Indiska favoritrestaurang vid Slussen. Till min stora förtret höll de på att renovera delar av restaurangen denna vecka. Jag fick en lång och trivsam pratstund med de anställda i solskenet, de sa att nästa gång jag kommer så står huset för maten :) Kanske är det för att jag är oerhört trevlig som person - eller så är det för att jag dricksar allt jag förmår varje gång jag äter där... för att jag innerligt njuter av servicen och maten! Men troligen får jag ett gratis mål mat för att jag brukar vara generös :) Det må vara hur det vill med den saken, men jag gillar't skarpt ändå! Det känns iaf bra om de känner sig uppskattade av mig - och därför vill visa det tillbaka så storstilat, fast det inte alls behövs... för mig räcker det med god mat :) Men gesten är fin tycker jag!

Bara lite kuriosa...

YamahaJet2010-07-21 20:46
Antal inlägg: 2239

Som sagt...att dricksa är ett billigt sätt att göra sig populär, men att inte göra det kan vara ett väldigt dyrt sätt att göra sig impopulär på.

Sedan finns det andra traditioner som är hemskt förkastliga, exempelvis att vi män ska betala notorna på dejterna trots att kvinnan minsann också har kollektivavtal blaha blaha - men som jag ändå gör trots att jag egentligen har problem med traditionen. Ibland måste man helt enkelt göra vissa uppoffringar för att bibehålla sin sociala position och uppskattas av omgivningen, vilket åtminstone jag värdesätter högre än att emellanåt spara någon hundralapp som jag tror få människor egentligen märker av i sin ekonomi såvida man inte verkligen koncenterar sig på just de förlorade kronorna.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:46

Ok, Gautama. Jag kan fatta vad du menar, men ser ändå inte hur du skapar rättvisa genom att inte ge de där extrapengarna till individen (servitrisen) som serverat dig. Vem skall lägga märke till ditt statement?

Strawberry832010-07-21 20:50
Antal inlägg: 20

Gautama, deras löner är ju baserade på att de "ska" få dricks. Så de har inte så hög lön som de borde, gammaldags system kan man tycka, men så är det. Varför annars har man lägre timlön och 16,50 kr i OB, när en butiksarbetare har 100% i OB?? Jag jobbade heltid inom restaurang för 2 år sedan ,hade aldrig mer än 15 000kr före skatt.... Och då jobbade jag mycket jobbiga tider kunde börja 7.00 och sluta 6.00 (inte samma dag då). Och där jag jobbade fick man ingen dricks, visst ibland gav någon dricks på fyllan kl 4.00 på morgonen... Men man måste inte ge 10%, Men om man har råd att käka för 600kr (vilket jag inte ens lägger på en veckas mat), så borde man kunna dricksa iaf 40-50kr... Eller om du käkar för 200-300 kr så blir 10% inte mer än 30kr... är det så mycket?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 20:52

Gautama - nej, jag tror inte att lokalvårdarna får dricks annat än utomlands där semesterfirande svenskar är drabbade av exotiskt vansinne som inkluderar plötslig generositet. :) Det finns ingen sådan tradition - som jag redan sagt. Det skulle kännas kränkande för personen av den anledningen - som Beatha redan sagt ("här, din stackars sate!")
Därför måste lokalvårdarnas lön regleras på annat sätt - via fördelningspolitik. Alla skall ha en dräglig levnadsstandard. Men det är en annan diskussion.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?